... מהאדם להתמודד עם תחושות קשות, תוך שמירה על מחויבות לחיפוש האמת. מהי הדרך לצאת מהסבך הפנימי? אליעד מציין שבכדי לצאת מהסבך הפנימי, על האדם
לשאול את עצמו את
השאלות העמוקות ביותר, ולסכים להתמודד עם חוויות לא נעימות בחיפוש אחר תשובות. הוא מוסיף שבסופו של דבר, אדם שמחפש את האמת ... הפנימית והחיצונית מה חשוב יותר, כוונה או מעשה? ההבחנה בין כוונה ומעשה נשקלת באופן שונה על ידי שונים, ואליעד מציג את עמדתו בנושא. בשיחה עם
שואל, אליעד מביא את עמדת הכוזרי, לפיה כוונה היא דבר רצוי, אך המעשים עשויים להיות לא רצויים. הוא מציין כי הוא עצמו לא ... תחושות שלא בהכרח חיוביות, תוך שמירה על התמסרות אמיתית לחיפוש אחר האמת. מהי הדרך לצאת מהסבך הפנימי? אליעד מסביר שברגע שאדם ישאל את עצמו את
השאלות העמוקות ביותר ויסכים להתמודד עם חוויות לא נעימות בחיפוש אחר תשובות, הוא עשוי לצאת ממעגל הספקות הפנימיים ולמצוא את ... במציאות. כוונה ומעשה המהות והצורה המחשבה והמעשה ההבנה העמוקה של האמת תפיסת אלוהים והריבוי עבודת אלילים ותפיסת הצורה המהות הפנימית והחיצונית
שאלה : האם הכוונה חשובה או המעשה? בכוזרי נאמר, כוונתך רצויה אך מעשיך אינם רצויים. אליעד: אני למשל הייתי אומר, כוונתך ... אחדויות, אין סוף אין סוף. זה לא הגיוני, אך מבחינתו של אלוהים, כל צורה היא השלמות בפני עצמה. זה אומר שלא רק המהות מחויבת אלא גם הצורה מחויבת.
שאלה: כל צורה? אליעד: כל צורה. שזה לא הגיוני, איך צורה יכולה להיות מחויבת? אבל באין שכל, צורה יכולה להיות מחויבת. וכאשר ... שקיומם אפשרי. כשאני אומר שיש כאן כיסא, זה אומר שלא רק המחויב מחויב. המחויב הוא לא בלעדי, כי אם היה רק מחויב אחד, אז איך יתכן שיש עוד כיסא?
שאלה: אשליה. אליעד: נניח שיש אשליה, אז איך יש אשליה? אם יש רק מחויב אחד, אז איך יש אשליה? אם המחויב לא אשליה, אז איך יש כיסא? גם אם אתה חושב שהמציאות היא אשליה, זה עדיין לא פתר שום דבר.
שאלה: איך יוצאים מהסבך הזה? אליעד: אם אתה מספיק אמיתי עם עצמך, אתה מגיע לתפיסת מציאות שבה אין הבדל בין מהות לצורה, שבה ... למרות שלא הגיוני לומר שהצורה מחויבת. ואם אני יכול לשרוף או לשבור את הכיסא, זה אומר שהצורה לא מחויבת, ואף על פי כן אני אומר שהצורה מחויבת.
שאלה: מה בין זה לעבודת אלילים? אליעד: עבודת אלילים אומרת שלא כל הצורות מחויבות. הם אומרים שלחלק מהצורות יש חלק מהתכונות ... שהכל אחד, אני לא מנסה להגיד שהכל מהות, הכיסא למשל צורה, וכצורה יש לה את כל מה שנכון לגבי המהות, וזה לא הגיוני ואף על פי כן אני אומר את זה.
