יש מאין, עשייה יש מאין, עשייה באי עשייה, יש מתוך אין, בריאה יש מאין, יצירה יש מאין, כלום מוחלט, כלום יחסייש מאין, עשייה יש מאין, עשייה באי עשייה, יש מתוך אין, בריאה יש מאין, יצירה יש מאין, כלום מוחלט, כלום יחסי איך אפשר להסביר יצירת יש מתוך אין מוחלט? ההרצאה של אליעד כהן דנה בנושא הפילוסופי העמוק של יצירת יש מאין, כיצד עשייה יכולה לנבוע מתוך מצב של אי - עשייה מוחלטת, ומה המשמעות של כלום מוחלט וכלום יחסי. התוכן מתחיל בניתוח שאלה בסיסית שעולה בתהליך הרוחני: אם אדם מגיע למצב שבו הוא כלום מוחלט, ללא שום רצון, הבנה או מודעות, איך הוא יוכל לאחר מכן לבצע פעולה כלשהי? אליעד מסביר שהשאלה נובעת מתפיסה ... שהוא בעצם מורכב מזמן ומקום בלבד. כשבודקים מה זה באמת זמן ומקום, מגיעים להבנה שגם הם עצמם חסרי משמעות מוחלטת ואינם ניתנים להגדרה אמיתית. מכאן הוא מסביר שכיסא, כמו כל דבר, הוא בעצם כלום במהותו, ובכל זאת אנו תופסים ... כלום הופך לדבר מוחשי כמו כיסא? אליעד מדגיש נקודה קריטית: אנו מסוגלים להבין שכיסא קיים, ואנו מסוגלים להבין שכלום מוחלט הוא משהו שאין לו צורה או משמעות. אבל השאלה הגדולה היא, כיצד מתוך הכלום המוחלט נוצר משהו מוחשי כמו הכיסא? הוא מציין שלמרות ההיגיון שלנו, איננו מסוגלים באמת להסביר איך הדבר קורה, כיוון שכל ... קודם להגדיר מהו כלום ומהו משהו, ושני הדברים האלה לא יכולים להגדיר זה את זה. לפי ההיגיון הפשוט, כלום מוחלט לא יכול לייצר משהו, אך עדיין אנו חווים את המציאות ככזאת שכן קיימת, למרות שהיא בנויה על כלום. האם ... הזמן, אך אותה מהות עצמה אינה ניתנת להגדרה או לתפיסה. מדוע ההיגיון האנושי לא יכול לתפוס יצירת יש מאין מוחלט? אליעד מדגיש שהבעיה שלנו להבין את התהליך שבו יש נוצר מתוך אין מוחלט, נובעת מהמוגבלות של ההיגיון האנושי. ההיגיון מתבסס על השוואות והגדרות יחסיות, ולכן לא מסוגל לתפוס משהו שנמצא מעבר להן, כמו הכלום המוחלט. הוא מתייחס לכך שבני אדם תופסים את המציאות מתוך תפיסות יסוד של נפרדות, אך כדי להבין באמת את מושג האחדות המוחלטת, חייבים להיפרד מההנחות הרגילות האלה. הוא טוען שכאשר האדם באמת נמצא במצב של אחדות מוחלטת, הוא כבר לא מתפלא או שואל כיצד נוצר משהו מתוך הכלום, מכיוון שהוא חווה את התהליך באופן ישיר. מה ההבדל בין כלום יחסי לכלום מוחלט? אליעד עושה הבחנה חשובה בין שני מושגים: כלום יחסי וכלום מוחלט. כלום יחסי הוא מצב שבו דבר מוגדר ככלום רק ביחס למשהו אחר. לדוגמה, כשאנחנו אומרים אין כלום בחדר, אנחנו מתכוונים שאין דברים מסוימים, אבל ברור שעדיין יש אוויר או חלל. לעומת זאת, כלום מוחלט הוא מצב שלא ניתן להשוות לשום דבר אחר - הוא אינסופי ואין לו צורה או הגדרה כלשהי. לכן, השאלה כיצד נוצר משהו מתוך כלום מוחלט, היא שאלה שלמעשה לא ניתנת לפתרון באמצעות ההיגיון הרגיל שלנו. מהי רוחניות אמיתית וכיצד היא מתבטאת בחיי היומיום? אליעד ... לא יעשה הבדל בין נושא רוחני לכל נושא אחר - עבורו הכל אותו דבר, הכל ביטוי של אותה אחדות מוחלטת. אדם כזה יחווה את המציאות באחידות מוחלטת, ללא מאבק או סתירה פנימית. לסיכום: כיצד עלינו לגשת להבנת מושג היש מאין? התשובה שנותן אליעד אינה פשוטה ואינה ... את הדברים רק דרך חקירה אישית ומעמיקה, שמפרקת את כל ההנחות שהאדם מחזיק בהן. כשהאדם מגיע למצב של אחדות מוחלטת, הוא מפסיק לחפש הסברים שכליים, מכיוון שהוא חווה באופן ישיר איך כלום מוחלט יכול להפוך למשהו קיים. לפי אליעד, ההסבר האמיתי אינו נמצא בתחום הלוגיקה וההיגיון, אלא בחוויה ישירה של המציאות. איך נוצר יש מאין? כלום מוחלט וכלום יחסי מהי עשייה באי עשייה? איך להגדיר מקום וזמן? האם אפשר להבין את האחדות המוחלטת? מהי רוחניות אמיתית?