... האמת. כי יש בזה סוד, והוא כי כאשר האדם מגיע אל האמת, אז הוא רואה את ההשתקפות שלה בכל דבר ובכל דעה שיש בעולם. וכל זמן שהאדם
יכול לחשוב אחרת מהאמת שהוא הגיע אליה, הרי ... להוכיח כל דבר מכל דבר. ולמרות שזה נשמע מוזר, הרי שקודם כל יש להבין כי בכל דעה שיש בעולם יש בה חלק של אמת. ולכן שום דעה אחת
לא יכולה להיות מוכחת כנכונה יותר מדעה אחרת, ... שהוא לא יודע את השורש של האמת שנמצא בכל דבר. והחכם האמיתי שיודע כיצד כל דעה בעולם מחוברת לשורש האמת של המציאות, ממילא הוא
יכול לקחת כל דעה בעולם, ולהוכיח בצורה שכלית ... ניתן להוכיח כל טענה. והשכל האנושי הוא טוב לצורך התנהלות יום יומית, והוא טוב גם כדי לעזור לאדם לקבל שכל אמיתי, אבל הוא לא
יכול להוכיח שום אמת מוחלטת כלשהי. כי השכל ... למסקנה שאינה תלויה במגבלות השכל שלו, זה עדיין לא אומר שהמסקנות שאליהן האדם כן מגיע בשכל שלו, שהן אמת. כי על האדם לזכור,
שיכול להיות שיש שכל אחר, שיש לו תפישה אחרת, ... שום דרך לוגית שכלית להוכיח שהלוגיקה עצמה נכונה. כי האדם אומנם משתמש בלוגיקה ובשכל שלו לצורך חיי היום יום, אך מצד האמת האדם
יכול להבין שתיאורטית
יכול להיות שהאדם אולי בכלל צריך לעשות הפוך ... זה הוא מגיע אל השכל שיש מעל השכל. כי השכל של האדם, הוא רק הקדמה אל שכל אחר גדול יותר. וכאשר האדם משתמש בשכלו עד קצה גבול
היכולת שלו, על ידי זה השכל של האדם גדל, ואז הוא מקבל שכל חדש, שאין שכל אחר גדול ממנו. כי לכאורה, גם אם האדם יקבל שכל חדש, הרי שתמיד
יכול להיות שאולי יש שכל אחר גדול יותר. אבל ... יבין אותו בשלמות. ולהבין את הדבר בשלמות, פירושו שהאדם מגיע למצב שבו לא נשארת לו שום שאלה לגבי אותו הדבר. כי כל זמן שהאדם
יכול לדעת עוד איזה דבר על אותו הנושא, וכל זמן שהאדם
יכול להבין טוב יותר את הנושא, הרי שהאדם עדיין לא הגיע לקצה גבול
יכולת ההבנה שלו את הנושא. ועל האדם ... והדברים שנגרמים על ידי אותו הדבר. והדרך המהירה ביותר לבחור נושא לעיון ולהעמקה, היא על ידי מה שהאדם אוהב עובד. והאדם פשוט
יכול לקחת את התחום המקצועי שלו, ולהחליט שהוא ... מספיק מוכשר להיות הכי חכם בעולם באותו הנושא, אלא על האדם להאמין בעצמו ולהיות עם ביטחון עצמי וגאווה טובה, ולהבין שכן הוא עצמו
יכול להיות הכי חכם בעולם בכל נושא שהוא ירצה, בתנאי שהוא באמת ירצה להקדיש את עצמו לאותו הנושא. ולא רק שהאדם
יכול להיות הכי חכם בעולם בכל נושא שהוא יבחר ... זה עצמו זה לא מספיק. כי לא מספיק שהאדם יהיה הכי חכם בעולם ביחס לאנשים אחרים, אלא האדם צריך להיות הכי חכם בעולם ביחס לאמת. כי
יכול להיות מצב שבו האדם מבין איזה נושא טוב יותר מכולם, אבל ביחס לעצמו הוא
יכול להבין אותו עוד יותר. ועל האדם להיות האדם הכי חכם בעולם באותו הנושא, ביחס לאמת. דהיינו, על האדם לבחור ולנסות להבין כל דבר עד תכליתו ועד קצה גבול
היכולת של התפישה האנושית. ועל ידי זה שהאדם בוחר לעצמו איזה דבר אחד כלשהו ומעמיק בו את מחשבתו ומנסה להבין אותו את כולו עד קצה גבול
היכולת השכלית האנושית שלו, על ידי זה ... שלהם נסמכת על כל מיני דברים שונים. כגון לדוגמה השכל של עצמם או שכל של אנשים אחרים, שנדמה להם שהם חכמים מהם, למרות שבאמת
יכול להיות , שהם טיפשים יותר מהם. כי
יכול להיות מצב שבו המשוגע יחשוב על משוגע אחר ... שהאדם הוא משוגע, אז כאשר הוא רואה איזה משוגע, אז הוא נדמה לו לחכם גדול. וכל זמן שהאדם עצמו הוא לא חכם אמיתי, אז הוא לא באמת
יכול להבדיל בין חכמה ושכל לבין שיגעון ושטות. ולפעמים יש לאדם ענווה פסולה ורגשי נחיתות, ונדמה לאדם שהוא לא
יכול להשיג את השורש של האמת בכוחות עצמו, ... הוא בוחר להיות תלוי בכל מיני אנשים שנדמים לו כחכמים. ועל האדם להבין, שעצם זה שהוא בוחר לחשוב ולהאמין שאדם כלשהו הוא חכם שהוא
יכול לסמוך עליו, זה עצמו החלטה שוות ערך ... מהי האמת זה דבר גדול, כך גם להחליט שאדם כלשהו הוא חכם ושאפשר לסמוך עליו, גם זאת החלטה כבדת משקל. כי מצד האמת על האדם לזכור,
שיכול להיות שהוא טועה בכך שהוא חושב על משוגע ... עצמו בהטעיות שונות. והדרך היחידה לצאת מכל הטעויות, היא על ידי זה שהאדם אוזר אומץ ומפסיק לפחד, ומאמין בעצמו ומבין שהוא גם הוא
יכול להבין את האמת של המציאות. והדרך לכך היא ... אלא להיות חכם בכוחות עצמו. ועוד על האדם לזכור, שכל זמן שהוא מבין שהוא אינו חכם מספיק, הרי שממילא עליו להבין שהוא גם לא
יכול לדעת בוודאות מיהו חכם אמיתי. כי אולי ... מבין שהוא לא מספיק חכם לדעת את האמת, הרי שהוא גם לא מספיק חכם להחליט מיהו חכם שיודע את האמת. ולכן על האדם עצמו להיות חכם כפי
יכולתו, עד שהוא יהפוך להיות חכם אמיתי ... מאוד שיגלו שהוא שקר. אז הוא נזעק להגן על עצמו בשקרים שונים. ומי שהוא איש אמת, הוא לא צריך להתווכח עם אף אחד אף פעם. כי הוא
יכול להראות לכל אחד שהוא מסכים איתו ממש, גם בלי לשלול את הדעה של האדם האחר. כי החכם האמיתי
יכול להראות לאדם את האמת האחת, באמצעות צורת ...