... הסיבתיות והאקראיות, ומתחיל
מהשאלה הבסיסית - האם האדם באמת בוחר או שיש כוח שמפעיל אותו. אליעד מבהיר שלמעשה, אין שום אפשרות אמיתית לדבר על בחירה חופשית אם מבינים לעומק את האחדות. ... ראשונה היא אבסורד, שכן תמיד אפשר
לשאול מה הסיבה לסיבה הראשונה?. אליעד משתמש בדוגמאות פשוטות ויומיומיות: אם אדם יושב על כיסא, הוא מיד
שואל למה הוא יושב דווקא על הכיסא הזה ולא על כיסא אחר, ומגלה שהסיבה היא בגלל אירוע שקדם לכך. אבל אז האדם
שואל מה הסיבה לאירוע שקדם לכך, וכך הוא נגרר לשרשרת אינסופית של סיבות. המסקנה שאליעד מגיע אליה היא שלא יכולה להיות סיבה ראשונה, כי עצם המושג סיבה מניח ... שאם הסיבה הראשונה היא סיבתית, אז מיד
נשאל מה הסיבה שלה. ואם נאמר שהסיבה הראשונה היא אקראית, אז
נשאל למה היא דווקא אקראית ולא סיבתית. בכל מקרה, הרעיון שיש משהו ראשון סותר את עצמו, כי תמיד חייב להיות משהו שיקדם לו. הוא נותן דוגמה של שורת אנשים ... את זה. האדם הראשון בתור שנדחף, מיד
נשאל מי דחף אותו?, ואם נגיד שאף אחד לא דחף אותו, אלא שהוא נדחף מעצמו, אז אפשר להגיד שכל אחד אחר בתור גם נדחף מעצמו. אליעד משתמש בדוגמה זו כדי להמחיש ... בתוך עולם הנפרדות. כל פעם שהאדם
שואל למה קורה משהו, הוא מיד מניח שקיים משהו שהוא ההפך או שהוא שונה ממנו, וכך הוא יוצר הפרדות אינסופיות. האדם תמיד חושב על המציאות כמשהו שיש לו אלטרנטיבות, וזו הסיבה שהוא תמיד
שואל למה. אליעד מסביר שאם האדם היה מבין לעומק שאין אלטרנטיבה, אז לא היה לו צורך
בשאלות הללו. הוא נותן דוגמה: אם הייתה רק תמונה אחת במציאות ולא היו שינויים, לא הייתה
שאלה של למה המציאות היא כזאת.
השאלה מופיעה רק כאשר האדם מניח שקיים שינוי או אופציה אחרת. כל שאלת למה או מה הסיבה מניחה שיש אופציה חלופית, ואליעד מדגיש שבאחדות אמיתית, אין שום ... רוצה לאכול או למה הוא רעב. הוא לא
שואל את השאלה העמוקה יותר: למה בכלל יש לי רצון?. האדם משקר לעצמו כי הוא מפחד מהרעיון שהוא אינו שולט בשום דבר, ולכן הוא נאחז במחשבה שיש לו בחירה. אליעד ממליץ ... בכל פעם שהאדם מרגיש רע, הוא צריך
לשאול את עצמו למה זה מפריע לי?, מה באמת משנה לי?, עד שיגיע להבנה שכל הפרעה היא תוצאה של נפרדות שהוא עצמו יוצר. הוא ממליץ על תהליך של בדיקה פנימית מתמדת. אם האדם כועס, עליו
לשאול מה זה באמת כעס?, ולבדוק את מקור התחושה עד הסוף, ואז הוא יגלה שבסופו של דבר, אין הבדל אמיתי בין שום חוויה לחוויה אחרת. הוא יגלה שכל ההפרדות הן ... שהוא תופס את המציאות כנפרדת ממנו,
ושואל כל הזמן למה? ומה הסיבה?. הוא טוען שאין בחירה חופשית אמיתית, שכל האירועים מתרחשים מעצמם ללא סיבה ראשונה, ושהדרך היחידה להשתחרר מהסבל היא להבין שהכל ... איך להגיע להבנה מלאה של המציאות?
שאלה: האם ההתנהלות שלי תלויה בי, מה לא תלוי בי? אליעד: אני אתן לך את התשובה הסופית. מצד אחד, אין שום
שאלה, השאלה לא קיימת עוד מלכתחילה. למה? כי כשאת
שואלת את השאלה, את רואה דברים משתנים, ואז את
שואלת, אלו מהשינויים תלויים בי ואלו לא? אבל אם במציאות אין שום שינוי, אז האם אפשר
לשאול, מה תלוי בי? שום דבר לא משתנה, אז מה זה קשור אליך בכלל. את רואה שיש הרבה אפשרויות, כמו לשבת ולעמוד וכו, אבל אם הייתה רק אפשרות אחת, אבל אי אפשר ... בה אפילו אפשרות של שינוי, אז אין מה
לשאול, האם זה תלוי בי? מצד האמת האמיתית, אין בכלל
שאלה היכן את, כי כשאת פה, את גם שם, וכשאת שם את גם פה. אז אין אף שינוי, ולכן אי אפשר להגיד שזה תלוי בי. למרות שזה נגד ההיגיון, בסוף זה כך, הכל זה אחד. ... רק ישות אחת, ואין שינוי, אז מה הטעם
בלשאול אם יש בחירה?
שאלה: אז מה התפקיד שלי פה? אליעד: אין לך שום תפקיד, כי את גם שם. מצד האמת לא צריך לשנות שום דבר, הכל כמו שהוא, בסדר גמור. אבל את אומרת שאת לא חווה שזה ... זה השינוי הכי קטן שיש. וכאשר האדם
שואל במי זה תלוי מה שאני עושה? הוא בעצם מניח הנחה שהוא קיים, שהוא נפרד מהמציאות, שהמציאות משתנה, הוא
שואל הרבה
שאלות , אבל רגע, מי אמר שזה נכון. הדבר שהכי קשה להבין אותו במוח, זה עניין הנפרדות, אתה בטוח שזה שולחן וזה כסא. ואני אומר לך, הכסא הזה שאתה רואה אותו פה, ...