בודהיזם - מה בודהה *לא* ידע? לאיזו הארה בודהה *לא* הגיע? חלק 1... בודהיסטים ונתייחס אליהם. והרעיון הבודהיסטי הראשון שאליו נתייחס, הוא אל תפישת החיים הבודהיסטית, שעל פיה הבודהיזם הוא הדרך לשחרור מסבל. כי עפ הבודהיזם העולם הזה הוא מלא בסבל. ושורש הסבל של האדם עפ הבודהיזם, הוא בכך שהאדם נאחז בתופעות משתנות. כי בעולם שלנו הכל משתנה כל הזמן. וכאשר האדם נאחז מבחינה רגשית בתופעה חולפת כלשהי, על ידי זה האדם סובל כאשר התופעה משתנה. ואדם מואר עפ הבודהיזם, הוא מי שהצליח להשתחרר מכל תלות רגשית כלשהי לגבי תופעה משתנה כלשהי. ... תופעה משתנה וכיוב, ועוד רעיונות שונים שאליהם לא נכנס כאן. וכאן נתמקד בעניין של המחשבה שאומרת שהעולם הזה הוא סבל שנוצר על ידי היצמדות לתופעות משתנות. וההארה היא כאשר האדם משתחרר מהתלות הרגשית בתופעות המשתנות. ואם נתבונן על אנשים ... נדמה לו שהבודהיסט הזה הוא אדם מואר ומאושר. ובפרט אם אותו הבודהה בא לאדם ומספר לאדם שהעולם הזה מלא בסבל, ושהסבל נובע מכך שהאדם רודף אחרי דברים שכל הזמן משתנים, והבודהה ממשיך ומסביר ואומר שהוא אדם מואר ומאושר, מחמת זה ... מואר ומאושר באמת. ואז האדם גם הוא מנסה ללמוד את שיטת הבודהה ואת הבודהיזם. והאדם מנסה גם הוא להשתחרר מהסבל שיש בעולם. והאדם מתחיל להשתחרר מכל התלויות הרגשיות שיש לו. והאדם חושב מקווה ומאמין שבבא היום אולי גם הוא יגיע לאותה הארה מיוחלת, שבה האדם לא סובל יותר, ושאז הוא נמצא במצב של נירוונה, שקט נפשי ואושר. ועכשיו נסביר את מה שבודהה לא ידע. ואם נצטרך ... בודהה לא ידע, אז נאמר שבודהה לא ידע ליהנות. כי כל מה שבודהה ניסה להסביר, זה שהעולם הזה מלא בסבל. ושהבודהיזם יראה לאדם את הדרך להשתחרר מהסבל, ושזאת הארה ופסגת חלומותיו של האדם שאליה רוצה להגיע האדם. וכפי שכבר ביארתי במספר מקומות, האדם לא יכול למכור ... שיש לו. ואם בודהה לא ידע איך ליהנות מהחיים, אז המקסימום שהוא יכול להתחייב עליו, זה לגרום לך לא לסבול כמו כולם. וכאשר האדם סובל, והוא רואה מולו בודהיסטי שדוגל בכך שהאדם צריך להשתחרר רגשית מכל מה שקיים, אז נדמה לאדם שהנה המפתח אל ... הבודהיסטית. והדבר הראשון שצריך להדליק נורה אדומה אצל מי ששומע את התפישה הבודהיסטית, הוא שהבודהה מגדיר את עצמו באמצעות הסבל. פירושו שהבודהה מצהיר שהוא יעזור לאדם להשתחרר מהסבל. וכפי שהבודהיזם עצמו מוגדר הדרך לשחרור מסבל. וכאשר הגדרת הבודהיזם היא כדרך שמסבירה איך לא לסבול, ממילא ניתן להבין שהדבר הטוב ביותר שאותו יכול הבודהיזם להציע לאדם, זה איך לסבול פחות או אפילו איך לא לסבול בכלל. אבל הבודהיזם לא יכול להציע לאדם את הרגשות הטובים והיפים שיש בתשוקה, התאהבות והיקשרות רגשית, התמכרות, התמסרות לדברים שונים וכיוב. וכפי שאמרנו, בודהה תפש את העולם כגיהנום וכמקום שבו טבע האדם הוא לסבול. בודהה לא ראה את הטוב שיש