... קרובות האדם עשוי לומר דברים כמו הכל בסדר או אין לי שום בעיה, למרות שמטפל מנוסה יבחין בכך שמשהו מפריע לו. במצבים כאלה, הגישה הסטנדרטית של טיפול ישיר שבה
שואלים את האדם באופן ברור מה מפריע לך? או מה אתה רוצה להשיג? בדרך כלל לא תעבוד, כי האדם ימשיך להדחיק ולהימנע מהבעיות שהוא ... נעימים והוא יעשה הכל כדי להימנע מכך. מה ההבדל בין טיפול ישיר לטיפול עקיף? ישנן שתי דרכים עיקריות להתמודד עם אדם שלא מודה בבעיה: טיפול ישיר - שבו המטפל
שואל שאלות ישירות כמו מה אתה רוצה? או מה חסר לך?. זוהי גישה פשוטה וישירה, אך במקרים רבים היא תגרום לאדם להיסגר יותר, ... שאינם קשורים ישירות לבעיה שלו. הרעיון המרכזי הוא לעודד אותו לחשוב בצורה הגיונית, ביקורתית ומדויקת, אפילו אם הנושא המדובר הוא נייטרלי לחלוטין. לדוגמה:
לשאול את האדם אילו ספרים הוא קורא, ואז לשוחח איתו על העלילה, להבין מה הוא חשב על הדמויות או על העלילה, וכך לגרום לו לחשוב ... על נושאים כלליים כמו מהי אמת? או מה דעתך על חופש הבחירה? במטרה להפעיל את החשיבה שלו באופן רחב יותר. לשחק משחקי חשיבה כמו שחמט או שש - בש, ותוך כדי משחק
לשאול אותו
שאלות שמכריחות אותו לנתח ולהבין את המהלכים שלו לעומק.
לשאול שאלות כלליות כמו מה דעתך על אירועים עכשוויים? או איך אתה רואה את העולם בעוד עשר שנים? כדי לעודד אותו לחשיבה ... דרך נוספת להבין את הבעיות או הפחדים של אדם, במיוחד אם הוא לא מדבר עליהם במפורש, היא על ידי התמקדות בדברים החיוביים שהאדם כן מוכן לדבר עליהם. למשל, אם
שואלים אדם מה עושה לו טוב בחיים והוא עונה שהילדים שלו או הבית שלו עושים לו טוב, אפשר להבין מכך שמה שהכי מפחיד אותו הוא שיקרה ... או חסום, ולא יודע מה הבעיה שלו או איך להתמודד איתה, הפתרון הטוב ביותר הוא לפתח את החשיבה שלו. אם אדם ייקח על עצמו את המשימה של לימוד, קריאה, עיסוק
בשאלות פילוסופיות, משחקי חשיבה, ופיתוח יכולת אנליטית - בסופו של דבר זה יעזור לו גם לפתור בעיות אישיות מורכבות או אפילו בעיות ... למערבולת רגשית שתגרום לו כאב. לכן, הוא נמנע לחלוטין מהדיון בנושא. כיצד אפשר לגשת לאדם שאינו מודה בבעיה? יש שתי גישות עיקריות לטיפול: גישה ישירה -
לשאול אותו
שאלות ישירות כמו מה היית רוצה?, מה חסר לך?, אך בגישה זו הוא עלול להתנגד ולהדחיק עוד יותר. גישה עקיפה - לעזור לו לפתח את החשיבה ... עקיפה? כאשר האדם אינו משתף פעולה, יש לנסות לעניין אותו בנושאים שאינם קשורים ישירות לבעיה שלו, אך יגרמו לו להשתמש יותר בהיגיון ובחשיבה ביקורתית. לדוגמה:
לשאול אותו על ספרים שהוא קורא ולנתח יחד את העלילה. לשוחח איתו על נושאים פילוסופיים כלליים ולבדוק את דעתו עליהם. לשחק איתו משחקי חשיבה כמו שחמט או שש - בש ולנתח יחד את המהלכים.
