... בהשגת האושר האמיתי, כלומר, אושר שנובע מתוך העשייה עצמה ולא מתוך תוצאה עתידית. כל אדם
שואל את עצמו איך להגיע למצב שבו כל פעולה נעשית לשם העשייה בלבד, ללא שום אינטרס.
השאלה הזו מעלה דיון חשוב: האם ניתן לשחרר את עצמנו לחלוטין מהאינטרס או אולי ניתן למלא כל פעולה בכל אינטרס, כך שכל פעולה תהפוך למטרה בפני עצמה? האם ... אדם מכין סלט, הוא מבצע סדרה של פעולות כמו לקום מהכיסא, לפתוח את המקרר ולחתוך את הירקות.
השאלה היא האם הוא יכול לעשות כל פעולה מתוך הנאה מהעשייה עצמה, בלי לחשוב על תוצאה עתידית כמו לאכול את הסלט. האם פעולה לשם עצמה גם נחשבת אינטרס? ... היו אומרים לו שבקרוב הוא ייעלם, הוא לא היה מזיז את הכיסא, כי אין לו שום אינטרס בעתיד.
השאלה כאן היא אם ניתן לבצע פעולה רק לשם עצמה, בלי שום כוונה לתוצאה כלשהי. איך דוגמת הרקדן עוזרת להבין את רעיון העשייה לשם העשייה? אדם שמבצע פעולה ... אם אתה מאמין שהפעולה שאתה עושה היא שלמה ומושלמת, מדוע לשנות אותה לאחר מכן? האם אפשר
לשאול אם הכל מושלם בו זמנית? ההבנה שעלולה להתעורר בשלב זה היא שאין באמת דבר כזה שלמות מוחלטת, לפחות לא כשמדובר בהיגיון האנושי. השכל האנושי לא ... במצב זה, אפשר לחוות את כל הדברים בו זמנית - טוב ורע יחד, רצון ללא רצון. זהו מצב שבו אפשר
לשאול אם אפשר להגיע למצב של עשייה לשם העשייה, אך יש כאן מחירים לא ברורים. לא תמיד האושר האמיתי מלווה בהיגיון, ולפעמים הבעיה עולה דווקא כאשר אנחנו ... של אין שכל? איך לשלב בין רצון ותוצאה בעשייה? מהו המחיר של השגת שלמות מוחלטת? איך אפשר
לשאול את השאלה המרכזית על פעולה ללא אינטרס? יש מי שתוהה: איך מגיעים למצב שבו כל פעולה שאנו מבצעים היא בפני עצמה, ללא שום אינטרס וללא ציפייה למשהו שיקרה אחר כך?
השאלה הזאת פורצת דרך, כי היא מנסה להבין האם בכלל אפשר לבטל את האינטרס לגמרי, או אולי למלא אותו בכל פעולה שנעשית, עד כדי כך שכל פעולה נחוויית ... בגישה השנייה, כל שלב הרכבת הסלט נעשה למען עצמו, כדי לעשות את הפעולה עצמה. אבל עולה כאן
השאלה האם בכלל אפשר ליישם את זה, כי בדרך כלל יש לנו יעד: אנחנו מכינים סלט כדי לאכול אותו אחר כך.
השאלה היא האם אפשר לבצע כל חלק בתהליך אך ורק לשם פעולת החיתוך, השטיפה והערבוב, בלי שום מחשבה על התוצאה. האם פעולה למען עצמה היא גם סוג של אינטרס?
