15:10אלוהים, העולם הזה, העולם הבא, הרצון, הבחירה, הטוב, הרע, כל יכול, נהמא דכיסופא ועוד... העולם הזה, העולם הבא, הרצון, הבחירה, הטוב, הרע, כל יכול, נהמא דכיסופא ועוד למה אלוהים ברא את הרצון ואת הנפרדות בכלל? השאלה המרכזית שבה עוסק אליעד כהן בהרצאה היא למה בכלל אלוהים ברא את הרצון של האדם, ואת העולם עם כל הרע, הנפרדות, והטיפשות. על שאלה זו יש הרבה תשובות שניתנו במהלך ההיסטוריה, הן של אפיקורסים והן של אנשים שמאמינים שהם מחזיקים באמת. האם העולם הזה הוא ... כי בו הנשמה לעולם אינה מסופקת ותמיד רוצה עוד ועוד, וזה מצב אינסופי של חוסר סיפוק. האם אלוהים יכול לברוא עוד אלוהים כמוהו? אליעד מעלה שאלה פילוסופית נוספת: אם אלוהים כל כך טוב וכל יכול, למה הוא לא ברא עוד אלוהים כמוהו, שישויות אלו יחוו את הטוב בשלמות? הרי אם הטוב המוחלט הוא אלוהים עצמו, אז כל דבר שהוא פחות מאלוהים הוא לא באמת הטוב האמיתי. הוא גם מתייחס לשאלה האם אלוהים יכול לברוא אבן שהוא לא יכול להרים, ומבהיר שהמשמעות העמוקה היא שאלוהים, בשל היותו כל יכול, יכול לברוא אלוהים נוסף, זהה לחלוטין לו, ועדיין להישאר אחד ויחיד. מה מקור הרצון של אלוהים עצמו? הנקודה המרכזית שאליעד מפנה אליה היא שאלת השאלות: מי בכלל ברא את הרצון של אלוהים? מה גרם לאלוהים לרצות מלכתחילה? הוא מציין שהדתיים נמנעים מלשאול שאלות מסוג זה מפחד להגיע לתשובות שהן מעבר לתפיסתם. לפי אליעד, האדם חייב לחקור את השאלה הזו לעומק: מה היה לפני בריאת העולם? איך נוצרה ההפרדה הראשונה, שהפרידה את הרצון של אלוהים ממנו? הוא קורא לחקור את המציאות עד שהאדם יבין שיש אלוהים חדש, אמיתי, שבו הכל אחד ואין שום שאלות נוספות. כיצד חקירה עמוקה על המציאות מפסיקה את הסבל? אליעד מציין שכאשר האדם מפסיק לשאול שאלות שטחיות כגון למה אלוהים ברא את הרע? או מה המטרה של העולם?, ומתחיל לשאול שאלות עמוקות יותר כמו מי יצר את הרצון הראשון של אלוהים?, האדם מגיע להבנה אמיתית של מהות המציאות. על ידי הבנה ... אלוהים? האם העולם הזה הוא פרוזדור לעולם הבא? האם יש אלוהים נוסף? הפעם אני רוצה לדבר על הנושא, למה אלוהים ברא בכלל את הרצון של האדם? ובעצם השאלה הרחבה יותר, למה אלוהים ברא את העולם? את הנפרדות? ויש תשובות רבות, של האפיקורסים, ושל אלו שכן יודעים. והאפיקורסים ... כלומר, יצליח לתקן את העולם, ואמר לו רבי נחמן שהוא כבר גומר כרצונו, כל רגע ורגע הוא עושה כרצונו. אז מדוע אלוהים עשה את הרע בעצם? וזה כרוך בשאלה אחרת. ויש נקודה נוספת בעניין הרצון, כי אומרים אם אלוהים רוצה לתת לך, הוא צריך קודם לברא לך רצון. והשקר כי הדתיים בונים ... אבל הטוב עצמו זה אלוהים, אז כל דבר שפחות מאלוהים הוא לא טוב. ומאחר שאלוהים ישות כל יכולה, והוא כל כך טוב, אז שיברא עוד אלוהים כמותו. כמו השאלה האם הוא יכול לברא אבן שלא יוכל להרים אותה? התשובה, כן. כי הוא לא יוכל להרים אותה, ואף על פי כן, כן יכול. אז הוא יכול ... וזה שטות מוחלטת להגיד שהוא נתן רצון כדי שיתן ואתה תקבל, ולמה לבר א אנשים מצומצמים כדי לתת להם, למה ברא את האדם חסר אם הוא כל יכול? ונשאלת השאלה, מה גרם לאלוהים בכלל לרצות. וזו השאלה שהאנשים פוחדים לשאול, מי ברא את הרצון שלהם, מי ברא את הרצון של אלוהים? ועל האדם לחקור ולהיות אמיתי, מי בכלל ברא את הרצון של אלוהים? ומה היה לפני בריאת העולם? ואם אלוהים היה אחד, איך ומי הפריד את הרצון שלו ממנו? מה זה אלוהים? והדתיים לא שואלים, כי פוחדים שיגלו דברים שלא רוצים שתדע אותם. ואני אומר כן לשאול ולחקור, כי מי שלא יבין ימשיך לחיות כאן בגיהינום, צריך להבין את מהותה של המציאות. ומי שיחקור, הוא יגלה בסופו של דבר שיש אלוהים חדש, שאצלו הכל אחד ושם אין שום שאלה כלל והכל טוב. ולא נכנס לשאלה של מה היה לפני, אבל כיוונו את האדם לבדוק איך נוצרה הנפרדות הראשונה ואז מפסיקה הכפירה באלוהים, ולא אומרים שאלוהים עושה ...