... בו. אך אליעד מסביר שהמושג קיר הוא בסופו של דבר פרשנות אנושית בלבד, משום שמבחינת המציאות עצמה אין קיר, אלא יש רק אוסף של
תחושות, צבעים, ומרקמים שמגיעים אל החושים של האדם. ... להסביר שהאדם מפרש את המציאות על פי התבניות שהוא למד או אימץ לעצמו במהלך חייו. למשל, אדם שלמד בילדותו מהו קיר, יודע לתייג את
התחושות שלו כקיר, אבל אם לא היה נחשף למושג זה,
התחושה הייתה פשוט
תחושה חסרת משמעות מוגדרת. הדוגמה הזו ממחישה כיצד כל תפיסה וכל
חוויה היא סובייקטיבית בלבד, למרות שלכאורה הן מצביעות על מציאות אובייקטיבית. אליעד מדגיש שכל ניסיון להפריד בין התפיסה לבין המציאות עצמה הוא בעייתי, מאחר שאנו לעולם לא
חווים את המציאות עצמה ישירות, אלא תמיד דרך הפילטרים של התודעה, ההכרה, והחושים. אין גישה ישירה אל המציאות ללא תיווך
החוויה הסובייקטיבית. האם יש דרך להוכיח ... דרך תיווך התודעה עצמה, ולכן ההוכחה אינה תקפה. האם ניתן לחוות את המציאות באופן מוחלט? אליעד ממשיך ומסביר שאף על פי שכל מה שאנו
חווים הוא סובייקטיבי, יש אפשרות מסוימת לחוות את המציאות ... אליעד מתאר שכדי לחוות את המציאות כפי שהיא באמת, באופן מוחלט, האדם חייב להשתחרר לגמרי מכל הפירושים וההגדרות שלו. הוא מסביר
שהחוויה המוחלטת היא
חוויה שבה האדם אינו מגדיר דבר, אינו מפרש, ואינו מוסיף משמעות
לתחושות שלו. במצב כזה, אין הבחנה בין סובייקטיבי לאובייקטיבי, כי אין תיווך של השכל והתודעה כלל.
החוויה במצב זה היא בלתי אמצעית וישירה לחלוטין. ... לתייג זאת כעץ מסוים, אך אם הוא היה מסוגל לחוות את העץ ללא שום מושג או הגדרה, אזי הוא היה חווה את העץ באופן בלתי מתווך. זוהי
חוויית המציאות המוחלטת שאינה תלויה בתפיסה ... את עצמך כשאתה אומר אם הייתי חווה אחדות לא הייתי כועס. מאיפה אתה יודע? גם באחדות אפשר לכעוס. שאלה: נכון, אבל אולי לא הייתי
מרגיש כעס. אליעד: יש משהו פנימי לפני
תחושת הכעס, משהו שקודם לעצם
החוויה של אני. ברגע שאתה כועס, אתה חווה מצד אחד את קיומך, ומצד שני את קיומך ככועס.
החוויה של אני קיים בטוחה אצלך יותר מאשר
החוויה אני כועס. אבל אם תלך עוד פנימה, תמצא שיש ... או אני הכל ואני לא כלום. בפועל, האדם יכול לחוות שהוא סך כל האפשרויות: גם הנפרד, גם המאוחד, גם לפני הכל וגם אחרי הכל. האם זאת
חוויה אחת? כן, זו
חוויה אחת שכוללת בתוכה את כל הפרספקטיבות ביחד: אתה יכול לראות את המציאות כנפרדת, וגם
כחוויה פנימית של אני לפני המקום והזמן, וגם
כחוויה של המצוי הראשון שבו הכל אחד. ככל ... פעם אני היוצר של המציאות, פעם אני האחדות המוחלטת. למה לחזור לאני המצומצם אם אפשר להיות באחדות מוחלטת? שאלה: אם אפשר להיות
בחוויה שבה אין הפרדה, למה בכלל לחזור לאני שמודע ... את הכל, גם את הנפרדות, בלי מאמץ, בלי צורך לבחור או או. יש אנשים שאומרים לפעמים אני באחדות ולפעמים לא, וזה מראה שהם בכלל לא
חווים אחדות אמיתית, כי אחדות אמיתית נמצאת לפני ולתוך כל ... הגוף, אך לא כי אסור ליהנות, הוא הסביר שהצדיק נהנה מהאותיות הפנימיות שבכל דבר, לא רק מהלבוש החיצוני. כך גם לגבי כעס או כל
חוויה אחרת - אפשר ליהנות מההיבט הפנימי העמוק שיש ... האלו? רבי נחמן מדבר על מצב שבו האדם מרחם על אלוהים שלא יודע שהוא אלוהים. כלומר, האדם מתבונן פנימה ורואה שבעצם הנפרדות היא
חוויית צמצום אלוהית. אבל כל עוד האדם לא השיג את ... מעשים טובים למען הזולת, עלולים לגלות שהדחף למעשים נובע מצורך אישי ורצון שכבודו האישי יתקיים, או מתוך רצון להימנע ממצוקה שהוא
מרגיש כשרע לאחרים. למה אין סתירה בין ליהנות מהנפרדות ובו ... שבכל דבר, ולא רק מההיבט החיצוני. האם רבי נחמן באמת שולל את כולם? הוא שולל את כל השיטות והתפיסות במובן שהוא טוען שאם לא הגעת
לחוויה העמוקה ביותר, אתה עדיין לא מבין את אלוהים באמת. הוא קרא לזה לשבור את כל האלילים. גם אדם שמרחם
ומרגיש רחמן יכול להיות רחוק מהאמת, אם הוא באמת רואה הבדל ... היגיון רגיל, וחותר לאחדות כזו שסותרת את כל ההגדרות. ברגע שאדם באמת חוקר, הוא נעשה התלמיד האמיתי שמתאחד עם הרב, כלומר, מגיע
לחוויה של אחדות גמורה בלי להיתקע בהגדרות. מהו ...