נשאלת שאלה : אם האדם עושה את הפעולה למען הפעולה, האין זו גם צורה של אינטרס? כי בכל פעם שיש רצון, הוא כאילו טומן בחובו אינטרס כלשהו. ... הוא לא ימשיך לעשות פעולות, כי הוא לא רואה טעם בפעולה אם אין לה השפעה על הרגע הבא. לכן,
השאלה הבסיסית היא האם באמת קיימת אפשרות להזיז כיסא אך ורק כי עצמך רצית להזיז את הכיסא, בלי
לשאול מה יהיה בשלב הבא. איך דוגמה של רקדן מסייעת להבין הנאה ברגע העשייה? לעיתים מביאים כדוגמה רקדן שרוקד לשם הריקוד עצמו. לכאורה, הוא אינו ממתין ... נעלמת, והזזת היד הזאת הייתה הדבר האחרון שאת עושה כי זה מושלם עבורך - זו דוגמה קיצונית
ששואלת: האם אז אפשר לטעון שזה לגמרי ללא אינטרס, או שבעצם עדיין יש סיבה נסתרת? למה לפעמים פעולה שנראית לשמה בכל זאת מלווה בהחלפת פעולה אחרת? קושי ... לחבר את הכל בלי גבולות. לכן הוא לא יכול להגיד באופן עקבי פעולה זו היא מושלמת בלי להיתקל
בשאלה אז למה לשנות אותה אחר כך? או האם אין עוד צורות מושלמות אחרות?. איך חוקרים את האין - סוף? יש המלצה לחקור דבר אחד לעומק בצורה אינסופית. אם ... משחקים שונה, שבו מה שחשבנו על טוב ורע כבר לא תקף במובנים הרגילים. מה יוצא בסופו של דבר
מהשאלה על פעולה ללא אינטרס? במבט ראשון,
השאלה איך אפשר להגיע למצב שכול פעולה נעשית בלי שום אינטרס? מעוררת רצון פשוט: או שבאמת אין לי אינטרס ואני פשוט עושה דברים, או שיש לי אינטרס בכל ... אבל אז מתרחשת מציאות הרבה יותר מורכבת, שבמסגרתה טוב ורע יכולים להתקיים יחד. כך או כך,
השאלה עצמה מגרה את החשיבה ופותחת פתח להבין את עומק המשמעות של אינטרס, הנאה, וחופש. מה ניתן לעשות אם בכל זאת רוצים לחוות יותר הנאה בעשייה? יש מי ... חווה גם חופש ממגבלות השכל. למה בכל זאת יש קסם בשאיפה לעשות דברים למען עצמם? ההתבוננות
בשאלה הזאת מאפשרת לראות שיש יופי ברעיון שכל פעולה נעשית מכיוון שהיא מושלמת ברגע זה. זה ממלא את הרגע בסיפוק ומשאיר פחות מקום לחרטה או לתסכול. אלא ... השגת שלמות מוחלטת דרכים להתמודד עם הצורך בתוצאה עתידית חקירה עצמית של חוויית הטוב והרע
שאלה: איך אפשר להגיע למצב שכול דבר הוא בפני עצמו, ללא כל אינטרס? אליעד: אפשרות אחת זה להיפטר מהאינטרס, אפשרות שנייה זה למלא את האינטרס שלך בכל ... משהו, אז את עושה אותו ללא אינטרס. שאת עושה את הדבר למען הדבר, הדבר עצמו הוא האינטרס.
שאלה: זה לא אינטרס? אליעד: האדם עושה משהו למען לעתיד, זאת הכוונה שמה שאתה עושה זה בגלל אינטרס. כל פעולה שאתה עושה אותה, אתה עושה אותה בגלל מה ... אדם מזיז את הכסא כדי שמישהו אחר יוכל לשבת עליו, אבל מה האדם רוצה בסוף, הוא לא מגיע לסוף.
שאלה: למשל רקדן, רוקד בשביל הריקוד עכשיו. אליעד: ולמה הוא רוקד עכשיו? כי זה עושה לו טוב. האדם יכול לחשוב רק מחשבה אחת ברגע אחד, כשאתה אומר שהוא ... מזיז בגלל אינטרס. אך אם אני סתם מזיז את היד, סתם כי בא לי להזיז אותה, הפעולה בפני עצמה.
שאלה: אז זה סתמי. אליעד: לא, מה פתאום סתמי, יש לו מאה אחוז משמעות. אז איך עושים ללא אינטרס. אם לא חסר לך שום דבר, בשום צורה שהיא, ואת בכל זאת עושה דברים.
שאלה: אך זה תמיד מתוך רצון. אליעד: לא, זה ללא רצון, ואם זה מתוך רצון, זה מתוך רצון ללא חיסרון.
שאלה: האם יש דבר כזה? אליעד: אם יש דבר כזה, אז יש אפשרות לעשות ללא אינטרס.
שאלה: למה לעשות דברים רק לשם עשייה? אליעד: האם אתה לא יכול לראות את השלמות בפעולה עצמה? אני מזיז את היד, סתם ככה, כי אני חושב שזה יהיה מושלם אם היד שלי תהיה שם. המציאות הכי טובה בעולם זה שהיד שלי נמצאת פה.
שאלה: אז האם פעולה לשמה זה בגלל שאני רוצה להרגיש שלמות? אליעד: לא, זה - שלמות המציאות היא הפעולה. ואז יש בעיה יותר קשה, שאם אתה עושה פעולה לשמה, ... בראש שלך לעשות סדר, אם זה מושלם בעיני, למה אני משנה, אז אתה לא יכול לחוות את חוויה הזאת.
שאלה: זה כמו להגיד איך היש נוצר מכלום. אליעד: נכון, כמעט. בסופו של דבר, לעשות פעולה לשמה, זה עוד הגיוני, אבל לעשות פעולות לשם הפעולה זה לא הגיוני.
שאלה: למה לא? אליעד: כי אתה בעצם אומר שיש יותר משלמות אחת. לעשות פעולה לשמה, זה לעשות פעולה שהיא שיא השלמות של המציאות. למשל כל פעולה שתעשי, ...