... שאליעד מציע אינו להימנע להיות בדמות כלל, אלא להבין שהדמות היא כלי או משחק שאפשר להשתמש בו באופן מודע. במקום להזדהות עם הדמות לחלוטין, האדם יכול
לבחור להיכנס לתפקידים שונים, אך ללא תחושת חובה פנימית. לדוגמה, אדם יכול לשחק את הדמות של בן זוג רגיש ואוהב מתוך
בחירה מודעת, מבלי לחוש שהזהות שלו תלויה בכך. ... בעולם נעשית מתוך סיפור או דמות מסוימת. מצד שני, הם לא מוכנים להרגיש שהם משקרים לעצמם או משחקים תפקיד שהוא לא אמיתי. הפתרון לקונפליקט הזה הוא להבין
שהבחירה בדמות לא חייבת להיות ממקום של פחד או חולשה, אלא ממקום של מודעות ועוצמה. כשאדם
בוחר לשחק דמות מתוך חופש, הוא לא חש מושפל ... כך? האם באמת זה יהפוך אותו לבעל ערך? ואולי ההפך הוא הנכון? חקירה כזו מאפשרת לאדם לזהות את המנגנונים הפנימיים שהופכים אותו לעבד של הרצון, ומאפשרת לו
לבחור בצורה מודעת אם הוא באמת רוצה או צריך את הדמות הזו. איך להיות חופשי בתוך הדמות? השלב הגבוה שאליעד מתאר הוא להבין שהחיים הם סדרה של דמויות
והבחירה בהן נעשית מתוך מודעות מוחלטת. אדם שמבין שהוא תמיד נמצא בדמות כלשהי, אבל לא מזדהה איתה באופן מוחלט, יכול ליהנות גם מהרגעים של כאב, כי הוא מבין שהוא זה
שבוחר לשחק את הדמות. ככל שאדם חווה את חייו
כבחירה מודעת של דמויות ולא כהכרח, כך הוא מרגיש חופשי יותר ומשוחרר יותר. החופש האמיתי מגיע כאשר האדם לא מרגיש חובה להזדהות עם הדמות, והוא יכול
לבחור בכל רגע מחדש את התפקיד שהוא רוצה לשחק. ... הדרך להשתחרר היא לבדוק האם באמת חייבים את האהבה של האחר כדי להרגיש בעלי ערך. ברגע שהאדם מבין שהצורך באהבה הוא רק סיפור שהוא יצר לעצמו, הוא יכול
לבחור להשתחרר מהתלות הזו. האם אפשר לחיות בלי לאבד את עצמי בדמות? אליעד מסביר שכל רגע האדם הוא בעצם דמות מסוימת, אבל כשאנו מודעים לכך שזה משחק, אנחנו יכולים
לבחור לשחק אותו ללא פחד. המשמעות האמיתית של ... להרגיש מחויבים להוכיח משהו לעצמנו או לאחרים. כך, גם הפעולות הרגילות ביותר יכולות להיות מקור לשמחה ולאושר אמיתי, כי הן נעשות מתוך מודעות מלאה ומתוך
בחירה חופשית ולא מתוך חובה או פחד. מה זה אומר ... שאנו מצפים לחוות, והתגובות שאנו מצפים מהעולם. כל פעולה שלנו מתבצעת מתוך עמדה מסוימת, שהיא בעצם דמות. לדוגמה, אדם שמכין לעצמו קפה, עורך את הבית,
בוחר בגדים, אפילו מתקלח - כל אלה פעולות שמתבצעות מתוך הדמות שהוא
בוחר לגלם. ברגע שאדם מבין שהוא תמיד נמצא בתוך ... מוצלח עם נשים, וכל הערך העצמי שלו תלוי בזה, הרי שכל כישלון בתחום הזה יתפרש אצלו כפגיעה בזהות. לעומת זאת, אם הוא מבין שזו רק דמות, רק משחק, הוא יכול
לבחור לשחק אותה מבלי להזדהות עמה לחלוטין. איך ... הוא לא להימנע מהדמות, אלא לדעת להשתמש בה ככלי משחק. החיים הם משחק של דמויות - להיות בן זוג, בן, חבר, עובד, מטפל, תלמיד, וכו. אך כשאדם מבין שזו רק
בחירה - שהוא לא חייב להיות אף אחת מהדמויות האלו, אלא
בוחר להיכנס אליהן - הוא חווה חופש פנימי. היכולת
לבחור את הדמות ולשחק בה בלי להיות מחויב לה - זהו השורש לחופש פנימי. לדוגמה, אם אדם רוצה להתנהג ברגישות כלפי אחרים, הוא יכול
לבחור לשחק דמות כזו, אך אם ייאלץ להתנהג כך כדי ... רגילים מבלי לשקר לעצמי? איך לקיים מערכות יחסים, לצאת לעבוד, לדבר עם אנשים - מבלי להרגיש שאני משחק תפקיד שקרי? אחד הפתרונות שאליעד מציע הוא ההבנה
שהבחירה בדמות יכולה להיעשות מתוך עוצמה ולא מתוך חולשה. אפשר
לבחור להיות בדמות של חבר טוב, עובד רציני, או אדם נקי - מתוך חיבור למהות, ולא מתוך פחד מאיבוד ערך עצמי.
כשהבחירה מגיעה ממקום של חופש ולא מתוך פחד - מתבטלת ... ביניהם הוא שהראשון דורש מאמץ פנימי מתמיד ושכנוע עצמי, בעוד שהשני נובע מתוך הבנה שורשית שהדמות אינה הכרחית אלא כלי. המעבר מהזדהות עם הדמות להבנה שהיא
בחירה מאפשר לאדם להיכנס למערכות יחסים מתוך חופש. לדוגמה, אם אדם
בוחר להיות נאהב מבלי לחוש חובה, הוא לא יפחד ... את נקודות השקר - וכך להשתחרר מהשיעבוד הרגשי. מה זה אומר להיות חופשי בתוך הדמות? השלב הגבוה ביותר הוא להבין שכל החיים הם אוסף של דמויות, והחוכמה היא
לבחור בהן מתוך מודעות. אדם
שבוחר לשחק את הדמות של עובד רציני, של אב מסור, של חבר חם - מתוך מודעות שזהו משחק - יוכל ליהנות גם מהסבל, כי הוא
בוחר לסבול. אם אדם מקבל את העובדה שאי אפשר לא להיות בדמות כלשהי - אך יודע שאין דמות אחת שמגדירה אותו - הוא חופשי. הוא חי את החיים בעוצמה
ובבחירה, תוך הבנה שהכל הוא סיפור, שהכל הוא פירוש. ... מתוך סיפור עצמי. החיים הם תיאטרון שבו האדם הוא גם השחקן, גם הבמאי וגם הקהל. אליעד מציע להפסיק לנסות לברוח מהדמות, אלא ללמוד לחיות איתה בלי סבל. לא
לבחור אותה מתוך מחויבות אלא מתוך הבנה. לא ... הדרך לשחרור היא לבדוק האם זה באמת מחויב - האם זה באמת נכון שאם היא לא תאהב אותי, אני לא שווה? כאשר האדם מבין שמדובר ברעיון שהוא עצמו יצר - הוא יכול
לבחור להשתחרר ממנו. ואז הוא הופך לבמאי של ...