... מסביר שזה לא שהאדם באמת מפספס משהו, אלא הוא מרגיש מוגבל מכיוון שנלקחת ממנו האפשרות לחשוב על דברים אחרים. האם הבעיה בריכוז היא באמת בעיית חוסר יכולת או רק עניין של
בחירה? לפי אליעד, לעיתים קרובות הבעיה אינה יכולת ריכוז נמוכה, אלא תחושת הכפייה או ההכרח. כשהאדם מרגיש שהוא חייב לעשות משהו ואין לו אפשרות
לבחור אחרת, המשימה הופכת לקשה פי כמה. אליעד מדגים זאת באמצעות דוגמה של אדם שמתבקש לשבת על כיסא למשך שעה, וזה קל לו כל עוד הוא
בוחר לשבת. אבל אם מישהו אומר לו שהוא חייב לשבת ואסור לו לקום, מיד הוא מתחיל להרגיש רע, אפילו שהפעולה עצמה זהה. איך ... שינוי הפרספקטיבה שלנו לגבי הדברים שאנחנו חושבים שהם חובה. כאשר האדם מרגיש שהוא חייב לעשות תואר אקדמי, למשל, כל המשימות שקשורות בלימודים הופכות לקשות יותר, כי הוא לא
בוחר בהן מרצונו החופשי. הפתרון שאליעד מציע הוא לגרום לאדם להבין שהוא לא באמת חייב לעשות את הדברים האלה. הוא מסביר שאם האדם ירגיש שהחיים שלו יהיו מושלמים בכל מקרה - גם בלי התואר או המשימה המסוימת - הוא יוכל
לבחור את המשימה מתוך רצון אמיתי ולא מתוך תחושת חובה. הוא נותן דוגמה של טיפוס על הר: אם האדם
בוחר לטפס על הר כי פשוט בא לו לעשות זאת, הפעולה תהיה נעימה עבורו גם אם היא מאתגרת. לעומת זאת, אם הוא מרגיש מחויב, כל צעד יהיה קשה יותר. הוא מדגיש את הרעיון שרק כשאדם מבין שהוא לא חייב שום דבר, הוא יכול
לבחור במשימות הללו באמת ולבצע אותן בלי התנגדות פנימית. ככל שתחושת החובה נעלמת, היכולת לבצע משימות בצורה יעילה ... כל להבין את המקור האמיתי של הבעיה - תחושת הכפייה וההכרח - ולפעול בהתאם בשתי דרכים עיקריות: תרגול הדרגתי של משימות ריכוז, ושינוי הפרספקטיבה שלנו לגבי חובות כדי שנוכל
לבחור במשימות מרצוננו האישי. למה קשה לי להתרכז? איך להתמודד עם דחיינות? איך להפסיק לדחות משימות? מה לעשות כשלא ...