סבל לטובה - לשקר, למצוא דברים טובים
בסבל -
ולסבול עוד יותר כי האדם גם
סובל תמיד. משום, שעצם קיומו של האדם, הוא סיבת
הסבל שלו. כי חוויית האני של האדם, היא אפשרית, רק כאשר קיימת גם חוויית נפרדות, ממה שאינו האני, שהיא חוויית חוסר שלמות
וסבל. ומי שיכיר בכך, שהוא
סובל תמיד, וירצה לא
לסבול תמיד, הוא יסתכל אל תוכו ועל מהותו העצמית של האני שלו, ויראה שהכל אחד ממש, ויפסיק
לסבול לגמרי. ועד שהאדם לא באמת רוצה להפסיק
לסבול, עד אז הוא ממשיך
לסבול. כי יש כאלו שמטעים את עצמם, ולדבריהם הם לא
סובלים. וכמובן שהם מטעים את עצמם, כי עצם קיום תחושת האני, היא עצמה
סבל. אבל הם משקרים את עצמם, והם מנסים למצוא כל מיני דברים טובים ונקודות חיוביות וטובות
בסבל שלהם. והם מלמדים את עצמם לשקר, בחשיבה חיובית ובשקר של חצי הכוס המלאה וכיוב. והם מטעים את עצמם תמיד, בכך שהם מנסים לומר
שהסבל הוא לטובה, כי יש בו דברים טובים. כמו אלו שהם אומרים, שהרע קיים, כדי שהאדם יוכל להכיר את מעלת הטוב. והם מוכנים
לסבול, כדי שהם יוכלו ליהנות. ואם היה להם שכל אמיתי, הם היו מתבוננים אל תוכם, ומודים על האמת, שמה שהם באמת רוצים, זה שיהיה להם טוב, גם בלי
לסבול בכלל. אבל הם מאמינים, שאין אפשרות להרגיש טוב, בלי שיהיה רע. כי ... בלי שום רע כלל, לא לפניו בדרך אליו וגם לא אחריו וכולי. והמציאות, היא טובה באמת. והאדם יכול להיות מאושר באמת, בלי
לסבול כלל. ולא זו אף זו, אלא, כל מי שנהנה מהחיים, אבל גם
סובל קצת אפילו לפעמים רחוקות, הרי שמצד האמת הוא תמיד
סובל, וכל ההנאה שלו, היא הנאה מזויפת. כי יש טוב אמיתי, שהוא ... כלל, ויש רק טוב אמיתי, שאינו תלוי בצורה כלשהי. וכל הטוב שבעולם שקיים כנפרדות מהרע, הוא כולו טוב שקרי, שגורם לאדם רק
לסבל. כי מי שרוצה טוב שקרי,
סובל. כי האדם
סובל, רק בגלל שהוא רוצה להרגיש טוב. והטוב האמיתי, ברגע שהאדם ... שהאדם רודף אחרי טוב שקרי, אז גם כאשר הוא משיג אותו, עדיין תמיד נשאר הרצון של האדם להרגיש טוב, שהוא בעצם גורם לאדם
לסבול. וכל זמן שהאדם מטעה את עצמו, שהרע הוא לא באמת ככ רע, כי יש בו גם צדדים טובים, אז הוא ממשיך
לסבול ממנו. אבל מי שהוא איש אמת, הוא לא מטעה את עצמו כלל. והוא יודע ... הרע והטוב, שניהם טובים בטוב אמיתי שאינו תלוי בדבר. ובסיכומו של דבר, כל זמן שהאדם מטעה את עצמו אפילו קצת, הוא ממשיך
לסבול. ורק מי שמנקה את עצמו לגמרי מכל טעות, ורואה את האמת, שבאמת הוא ...