... להפיק ממנה. אליעד כהן מסביר כי כאשר אדם אומר שהוא רוצה לדעת את האמת, עליו
לשאול את עצמו אם הוא באמת מחפש את האמת מתוך מחויבות לאובייקטיביות ולגילוי המציאות כפי שהיא, או שהוא מציב תנאים שימנעו ממנו להיתקל באמיתות שאינן תואמות את תפיסותיו האישיות. ... את האמת, אך בתנאי שהאמת לא תערער את יכולתו להמשיך לחיות בעולם הזה. כאן עולה
השאלה, אם האמת היא שהוא לא קיים כפי שהוא חושב, האם הוא יהיה מוכן לקבל זאת? אם התשובה היא לא, אז הוא לא באמת מחפש את האמת, אלא רק אמת שמתאימה למציאות שהוא מכיר ומעוניין בה. ... שמונע מאנשים ללכת עד הסוף בחיפוש האמת. אליעד מציין כי רבים חוששים שאם יעמיקו
בשאלות יסודיות מדי, הם עלולים להשתגע, כלומר, לאבד את תחושת המציאות הנוכחית שלהם. הוא מציין את הסיפור על הארבעה שנכנסו לפרדס - חלקם השתגעו, חלקם מתו, ורק אחד יצא בשלום. המסר ... האמת. מצד אחד, הדתות מעודדות חקירה ולימוד, כמו הלימוד בגמרא שבו יש עיסוק
בשאלות ובדיונים. מצד שני, יש גבול
לשאלות שמותר
לשאול בתוך הדת. אליעד מדגיש כי הבעיה אינה בכך שאנשים דתיים חוקרים, אלא בכך שהם לא מטילים ספק בעקרונות הבסיסיים של הדת עצמה. אם אדם דתי מחפש את האמת, אך לא
שואל אם הבסיס הדתי של האמונה נכונה, הרי שהוא לא באמת מחפש את האמת. מה מונע מאנשים לבדוק עד הסוף? אחד המכשולים הגדולים בחיפוש האמת הוא פחד מהתוצאה של גילוי האמת. אנשים שיש ... איננה אמת מוחלטת, המשמעות היא ששאר עולמו צריך להשתנות. לכן הוא עשוי להימנע
מלשאול את השאלה הזאת. האם אדם יכול לחיות בעולם ולהחזיק באמת מוחלטת? בסוף השיחה, אליעד
שואל אם אדם יכול להגיע לאמת מוחלטת ועדיין להמשיך לחיות בעולם כפי שהוא חי. הוא מסביר שהבעיה אינה רק הפחד מהאמת, אלא
השאלה אם ניתן לחבר בין האמת האבסולוטית לבין החיים היומיומיים. כל עוד אדם מציב תנאים לחיפושו, הוא לא באמת מחפש את האמת עד הסוף. חיפוש האמת דורש נכונות להקריב את כל מה שהאדם מכיר ולעיתים לשנות את תפיסת עולמו בצורה קיצונית. סיכום הרצאה זו עוסקת
בשאלה העמוקה של חיפוש האמת ובמגבלות שמציב האדם בפני עצמו במהלך החיפוש. אליעד כהן מציין כי חיפוש אמיתי דורש נכונות לוותר על כל תפיסה אישית, כולל זהותנו האישית והשקפת עולמנו. ... האישית שהאדם עשוי להפיק ממנה. כאשר אדם אומר שהוא רוצה לדעת את האמת, עליו
לשאול את עצמו האם הוא מחפש אותה מתוך מחויבות מוחלטת לגילוי המציאות כפי שהיא, או שהוא מתנה את החיפוש בכך שהאמת לא תפגע באורח חייו או בשפיותו. לדוגמה, אדם עשוי לומר שהוא רוצה ... כחסם מרכזי שמונע מאנשים ללכת עד הסוף עם חיפוש האמת. החשש הוא שאם ימשיכו
לשאול שאלות עמוקות מדי, הם עלולים להשתגע - כלומר, לאבד את תחושת המציאות הנוכחית שלהם. בהקשר הזה מובא הסיפור על ארבעה שנכנסו לפרדס - חלקם השתגעו, חלקם מתו, ורק אחד ... ערעור מוחלטת של כל מה שאדם חשב שהוא יודע, ולכן אנשים רבים מפחדים לצלול לעומק
ולשאול את כל
השאלות . מה הקשר בין דת וחיפוש האמת? נושא נוסף שעולה בהרצאה הוא הקשר בין דת, אמונה וחיפוש האמת. מצד אחד, הדתות מעודדות חקירה ולימוד - למשל, בלימוד גמרא יש עיסוק
בשאלות ובדיונים. אך מצד שני, ישנו גבול ברור
לשאלות שמותר
לשאול. לדוגמה, אדם דתי עשוי
לשאול כל
שאלה על התורה והמצוות, אך הוא לא ישאל האם הבסיס של הדת עצמה נכון. אליעד מחדד שהבעיה אינה בכך שאנשים לומדים או חוקרים, אלא בכך שהם לא מטילים ספק בכל היסודות עצמם. כלומר, אם ... מוחלטת, המשמעות היא שכל חייו צריכים להשתנות - ולכן הוא עשוי להעדיף להימנע
מלשאול את השאלה. זהו גם ההסבר לכך שאנשים יכולים ללמוד תורה במשך עשרות שנים ועדיין לא להגיע לאמת מוחלטת. לא משום שהם אינם חכמים, אלא משום שהם לא באמת
שואלים את השאלה עד הסוף.
השאלה היא לא מה כתוב בתורה? אלא האם בכלל התורה היא אמת?. האם אדם יכול לחיות בעולם ולהחזיק באמת מוחלטת? בסוף הדיון עולה
השאלה האם אדם יכול להגיע לאמת מוחלטת ובכל זאת להמשיך לחיות בעולם הזה. אליעד מסביר שהבעיה היא לא רק הפחד מהאמת, אלא
השאלה האם ניתן לחבר בין האמת האבסולוטית למציאות היומיומית. אנשים רבים רוצים לדעת את האמת, אך גם רוצים להמשיך לחיות כפי שהם חיים כיום. למעשה, כל עוד אדם מציב תנאים לחיפוש ... ללכת עד הקצה, גם אם זה אומר לוותר על כל מה שהוא מכיר. סיכום הרצאה זו עוסקת
בשאלה העמוקה של חיפוש האמת ובמגבלות שאנשים מציבים לעצמם במהלך החיפוש. אליעד מסביר כי חיפוש אמיתי מחייב נכונות לוותר על כל מה שאנו מכירים, כולל זהותנו האישית והשקפת עולמנו. ...