לשאול שאלות שמטרתן לגרום לו לחשוב, כמו מה דעתך על X? ולחקור יחד איתו את הנושא. מדוע זה עובד? לא משנה מה הבעיה שלו, אם ... לטיפול ואומרים לו אוקי מה אתה רוצה מה אתה רוצה שיקרה מה אתה לא רוצה שיקרה ואין קול והוא כאילו לא מוכן להגיד מה הוא רוצה איך מתקדמים איך עוזרים לו. ש:
שואלים שאלה כזאת אז מה התשובה. אליעד: לא יודע מה אני רוצה אני לא רוצה כלום. ש: הוא אמר לבד. אליעד: לבד עכשיו זה ברור שאתה יכול להגיד אוקי אתה לא רוצה כלום לך זה ברור שאפשר לעשות את זה אבל אנחנו יודעים שהוא רוצה משהו אולי הוא רוצה משהו להבא נכון הוא רוצה עזרה. ש:
שואלים אותו
שאלות סתם מה נשמע?. אליעד: הכל בסדר. ש: לא בבוקר מה אתה עושה בבוקר?. אליעד: קם מהשינה. ש: קם אחרי זה מה אתה עושה?. אליעד: יושב ... של ספר. אליעד: נתתי ספר הלאה. ש: בסדר מה היה שם בעלילה?. אליעד: מה זה משנה עכשיו לאיפה אתה חותר שאנחנו לא נעשה את המונולוג כדיון. ש: אני חותר לזה
שלשאול אותו
שאלות מעניין לי מה הוא עושה מה מציק לו תוך כדי התשובות יכול להיות שהוא יתרחק מהתשובות. אליעד: אנחנו יודעים מה מציק לו הוא ... לחשוב הכל בסדר אצלי זה סוג של מנגנון הדחקה, עכשיו מה האמת האמת היא שהכל בסדר אצלו כי מי אמר שזה לא בסדר אוקי אבל בראש שלו הוא כאילו בשביל לענות תשובה
לשאלה של מה אתה רוצה הוא צריך להתחבר בתוכו למקום שלא טוב לו והוא לא רוצה לחשוב על זה שלא טוב לו כי אם הוא יחשוב על זה שלא טוב לו הוא יתחיל לבכות ישתגע אז הוא אומר, עכשיו
השאלה היא זה בעצם איך אפשר לעזור לו בלי שהוא יביע חיסרון זאת
השאלה. בא בן אדם יושב והוא לא מביע חיסרון אין לי חיסרון הכל טוב הכל בסדר זה וזה אבל אנחנו יודעים שזאת לא האמת וכל פעם כשמנסים ... לכיוון הטוב. אליעד: טוב בא נתקדם בפתרון תקשיבו יש שתי שיטות טיפול יש טיפול ישיר וטיפול עקיף עד כאן הבנו. ש: אני התכוונתי טיפול עקיף אפשר להגיד. אליעד:
השאלה היא מה הוא הטיפול העקיף. ש: נגיד סתם מעניין אותו הווילונות יש לו בעיה עם הטלוויזיה. אליעד: לא אין לו בעיה הוא מבחינתו הכל ... רע לי שככה וככה חסר לי אני רוצה לשנות זה וזה. דרך אגב אחת השיטות להוציא מאנשים מה חסר להם נגיד אתה אומר למישהו מה רע לך? כלום הכל בסדר אחת השיטות זה
לשאול אותו אוקי נכון וואלה החיים טובים אוקי מה היית רוצה נגיד לשפר מה נגיד יכול להיות יותר טוב מה המטרות שלך ואז בעצם כל מה ... אז זאת אומרת רע לו מזה שאין לו, נגיד הוא אומר הייתי רוצה יותר להצליח בעבודה זה כמו להגיד רע לי שאני לא מצליח בעבודה. אותו דבר על פחדים נגיד שיש מישהו
ששואלים אותו על מה הוא בא שהוא סובל מחרדות ממה אתה בחרדה? לא יודע אין לי מושג על מה אני בחרדות, מה מפחיד אותך? לא יודע, מה יכול ... לך ההפך שלו רע לך אם אתה אומר אלה המטרות שלי בעצם זה להגיד רע לי שאין לי את ההפך אם אתה אומר זה מה שעושה לי טוב זה כמו להגיד זה מה שמפחיד אותי, בן אדם
ששואלים אותו מה הדברים שעושים לך טוב הוא לא יגיד שיש לי חמש אצבעות למה כי הוא רואה את זה כברור מאליו אז הוא לא מפחד שיקחו לו את ...