... הטוב להיטיב - למה מטבע הטוב להיטיב, זו לא התשובה? האם טבע הטוב להיטיב באמת
מסביר למה העולם נברא? אחד
ההסברים הנפוצים לשאלה למה העולם נברא הוא הטענה שטבע הטוב להיטיב, כלומר, שיש כוח ראשון, מוחלט, טוב באופן מוחלט, שמעצם טבעו רוצה להיטיב ולתת הטבה לנבראים. ... והטוב החליט לברוא עולם כדי שיהיו מקבלי הטבה, וכך תהיה ההטבה שלמה. אולם, אליעד כהן
מסביר בהרחבה מדוע
הסבר זה לא עונה באמת על שאלת קיום העולם ואפילו יוצר סתירה פנימית מהותית. למה הגדרת הכוח הראשון כטוב כבר יוצרת הגבלה? אליעד כהן מציין שהבעיה הראשונית ... הגבלה וצמצום של המציאות השלמה. למה החוק טוב דרכו להיטיב הוא בעצמו סוג של בריאה? אליעד
מסביר שהאמירה טוב דרכו להיטיב מהווה הגבלה נוספת על המציאות. ההגבלה הזו יוצרת עולם של חוקים, מערכת יחסים סיבתית, שבה יש כוח טוב שצריך לפעול על פי חוק ... אם נטען שהחוק הזה היה קיים תמיד, באותה מידה אפשר לומר שגם העולם היה קיים תמיד, ולכן אין
הסבר הגיוני למה חוק זה חייב להתקיים. כל הגדרה מסוג זה היא בריאה נוספת, הגבלה נוספת של המציאות האינסופית. מדוע טבע הטוב להיטיב אינו מחויב המציאות? אליעד ... לומר שהעולם נברא דווקא כדי להרע מאשר להיטיב. אם העולם באמת היה נברא מתוך טוב מוחלט, קשה
להסביר מדוע יש בו כל כך הרבה רע. מה המשמעות של האמירה שהטוב והרע נמצאים בשורש אחד? נקודה חשובה נוספת שאליעד מדגיש היא שהטוב המוחלט והרע המוחלט הם ... כמו לומר הכל רע, משום ששניהם מגיעים מאותה נקודה שבה אין הבחנה בין טוב לרע. למה כל
ההסברים על הבריאה אינם עונים על השאלה האמיתית? כל
ההסברים והחוקים שהאדם יוצר כדי
להסביר למה נברא העולם, הם עצמם סוג של בריאה והגבלה. ברגע שהאדם יוצר
הסבר, הוא יוצר הגדרה נוספת שמחייבת בעצמה
הסבר נוסף. לכן, הטענה שהטוב שדרכו להיטיב הוא סיבת הבריאה אינה באמת
מסבירה דבר, אלא יוצרת עוד שאלות: מי החליט שהכוח הראשון הוא טוב? מי החליט שצריך מקבלי הטבה? מי קבע שההטבה חייבת להיות שלמה ושצריך שיהיה גם רע? כל הגדרה היא בריאה בפני עצמה, ולכן אינה יכולה להיות
ההסבר האמיתי לשאלה מדוע העולם נברא. התשובה לשאלה זו, לפי אליעד, נמצאת רק לפני כל ההגדרות הללו, לפני כל
ההסברים והחוקים שהאדם בורא במחשבתו. מה המסר המרכזי בסיכום ההרצאה? המסר המרכזי שאליעד מעביר הוא פשוט: הטענה שטבע הטוב להיטיב אינה פותרת באמת את שאלת קיום העולם. כל
הסבר שניתן הוא בעצמו סוג של בריאה ולכן לא יכול להיות תשובה מוחלטת. כל ההגדרות הן רק אפשרויות, לא הכרח. השאלה למה העולם קיים נשארת פתוחה ועל כל אחד ... טוב דרכו להרע? למה יש רע בעולם? הפעם אני רוצה לדבר על הנושא, הטוב שדרכו להיטיב. אחד
מההסברים למה העולם קיים, כי יש כוח טוב שרוצה להיטיב, ואז הוא ברא מקבלי הטבה והוא ברא גם רע, כדי שיהיה טוב.
וההסבר שהטוב שדרכו להיטיב
מסביר למה נברא העולם, כי הטוב דרכו להיטיב וכו וכו ומי שחושב כך לא מבין את בריאת העולם, כי בריאת העולם מתחילה בעצם זה שהגדרת את הכוח הבורא כטוב ההגבלה ... הלוגית. והמסר הוא פשוט, רק אחרי הבריאה, טוב דרכו להיטיב, או לא טוב, זה כבר לא משנה כל
ההסברים כולם, ועצם
ההסבר הנל, זה כבר סוג של בריאה ולכן השאלה למה הכל קיים נשארת במקומה, ושכל אחד יחקור ויתעמק ושיהיה לכולם יום שהוא טוב להיות אחד עם הרע! ...