... שכל אין דאגות - האם שכל יוצר אושר או
סבל? מהו הסוד של השכל שמעל מתחת לשכל? וכאן נבאר את עניין הקשר שיש בין השכל וחוסר השכל, ... הוא בעצם ביטוי של השכל הגדול יותר. והשכל האנושי יש לו שני צדדים. צד אחד של אושר והצד השני של
סבל. ובשורש של השכל שהוא השכל שמעל השכל, שם הכל אחד והכל טוב. כי שם אין נפרדות בין ... וכל אדם בעולם יש לו בחיים שלו גם טוב וגם רע. וגם המשוגע הגדול ביותר שנדמה שאין לו שכל, גם הוא
סובל. כי גם המשוגע, גם הוא לא באמת מאושר.
והסבל שלו הוא
סבל אחר. ואין שום משוגע בעולם שהוא מאושר באמת. כי גם למשוגע יש את הרצונות שלו. והרצונות הם
סבל. כי גם המשוגע אכפת לו מעצמו, והוא לא רוצה שהאש תשרוף אותו וכיוב. וכל אחד שיש לו רצון, יש לו גם
סבל. כי הרצון הוא שורש
הסבל. כי בלי רצון אין
סבל. כי כאשר אין רצון, אין התנגדות הרצון, כי אין הבדל בין הרצון של האדם לבין המציאות. וממילא גם אין
סבל. ולכן כל זמן שיש לאדם רצון, הרי שיש אצלו
סבל. וגם המשוגע הגדול ביותר בעולם, כל זמן שהוא מודע לקיום העצמי שלו, הרי שיש לו רצון וממילא יש לו גם
סבל . אלא, שיש דרגות של
סבל. ועוצמת
הסבל היא תוצאה של הפער שיש בין הרצון העצמי של האדם לבין המציאות. וככל שהפער גדול יותר, כך
הסבל גדול יותר. ולכן יש טיפשים שרמת
הסבל שלהם נמוכה יותר. כי מאחר שאין להם הרבה שכל, לכן הם לא מבינים שהמציאות רעה, ולכן הם לא
סובלים ממנה. כי כדי שהאדם
יסבול, לשם כך הוא צריך להיות חכם. כי האדם
סובל, כאשר הוא לא רוצה את המציאות. וכדי שהאדם לא ירצה את המציאות, לשם כך הוא צריך לחשוב ... ולכן כאשר אין שכל אין דאגות. כי האדם לא מספיק חכם להבין שמרמים אותו ושרע לו. וגם הטיפש גם הוא
סובל. אלא שעוצמת
הסבל שלו נמוכה יותר. כי כל זמן שיש רצון, יש
סבל. ולכולם יש רצון. אלא שיש גם צד שני למטבע, והוא שאם אין שכל, אין גם עוצמה של אושר. ... לא רע לה, אבל גם לא טוב לה. כך שיש למטבע שני צדדים. והשכל הוא כלי עבור אושר והוא גם כלי עבור
סבל. וכפי שאמרנו, מעל השכל יש עוד שכל. ובשכל העליון, שם הכל אחד והכל טוב. ומי שמקשר את ... קיבול לאושר. ומי שלא מקשר את השכל האנושי שלו, לשכל שיש מעל השכל, אצלו השכל שלו הוא כלי קיבול
לסבל. ורמת
הסבל של האדם, היא תלויה במרחק שבין השכל של האדם לבין השכל שמעל לשכל. כי ככל שהאדם קרוב ... שנראה שטוב להם, ולפעמים יש חכמים גדולים שנראה שרע להם. כך שהשכל הוא לא אחראי לא לאושר ולא
לסבל. כי האושר
והסבל תלויים בעד כמה האדם רחוק מהשכל שיש מחוץ לשכל. וזה שיש משוגעים גדולים או חכמים ...