... ובסבל. אליעד מסביר שכל הבעיות והצרות של האדם נובעות מכך שהוא מניח הנחות שגויות. לדוגמה, אדם שמקבל משימה שהוא
יכול לבצע אך מניח שאינו מסוגל לכך, מפסיד הזדמנות להצליח בגלל שהוא סומך על מחשבה לא בדוקה. הוא מאמין למחשבה שלו שהוא אינו
יכול להצליח, וכך מאבד את האפשרות לעשות את מה שהוא מסוגל באמת. מצד שני, אדם שמקבל משימה שאינו מסוגל לבצע ובכל זאת סומך על המחשבה שלו שהוא כן
יכול לבצע אותה, גם אז הוא מסתכן בנזק. בשני המקרים האדם טעה, כי הוא סמך על דבר שאינו אמיתי. מדוע אי אפשר לסמוך אפילו על השכל של עצמך? אליעד כהן מדגיש נקודה חשובה: אסור לאדם לסמוך על שום דבר, כולל על השכל שלו עצמו. הוא נותן דוגמה לכך שהשכל עלול להטעות: האדם
יכול להיות בגן עדן, אבל אם השכל שלו אומר לו שהוא בגיהינום והוא מאמין לכך, אז הוא יחווה סבל לאורך כל חייו. זאת למרות שמציאותו האמיתית היא דווקא גן עדן. המסקנה כאן ברורה - השכל הוא מוגבל ואינו
יכול להיות אינדיקציה ודאית לאמת. על מה באמת אפשר לסמוך בחיים? לפי אליעד, הדבר היחיד עליו אפשר לסמוך הוא האמת. אך מיד עולה השאלה כיצד ניתן לסמוך על האמת אם אי אפשר ... אליעד מסביר את ההבחנה בין שני סוגים עיקריים של דברים במציאות: אפשרי המציאות - דבר שאולי קיים ואולי לא. אם האדם
יכול לדמיין או לחשוב על אפשרות אחרת לדבר, הרי שהדבר הוא רק אפשרי המציאות ולא ניתן לסמוך עליו באופן מוחלט. מחויב המציאות - דבר שחייב להיות קיים ולא ניתן לדמיין או ... הדבר היחיד שאפשר לסמוך עליו באמת ובצורה מוחלטת. לדוגמה, אם אדם אומר האמת היא X, עליו לשאול את עצמו בכנות האם הוא
יכול לחשוב או לדמיין מצב שבו האמת אינה X אלא משהו אחר. אם כן, הרי שזו אמת לא מוחלטת אלא רק אפשרית, ולכן אסור לסמוך עליה באופן מוחלט. אדם שסומך על אמת כזו מסתמך בעצם ... להפריכן באמצעות אפשרות מנוגדת. כיצד אפשר להפריך כל טענה של אמת מוחלטת? אם אדם טוען שהאמת שלו היא מחויבת ואינו
יכול לחשוב על ההפך שלה, אפשר לבדוק את אמיתות הטענה באמצעות שאלה פשוטה: האם לדבר הזה יש משמעות עבורך?. אם יש משמעות לדבר, הרי שקיימת אפשרות גם להיפך שלו. לדוגמה, אם ... של אין יד, לא הייתה כל משמעות לאמירה יש יד. בכל פעם שהאדם מגדיר את האמת שלו, הוא בהכרח שולל אפשרויות אחרות. עצם
יכולת ההגדרה מעידה שהדבר אינו מוחלט, אלא רק אפשרי. ככל שהאדם יתעמק ויבדוק מה באמת מחויב ומה רק אפשרי, כך הוא ינקה ויסנן מה שאינו מוחלט. איך אפשר לדעת בוודאות מהי האמת המוחלטת? האמת המוחלטת היא דבר שאין לו הפך. כאשר אדם מגיע להבנת האמת המוחלטת, הוא מגיע למצב שבו הוא אינו
יכול לחשוב על שום אפשרות מנוגדת. אין למה להשוות את האמת הזו, ולכן היא היחידה שאפשר לסמוך עליה. קשה להסביר את האמת המוחלטת במילים, כי אין לה ניגוד ואין לה חלופה. ... הראשונה שניתנה היא מצב שבו אדם מקבל משימה ומניח שאינו מסוגל לבצע אותה. הוא סומך על המחשבה שלו שאומרת לו שהוא
לא יכול, ובכך הוא מפסיד. לעומת זאת, אם אדם סומך על המחשבה שהוא
יכול להצליח במשימה שהוא לא מסוגל לבצע, גם אז הוא עשוי להיתקל בנזק, כי הוא סמך על משהו שאינו אמיתי. העיקרון המנחה של אליעד הוא שעל מה אפשר לסמוך? על האמת בלבד. הוא טוען שאין אפשרות לסמוך על אף אחד בעולם, אפילו לא על השכל של עצמו, מכיוון שהשכל
יכול להטעות את האדם. לדוגמה, השכל של האדם
יכול להוביל אותו למסקנה שהוא נמצא במקום רע מאוד, כמו בגיהינום, בעוד שבמציאות הוא נמצא בגן עדן, אך הוא סובל רק בגלל שהוא מאמין למה שהשכל שלו אומר לו. הדבר היחיד שאפשר לסמוך עליו, לפי אליעד, הוא האמת. אך השאלה היא איך אפשר לדעת אם משהו הוא אמת או לא, אם האדם לא