בעולם. בודהה לא הבין מה הטוב שיש בכל דבר. בודהה לא ידע מה ... רגשית לכל מה שקורה בעולם. בודהה לא ידע איך ליהנות מהחיים. והמקסימום שהוא היה יכול להציע, זה איך לא לסבול. בנוסף על כל אלו, מי שיתבונן היטב על מה שבודהה אמר, הרי שבעצם בודהה אמר שהוא טיפש. ומדוע? משום שבודהה אמר שהוא חכם יותר מאשר המציאות שהוא חלק ממנה. ונסביר: בודהה אמר שהעולם הזה מלא בסבל, ושהוא ילמד את האדם איך להשתחרר מהסבל. וכאשר אדם אומר דבר כזה, הרי שבעצם הוא טוען שהמציאות הקיימת היא לא טובה עבורו. וכאשר מישהו מעיז לומר שהעולם שלנו הוא מקום הסבל, הרי שבעצם הוא מעיד על עצמו על כך שהוא טיפש. משום שבאמירה שהעולם שלנו הוא מקום של סבל, הרי שבעצם האדם מעיד על עצמו על כך שהוא לא הבין ולא מבין את המציאות. כי הרי לא יתכן ... הדברים שבעולם קורים כפי מה שהם, הוא לא יעיז לחרוט על דיגלו את המנטרה שהעולם הזה הוא מקום של סבל. אדרבה הוא יאמר שהעולם הזה הוא גן עדן, ושהוא ילמד אותך איך ליהנות מהטוב שיש בכל דבר. אך כאשר האדם אומר שהעולם הזה הוא סבל, מלא בסבל, כולו סבל וכיוב, הרי שבעצם הוא מצהיר על כך שהוא לא מבין את השכל של המציאות. כי הרי הוא חושב שהוא חכם יותר מאשר המציאות. כי כדי לסבול, האדם חייב לחשוב שהוא חכם יותר מהמציאות. כי הסבל הוא כאשר האדם רוצה אחרת ממה שיש. וכאשר המציאות היא אחת, והאדם חושב בדעתו שהמציאות צריכה להיות אחרת, על ידי זה האדם סובל. והאדם סובל רק משום שנראה לו על פי חוכמתו ושכלו, שהמציאות צריכה להיות אחרת ממה שהיא. דהיינו, במילים אחרות, רק כאשר האדם לא מבין את המציאות, ורק כאשר נדמה לאדם שהוא חכם יותר מאשר המציאות, רק אז הוא סובל. וממילא, כאשר מישהו מצהיר שהעולם הזה הוא מקום הסבל, ממילא הוא מצהיר שהוא טיפש. כי המציאות חכמה יותר מכל אחד אחר. גם אם הוא בודהה או כל מנהיג ... הוא טיפשי. כך שבכל מקרה האדם לא יכול להיות יותר חכם מאשר המציאות. וכאשר האדם אומר שהעולם הזה הוא סבל, ושהוא ילמד את האדם איך לא לסבול, הרי שבסך הכל צריך לרחם על אדם כזה, שהוא עוד לא הגיע להארה של איך אפשר ליהנות בשלמות מהעולם ... שאותם נדמה לאדם שיש בעולם. ומי שיעמיק את מחשבתו ואת עיונו עוד בתורתו של הבודהה, הוא יראה שהבודהה ככ סבל מהעולם, עד שהוא החליט לחשוב שהעולם לא קיים. כי גם הרעיון הזה ניתן להיתקל בו בצורות שונות בבודהיזם, שכאילו ... שלנו הוא אשליה. למרות שמצד האמת העולם הזה הוא אמיתי לגמרי, ורק מי שסובל כאן, רק הוא כדי לברוח מהסבל הוא יאמר לך שהעולם הוא אשליה. ונמצא אם כן, כי הבודהה מקסימום יכול לעזור לאדם לסבול פחות. אך איך ליהנות מהחיים, את זה גם בודהה לא ידע. כי החיים הם כאן בעולם הזה. וכל האינטראקציה של החיים, היא כולה כאן בתוך העולם של התופעות המשתנות שהן שורש הסבל עבור הבודהה, ושורש האושר והיופי, עבור מי שמגיע להארה אמיתי.