... לחקירה רגשית,
לשאול שאלה מלאה, מהי
שאלה מלאה? לחדד את ההפכים של הרצון, איך לא להיכנס ללופ רגשי? הטעות של אני חושב משמע אני קיים,
השאלה היא התשובה, 2 סוגים של לא אכפת לי, 2 סוגים של לא משנה מהי
שאלה מלאה בחקירה רגשית? אליעד כהן מסביר שכאשר אדם רוצה להבין את עצמו רגשית, עליו
לשאול שאלה מלאה.
שאלה מלאה אינה רק למה אני רוצה משהו מסוים? אלא היא כוללת גם את ההפכים של הרצון. למשל, אם האדם
שואל את עצמו: למה אני רוצה שיאהבו אותי? עליו להרחיב את
השאלה כך שתכלול גם את ההיפך: למה אני רוצה שיאהבו אותי ולא שלא אכפת לי אם אוהבים אותי או לא? או אפילו, למה אני לא רוצה שישנאו אותי?. אליעד מדגיש כי רק על ידי
השאלה הזו, שכוללת בתוכה את כל האפשרויות ההפוכות, האדם באמת חוקר את עצמו לעומק. איך
לשאול שאלה מלאה באופן מעשי? אליעד מציע דוגמה מעשית וברורה: אם אתה
שואל למה אני לא רוצה להיות לבד? במקום להסתפק
בשאלה חלקית זו, עליך להוסיף גם את האפשרויות ההפוכות כגון למה אני לא רוצה להיות לבד ולא שלא אכפת לי להיות לבד? או למה אני לא רוצה דווקא להיות לבד?. כך
השאלה הופכת לשלמה ומאפשרת לראות את התמונה המלאה של הרצון. אליעד מסביר כי הרצונות לא מופיעים לבד, אלא יש אותי פלוס הרצון.
השאלה היא מדוע רצון אחד, כמו הרצון לא להיות לבד, נדבק אליי, בעוד רצונות אחרים כמו להיות לבד או לא אכפת לי אינם נדבקים אליי. מדוע
שאלה מלאה מוציאה אותך מהלופ הרגשי? אליעד טוען שכאשר אדם
שואל שאלה חלקית, הוא ייכנס ללופ רגשי שמזין את עצמו. לדוגמה, למה אני רוצה זוגיות? עלול להוביל לתשובה כגון כי לא טוב לי לבד, וחוזר חלילה. אך כאשר האדם
שואל שאלה מלאה, כגון למה אני רוצה זוגיות ולא שלא אכפת לי אם תהיה לי זוגיות או לא?, הוא יוצא מהלופ, כי הוא כבר מחוץ להנחות היסוד המקוריות של
השאלה. עצם העלאת האפשרויות ההפוכות יוצרת שחרור מההיצמדות הרגשית לרצון המקורי, ולכן
השאלה המלאה היא גם התשובה. מהי הטעות של דקארט - אני חושב משמע אני קיים? אליעד נותן ביקורת על המשפט המפורסם של דקארט, אני חושב משמע אני קיים, וטוען כי מדובר
בשאלה חלקית ומטעה. הוא מסביר שבמשפט הזה קיימת הנחת יסוד סמויה, משום שכשאדם
שואל האם אני קיים? הוא חייב
לשאול גם את ההפך - או שאולי אני לא קיים ולא חושב?. אם הוא לא לוקח בחשבון את ההפך, ... הנחת יסוד סמויה שמובילה אותו למסקנה שגויה. לכן, המשפט של דקארט, לפי אליעד, הוא שטחי ולא חוקר את שאלת הקיום בצורה מלאה. מדוע
שאלה מלאה היא בעצם התשובה? אליעד כהן מדגיש כי
השאלה המלאה אינה דורשת תשובה, אלא היא עצמה התשובה. האדם לא באמת צריך למצוא פתרון סופי, אלא רק להצליח לראות את כל הצדדים של
השאלה. כאשר אתה באמת מבין את
השאלה, אתה משוחרר מהבעיה עצמה, כי הבעיה קיימת רק במצב שבו אתה מזדהה עם רצון אחד ולא מסוגל לראות אפשרויות הפוכות. כאשר אתה
שואל שאלה מלאה, אתה רואה אפשרויות נוספות שמחוברות אליך ומפסיק להיאחז ... של הרצון לפרטי פרטים? אליעד כהן מדגיש מאוד את החשיבות של פירוט מלא של הרצון ושל כל ההפכים האפשריים שלו. למשל, לא מספיק
לשאול למה אני רוצה שיאהבו אותי?, אלא צריך להוסיף
ולשאול למה אני רוצה שיאהבו אותי ויגידו לי כל בוקר שאוהבים אותי, ולא שלא אכפת לי אם ... רגשית וממחשבות מקובעות, ויכול לצאת מהלופים הרגשיים שלו. איך זה קשור לחקירה עצמית, רגשות ויציאה מתקיעות? הגישה של אליעד,
לשאול שאלות מלאות ומפורטות, מיועדת להוציא את האדם מתקיעות ומלופים רגשיים ...