יכול לסמוך על השכל שלו? איך אדם יוכל לדעת אם משהו הוא אמיתי או לא אם הוא לא
יכול לסמוך על עצמו? ההמלצה היא, שכל אדם שיחפש את האמת באמת, יצליח בסופו של דבר להגיע להבנה ולהכרה של האמת. השאלה החשובה היא לשאול את עצמך האם אפשר לסמוך על דבר מה. אם יש לך ספק, סימן שאין לך תשובה מוחלטת, ולכן אינך
יכול לסמוך על הדבר הזה. כל עוד אתה
יכול לחשוב על הפוך ממה שאתה מאמין, זה אומר שאין לך ודאות אמיתית, והדבר הזה לא מהווה אמת מוחלטת. אליעד מסביר את ההבחנה בין שתי ישויות: 1. אפשרי המציאות - דברים שאולי ... לא. 2. מחויב המציאות - דברים שצריך להיות כך, ואין אפשרות אחרת. אם אדם טוען שהאמת היא X, עליו לשאול את עצמו אם הוא
יכול לחשוב שהאמת היא אחרת. אם הוא מסוגל לדמיין אפשרות אחרת, אז מה שהוא טוען הוא לא אמת מוחלטת אלא אפשרות אחת בלבד. השכל של האדם, כמו כל דבר אחר, הוא מוגבל, ולכן אין ... יש גם משמעות להפך של הדבר, כי אם הצלחת להוכיח משהו, תמיד אפשר להוכיח את ההפך שלו. הנקודה המרכזית היא שהאדם לא
יכול לסמוך על שום דבר במציאות כל עוד הדבר לא מחויב למציאות. כל דבר אחר הוא אפשרות בלבד. בסופו של דבר, על האדם לשאול את עצמו בכל תחום בחיים, האם זה מחויב המציאות או שאולי זו רק אפשרות אחת מני רבות. אם הוא יחקור את השאלות האלה לעומק, הוא יגיע להבנה של מה הוא
יכול לסמוך עליו באמת. האמת המחויבת היא דבר שאין לו הפך, והיא הדבר היחיד שאפשר לסמוך עליו. כאשר אדם יגיע למקום הזה, הוא ידע בוודאות שאין שום דבר הפוך ממנה, וכך יוכל ... כלומר, הוא סמך על המחשבה שלו שאמרה לו שאינו מסוגל להצליח במשימה, והוא הפסיד. ולהפך, אדם שיש לו משימה שהוא לא
יכול לעשות אותה, והוא סומך על המחשבה שהוא כן
יכול לעשות את המשימה, זה גם גרם לו לנזק, כי סמך על דבר שאינו אמיתי. ועל מה אפשר לסמוך? רק על האמת אפשר לסמוך. האדם לא
יכול לסמוך על אף אחד בעולם, ואפילו לא על השכל של עצמו, כי אם נתבונן, נראה שכל המסקנות של האדם, הן מבוססות על מה שאומר לו השכל, ויתכן שהשכל אומר לאדם שהוא נמצא ... שאפשר לסמוך עליו זו האמת, ואיך ניתן להגיד שאפשר לסמוך על האמת, איך אדם ידע בכלל שזו אמת או לא, אם הוא בכלל לא
יכול לסמוך על השכל שלו עצמו. ומי שיחפש את האמת באמת, בסופו של דבר כן יגיע להבין ולדעת את האמת. ועל האדם לשאול על כל דבר ודבר, האם אפשר לסמוך עליו? ואם יש לך שאלה, האם אפשר לסמוך על הדבר הזה? ואם יש עוד שאלה, סימן שיש עדיין ספק, ואי אפשר לסמוך על הדבר, כל עוד האדם
יכול לחשוב על ההפך של הדבר עצמו, זה אומר שאין לסמוך עליו. האדם יש לו תפישות רבות בחיים, אך יש שתי ישויות בחיים - אחת: אפשרי המציאות. שתיים: מחויב המציאות. יש דבר ... הדבר, כל זמן שאתה מסוגל להגדיר בשכל שלך את האמת שלך אם הגדרת אותה, היא לא מחויבת המציאות. גם כשאדם מגיע לאמת, הוא
יכול להגדיר אותה, אבל אז זה כצמצומים, ולא בזה מדובר. ההתמקדות כרגע היא בנקודה שהאדם אינו
יכול לסמוך על שום דבר. ההגדרה של משהו, היא שלילה של הדברים האחרים. וזה אומר ברמה של המציאות, בפוטנציאל שלה, תמיד יהיה אפשרי היש, ויהיה אפשרי האין. זה לא יהיה מחויב המציאות. וזה אומר שהאדם לא
יכול לסמוך על כלום במציאות כל עוד זה לא מחויב. ואם האדם ישאל את עצמו מספיק פעמים, מה זה מחויב, ומה זה אפשרי המציאות? ויעשה ניקוי, ויסנן את כל הדברים בחקירה, האם ...