... הייתה כדי לעשות טוב, הרי שממילא היה תמיד רק טוב. כי אם התכלית הסופית היא, שיהיה לאדם טוב, הרי שהמציאות יכולה לעשות כך, שהאדם
ירגיש תמיד טוב, גם בלי ההקדמה של הרע. ויש כאן כמה נקודות להתבוננות. ... ושהתכלית, היא טובה. משום, שהאדם מטבעו תמיד גם סובל. ובייחס לשלמות, האדם יותר סובל, מאשר נהנה בחייו. משום שכל אחד, תמיד
מרגיש שחסר לו משהו. והסיבה שרע לאדם בחיים, היא רק בגלל שיש טוב! זא, הרע לא ... היה רק רע תמיד, הרי שכבר לא היה רע בכלל. כי כאשר הכל רע תמיד, והאדם לא יודע שיש דבר כזה שנקרא טוב, הרי שממילא האדם לא רוצה
להרגיש יותר טוב, וממילא האדם
מרגיש רק טוב. והרע קיים, רק בגלל שהאדם רוצה
להרגיש טוב. והגיוני גם לומר, שהטוב קיים, כדי לעשות רע. כי ברוב הזמן, רע ... המצאות, שאלוהים ברא אצל האדם חיסרון ורצון, כדי שהוא יוכל לתת לו שפע של טוב. והטועים האלו שוכחים, שאלוהים עצמו טוב לו, גם בלי
תחושה של חיסרון. וגם אם יש לאלוהים חיסרון, הרי שהחיסרון שלו, ... לו טוב, מיד כאן ועכשיו, בלי שום צורך לחכות למשך זמן כלשהו. והטועים האלו אומרים גם, שאם לאדם היה רק טוב תמיד, הרי שהוא לא היה
מרגיש את הטוב שלו. ולכן צריך שיהיה גם רע. ואלוהים הוא ככ טוב, שהוא יוצר אצל האדם את החיסרון, כדי שהאדם יוכל לחוות את הטוב, תמיד
בחוויה של התחדשות. והטועים האלו שוכחים, שאם אלוהים הוא רע ... סובל, משום שהוא חווה את עצמו כקיים כישות נפרדת משאר המציאות. ועצם קיומו של האני של האדם, הוא סיבת הסבל של האדם. כי האדם תמיד
מרגיש , שהוא חסר את השלמות, שהיא המציאות שהאדם הוא חלק ממנה. (ולפי זה, אם ... כדי לעשות טוב. והטוב בעיני אלוהים, הוא דווקא כאשר האדם רחוק ממנו. ואלוהים לוקח חלקים ממנו, ומרחיק אותם מעצמו. כי הוא
מרגיש רע, והוא מנסה להשמיד את עצמו. על ידי זה שהוא מצמצם את עצמו, ומפריד ...