... שמאחורי התנהגות של בני אדם? מדוע אנשים נמשכים לפעולות מסוימות ודוחים אחרות? אליעד מפרט תחילה שהאדם פועל מתוך רצון, והרצון הזה נובע
מתחושת חיסרון. כאשר האדם
מרגיש שחסר לו משהו, בין אם זה אוכל, ... יחסים, הצלחה או אושר, החיסרון הזה גורם לו לרצות למלא אותו. הרצון למלא את החיסרון הוא הכוח שדוחף אותו לפעולה. לדוגמה, כשאדם רעב, הוא
מרגיש שחסר לו אוכל, וזה גורם לו ... או שתמלא לו את החיסרון בצורה טובה יותר. למשל, אם האדם צריך לבחור בין לאכול בבית לבין ללכת למסעדה, הוא ישקול איזו אפשרות נותנת לו את
התחושה הטובה ביותר ביחס למה שחסר לו. אם הוא
מרגיש צורך
בחוויה של בילוי, הוא ... את המניע האמיתי של כל פעולה. הוא נותן דוגמה: אם אדם אומר שהוא רוצה כסף, אפשר לשאול אותו למה הוא רוצה כסף. הוא עשוי לענות כי אני רוצה
להרגיש בטוח. כעת אפשר לשאול למה הוא רוצה
להרגיש בטוח, והתשובה עשויה להיות כי ... נובעת מחיסרון פנימי. הוא נותן דוגמה: אדם אפילו לא יזוז בכיסא בלי שיהיה לו מניע. אם הוא מזיז את היד, זה מפני שמשהו לא נוח לו, והוא מנסה
להרגיש טוב יותר. כלומר, כל פעולה היא ... ורע שהאדם יוצר בתוך עצמו. כשאדם מחליט שמשהו אחד טוב עבורו ומשהו אחר רע עבורו, הוא יוצר בתוך עצמו חיסרון פנימי ביחס לאותו דבר טוב. האדם
מרגיש צורך לרדוף אחרי מה שהוגדר ... אפילו פעולות שנראות נייטרליות, כמו להרים עט, קשורות ברצון פנימי שהאדם מנסה למלא. למשל, האדם מרים את העט כי הוא רוצה לכתוב משהו, כי הוא
מרגיש שחסר לו משהו אם לא יכתוב. מהו ... את הכאב שלו. ההנאה והכאב הם מנגנוני היסוד שמניעים את כל הפעולות של האדם. הוא נותן דוגמה נוספת: אם האדם עוזר למישהו, הוא עושה זאת כי הוא
מרגיש טוב מעצם העזרה (הנאה), או כי היה
מרגיש רע אם לא היה עוזר (כאב). איך ... שהיש והאין הם אחד. בשפה שלנו אנו מבדילים בין יש לאין, בין לפני לאחרי, אך מצד האמת מדובר באחדות מוחלטת שאין בה שום הפרדה אמיתית. כאשר
חווים שהכל אחד, כבר אין שאלה על מה ... בזמן קצר נכנסים אינסוף אירועים. באופן דומה המקום בחלום הוא עצום, אבל בפועל הוא רק נקודה במחשבה. מכאן אפשר ללמוד שגם המקום והזמן שאנו
חווים בערות הם בעצם תלויים בתודעה גדולה יותר, והם מקבלים את נפחם ממנה. מדוע גם הדיבור על אחדות נפרד
מהחוויה עצמה? אליעד מסביר שכל ... את האחדות. הוא מכנה זאת מאיץ החלקיקים, שבו שתי צורות מחשבה (יש סיבה, אין סיבה) מתנגשות, וממזגות את עצמן לכדי הבנה אחת שמעל כל הגדרה. איך
חווים שהכל אחד ואם כך - כיצד נעלמים? שאלה חוזרת שעולה: איך אני חווה שהכל אחד בפועל?. אליעד מבהיר
שחוויה זו אינה
חוויה במובן של
רגש או מחשבה, כי כשהכל אחד, אין הפרדה בין החווה למושא
החוויה. הוא מבהיר שזהו מצב שהוא אף מעבר לתודעה הרגילה, ולכן אין דרך להגדיר אותו
כחוויה בתוך השכל הרגיל. בכל ... בזה כל הזמן. אליעד מציע להמשיך לחקור את האמת: האם באמת יש לי בחירה, או שאינני שולט ברצון שלי? לחקור זאת עד הסוף יביא בסופו של דבר
לחוויה שאני והבחירה הם חלק ... להישאל: למה אתה עדיין פועל כדי לעשות טוב, אם הכל אצלך שלם? מכאן מובן שהוא עדיין מונהג בידי השכל החלקי. מי שהבין את האחדות מבין גם שאין
חוויית סוף פסוק, אלא אין סוף ... שכל ההפרדות אינן מוחלטות, ואז אין סבל. למה רצונות חיצוניים לא מביאים למילוי אמיתי? אדם אומר: אני רוצה ללכת לפאב, אך הוא לא הולך,
ומרגיש תסכול. למעשה, הוא מבין בתוכו ... הסיבה האמיתית לרדיפה שלנו, אנו רודפים אחר טוב פנימי, ואיננו מבינים שאפשר להשיג אותו רק על ידי גילוי שהוא כבר קיים בנו או על ידי ביטול
חוויית החסר. מי שמבין עד ... אליעד נותן דוגמה לשני קווים מקבילים שבמרחב שלנו לעולם לא ייפגשו, אך אם תרחיב אותם לאין סוף, הם נפגשים. כך גם אני ולא אני לא מתחברים
בחוויית היומיום הרגילה, ... מצליחים לחוש חופש מוחלט בתוך חיי היומיום? בסוף, המטרה היא להגיע למצב שבו כל דבר שקורה נחווה בו זמנית כרצוני וכהתרחשות נפרדת. אין תלות
רגשית בהתרחשות חיצונית, כי הכל ... אינו יכול לתת תשובה במסגרת ההגדרות הישנות. כך נעשית פריצת דרך אל הבנת האחדות. כיצד עובדים עם שלב ההתנוצצות וירידה חזרה למציאות? יש שיתוף
חוויות של הבנתי לרגע,
הרגשתי אחדות או חיבור עמוק, אך אחר ...