שאלה: בראייה הזאת, זה כבר לא משנה איזה צורה? אליעד: לא משנה איזה צורה, אבל אתה יכול לשחק ולהגיד יש צורה שקרובה יותר ... הפנימי? למשל כאשר שני אנשים מתווכחים מה יותר חשוב, מה עשיתי או מה חשבתי שעשיתי? לכאורה לא משנה על מה מתווכחים, אבל יש בזה ויכוח גדול, זה כמו
לשאול אותו, מי הוא אלוהים? כשמישהו אומר לא משנה מה התכוונת אלא מה עשית, הוא בעצם עובד אלילים, למה? כי הוא בעצם אומר הצורה ... המהות זה ביצוע הפעולה, למשל, המהות זה רצון הבורא, הם יכולים להגיד שהדבר החשוב ביותר זה שהפעולה תבוצע. אבל כאשר האדם רוצה לבצע את הפעולה, הוא
שואל מדוע אני מבצע את הפעולה? הוא יכול להגיד שהוא רוצה לעשות את רצון הבורא כי הוא רוצה להדבק בבורא. אז המהות זה להדבק ... מה זה משנה מה הוא עושה? חשוב יותר מה הוא חושב. זה בעצם המקום אצלך שאומר, מה משנה מה יש לי, חשוב מה אני חווה. מה בעיניך הדבר הכי מהותי בחיים?
שאלה: ידיעת הבורא ולהרגיש טוב. אליעד: האם אתה מוסר את נפשך לרצון הזה? לא. זה לא שלא, יכול להיות שכן, ואולי אתה לא צריך ... את הבורא. אבל מבחינתך אתה לא הולך עד הסוף, עד המהות שלך. אני למשל, הגעתי לאן שהגעתי, כי הייתי מוכן לוותר על הכל כדי לדעת את האמת. פעם אחת
לשאול באמת, מה היא האמת? וכששאלתי את זה, סיכנתי את הכל, את הקיום שלי, ואז ידעתי את האמת. האמת היא כל כך רחוקה, שהיא כל כך ... מתווכחים על הצורה, יש כאן ויכוח פנימי יותר, האם באמת יש מהות אחת והיא הכי חשובה, או שגם הצורה חשובה בדיוק כמו המהות, ולפעמים יותר מהמהות?
שאלה: למשל אדם מחפש את האמת, ואז יש לו תחושות מסויימות, כמו מרגיש רע ואין לו משמעות. אליעד: לאדם יש אינטרסים בחיפוש ... לך טוב. אבל אני אומר שכדי שתמצא את האמת, אתה צריך להיות מוכן להרגיש רע. כי אם לא תרצה להרגיש רע, אז יש לך משהו שיותר חשוב לך מלמצוא את האמת.
שאלה: אבל יש מצב שאולי אני לא אמצא את האמת?
שאלה: נכון, אז מה? זה תלוי עד כמה זה חשוב לך. אם זה כל כך חשוב לך אז אתה עושה את זה בגלל האפשרות שאולי תמצא את האמת. ... רוצה שתרצה אותה באמת, אז אם אתה לא רוצה אותה באמת, אז היא אומרת לך שאתה לא ראוי. אם אתה באמת רוצה לדעת את האמת, חפש אותה ולא משנה מה יהיה.
שאלה: יש לי לבטים, אולי אני ארמה את עצמי ואחיה בשקר? אליעד: אבל אולי כבר עכשיו אתה חי בשקר. אתה אומר, אולי אני בעתיד ... אבל אולי עכשיו אתה נאחז באיזה דמיון? אם אתה באמת מחפש את האמת ואומר שאתה מפחד להגיע למצב שתשקר את עצמך, אז תשאל, אולי אני כבר משקר את עצמי?
שאלה: אני משקר את עצמי אבל ברמה מסויימת. אליעד: איך אתה יודע באיזה רמה אתה משקר את עצמך?
שאלה: אני פועל לפי הכלים שלי. אליעד: גם בסוף אתה פועל לפי הכלים שלך.
שאלה: אדם מחפש את האמת, למשל כדימוי רוצה לעבור לצד השני של הנהר, אבל אולי אין צד שני? אליעד: האדם חושב שיש אמת, ושהאמת ... ואולי זה שבעבר השני, רוצה להגיע ליבשה שלך? ואולי בסוף הכי טוב זה ליפול לנהר? אולי למצוא את האמת זה ליפול בים, אולי זה התכלית? מה אתה יודע?
שאלה: אולי התכלית זה להשאר כמו שאני? אליעד: יכול להיות, אני חושב שהתכלית זה גם להשאר כמו שאתה וגם לא להיות כמו שאתה. אז ...