... בסיס הבדלים. למשל, אם האדם אינו מבחין בין שולחן ללא - שולחן, בין קיום לאי - קיום, או בין יש לאין, מוחו לא יוכל לפתח
שאלות או מחשבות כלשהן. כאשר אין לאדם יכולת להבדיל בין דבר להיפוכו, הוא למעשה לא יכול לחשוב על שום דבר, ולכן לא יכול גם
לשאול שאלות או לייצר תשובות כלשהן. לעומת זאת, המצב השני הוא מצב שבו האדם מבחין בין יש לאין, ובמצב זה הוא מסוגל
לשאול שאלות ולחקור את המציאות. כאן, כל תפיסה מחשבתית של האדם נשענת על ההבחנה בין דבר להיפוכו. ... נכון באופן מוחלט, ולכן אינו נתון לשום ספק. מה הקשר בין המחויב הראשון לבין שאלת ההבדל בין יש לאין? אליעד מסביר שישנה
שאלה אחת מרכזית שמכילה בתוכה את כל
השאלות - שאלת ההבדל בין יש לאין.
השאלה הזו היא למעשה המשקל הכבד ביותר שניתן להרים מבחינה מחשבתית, משום שהיא מכילה בתוכה את כל
השאלות האפשריות. הוא משתמש בדוגמה של הרמת משקולות, שאם אתה יכול להרים משקולת כבדה של עשרים קילו, המשמעות היא שאתה יכול גם להרים את כל המשקולות הקלות יותר. בדומה לכך, שאלת האם יש הבדל בין יש לאין? כוללת את כל
השאלות האחרות. אם אדם מצליח להטיל ספק באופן אמיתי
בשאלה הזו, הוא למעשה מטיל ספק בכל המציאות ובכל המחשבות האחרות. אליעד מדגים את זה בכך שכשאדם אומר אני מבין ... לפעול מתוך ודאות פנימית, הוא לא באמת הגיע לספק המוחלט. הדוגמה של הרמת המשקולות ממחישה שכדי להרים את המשקל הכבד (כל
השאלות), האדם צריך להרים אותן בבת אחת, לא אחת - אחת. כלומר,
השאלה המרכזית (האם יש הבדל בין יש לאין?) היא
שאלה הכוללת בתוכה כל
שאלה אחרת. אם מצליחים להרים את
השאלה הזו, כל
השאלות האחרות מתבטלות. אליעד מוסיף גם את הדוגמה על עץ אגדי שטוב להיות בו, שם כל ההפכים מתקיימים יחד ... אינטנסיבית ובלתי פוסקת של כל מחשבה, כל תחושה וכל אמונה, עד למציאת אותה נקודה של המחויב הראשון שמכילה בתוכה את כל
השאלות והתהיות של האדם על המציאות. איך לא להבדיל בין יש לאין? מה זה מחויב ראשון? איך להגיע להארה רוחנית? מהו ...