... להרגיש טוב, לא רוצה להרגיש רע, רוצה להיות מאושר,
לשאול למה, מאיץ החלקיקים, החלקיק האלוהי, מדענים, חקירה עצמית, מודעות עצמית, אלגוריתם לאושר, הנאה וסבל, לא רוצה לסבול מהי
השאלה הבסיסית שעליך
לשאול כדי להיות מאושר? כדי להבין איך להיות מאושר ואיך להימנע מסבל, אליעד כהן מציג שיטה מבוססת
שאלות, שביסודה עומדת החקירה הפנימית, שמטרתה להבין את המנגנונים של השכל ושל התחושות. הנושא המרכזי של ההרצאה הוא בירור עצמי עמוק: למה אני רוצה להרגיש טוב? למה אני לא רוצה להרגיש רע? למה אני בכלל רוצה להיות מאושר? הבסיס לשיטה של אליעד הוא
לשאול שוב ושוב למה? לגבי כל תחושה, רצון או מחשבה שיש לאדם, עד למקום העמוק ביותר שבו כבר אי אפשר למצוא תשובה נוספת. כלומר, אם אדם רוצה דבר מסוים, עליו
לשאול למה? - ולא להסתפק בתשובה אחת, אלא להמשיך ולחקור עד השורש של הרצון או התחושה. המטרה של תהליך זה היא לחשוף את היסודות של מה שמפעיל אותנו - את המנגנון הפנימי של המוח והשכל שלנו, ולהבין לעומק את המקור של תחושות ההנאה והסבל. איך
לשאול למה נכון כדי להבין את המנגנון של השכל? אליעד מסביר שיש לחקור את כל הדברים בחיים שאנו לא מרוצים מהם או היינו רוצים שיהיו אחרת,
ולשאול לגביהם: למה אני חושב שזה רע? למה אני מרגיש שזה לא טוב? ולמה אני בכלל מעוניין להרגיש טוב? על ידי כך אפשר לפרק תחושות של סבל או חוסר סיפוק, ולהגיע להבנה עמוקה של עצמנו ושל הרצונות שלנו. הוא מציין שאין להפסיק
לשאול למה? עד שאין עוד תשובה אפשרית כלל, כלומר, עד שהאדם מגיע לסוף הדרך מבחינה אינטלקטואלית ומרגיש שאין לאן עוד להעמיק. מהי הדוגמה עם האי בכרתים, ואיך היא מדגימה את תהליך
השאלות? הדוגמה שהובאה בשיחה ממחישה את השיטה הזו: אם אדם אומר שהוא לא רוצה להיות עכשיו במשרדו בארץ אלא רוצה להיות באי בכרתים, עליו
לשאול את עצמו למה?. התשובה האפשרית היא כי שם ארגיש יותר טוב. אז עליו להמשיך
ולשאול: למה בכרתים ארגיש יותר טוב מאשר בארץ? ולמה אני בכלל רוצה להרגיש יותר טוב?. באופן זה, כל תשובה שהוא נותן לעצמו מחייבת עוד
שאלה, עד שהוא מגיע למקום שבו הוא כבר לא יכול למצוא תשובה הגיונית או חדשה
לשאלה, ואז הוא פוגש את הגבול של השכל שלו. כך ניתן להבין טוב יותר את המנגנון הפנימי שמייצר אושר וסבל. למה המדענים מחפשים את החלקיק האלוהי ואיך זה קשור לאושר? אליעד משתמש בדוגמה ... אחר החלקיק האלוהי (היגס) באמצעות מאיץ החלקיקים. הוא טוען שהמדענים מבצעים ניסויים רבים כדי למצוא תשובות
לשאלות, מאחר שהם אינם יכולים לענות על
השאלות האלו רק באמצעות השכל. הם עושים ניסויים כי הם לא מצליחים להוכיח בשכל בלבד האם קיים החלקיק האלוהי או לא. באותו האופן, האדם מנסה להוכיח לעצמו
בשאלות חוזרות ונשנות - אך במקום לבצע ניסוי פיזיקלי, הוא עושה ניסוי שכלי. כל
שאלה של למה? מהווה ניסוי שבודק את גבולות ההבנה העצמית. איך הדוגמה של קדיחת קיר בטון עוזרת להבין את התהליך? אליעד משתמש גם בדוגמה מוחשית של אדם שרוצה לעבור דרך קיר בטון בעזרת ... שזה בלתי אפשרי או קשה מאוד, כל מילימטר מצריך מאמץ עצום והמקדח מתחמם. כך בדיוק גם בתהליך החקירה העצמית: כל
שאלה של למה? דומה לניסיון לקדוח דרך מחסום פנימי או מחשבתי, וככל שמעמיקים יותר
בשאלה, זה נעשה קשה יותר, כמו קיר הבטון שמקשה את החדירה. אולם, בדיוק כמו המקדח, המאמץ החוזר והנשנה לחדור פנימה מביא בסופו של דבר להבנה עמוקה יותר ופורץ את הקושי וההתנגדות הפנימית. ... פוסקת. במקום לקבל את הדברים כמובן מאליו, אליעד אומר שצריך להתייחס אל כל רצון או תחושה כנקודת מוצא לחקירה
ולשאול ללא הרף למה, עד שאי אפשר להמשיך יותר. על פי אליעד, רק כשתגיע למקום הזה שבו אין יותר אפשרות
לשאול עוד, תוכל להבין באמת את עצמך ואת מקור הסבל וההנאה שלך. זה לא תהליך קל או קצר, והוא דורש מאמץ שכלי ואינטלקטואלי מתמשך. המטרה הסופית של השיטה הזו היא להבין את עצמנו טוב יותר, ...