... ודאויות יגיע לעומק ההבנה שגורמת לו להגיע לאחדות. האם אפשר להיות בטוח שאליעד חזר למציאות כרגיל? אליעד מציג דוגמה היתולית בה הוא
שואל אם יתכן שהוא רובוט או כפיל, והאם אליעד המקורי הלך לנצח. הוא מציין כי זהו פרדוקס נוסף שבו האדם יכול להחזיק בשתי נקודות מבט בו - זמנית, ולהיות משוכנע גם בקיום ההבדלים, וגם שאין בכלל הבדל. למה פרדוקס עמוק כל כך סוגר את כל
השאלות? אליעד מסביר שפרדוקס אמיתי הוא כאשר מצליחים להוכיח בשכל שני טיעונים הפוכים, ששניהם נכונים באותה מידה. ברגע כזה, אין יותר מקום
לשאלות קונקרטיות. כל דבר נשמט מהשכל, וזהו למעשה סוף החיפוש הרוחני. איך שיטת אליעד שונה משיטות אחרות לחיפוש רוחני? שיטות רוחניות אחרות מנסות לעקוף את השכל בדרכים עקיפות, כמו ... יכול להחזיק בו - זמנית בשתי נקודות מבט: גם רואה את ההבדלים בעולם וגם אינו מבחין ביניהם כלל. מדוע פרדוקס עמוק כל כך סוגר את כל
השאלות? פרדוקס אמיתי פירושו שמצליחים להוכיח בשכל שני טיעונים הפוכים לגמרי, באופן ששניהם נכונים באותה רמה. האלמנט הזה יוצר חוויה של סוף החיפוש, כי באותו רגע כבר אין אפשרות
לשאול שאלה קונקרטית - הכל נשמט מהשכל. אליעד מדמה זאת למצב שבו יורדים לך את הראש או יורים לך בראש, כלומר, אין יותר יכולת להמשיך
לשאול מנקודת המבט הרגילה. כיצד שיטת אליעד שונה משיטות אחרות לחיפוש רוחני? לדבריו, רוב השיטות מנסות לעקוף את השכל דרך שיטות עקיפות של אמונה או תחושה. אליעד מציע דרך שכלית דווקא ... קיים, כי אם לא הייתי יודע שהעולם קיים לא הייתי יודע שיש בית. יש דברים בסיסיים שאתה לא מטיל בהם ספק אף פעם. כמו שהעולם קיים.
שאלה: למשל היש והאין. אליעד: עזוב אותך מיש ואין, האם כשאתה הולך ברחוב ואבן מתעופפת, האם אתה באמת זוכר שהבעיה היא בהפרדה בין היש לאין? האם אתה מטיל ספק באבן? אפילו בחושים אתה ... לוגית, אין נוסחה, כשתבונן ותראה במו עיניך שני דברים הפוכים. ואז תכנע ותבין שזאת האמת - אחד. אתה תבין שההיגיון הוא לא הגיוני.
שאלה: למה צריך לעבור כברת דרך כל כך ארוכה? אליעד: לא צריך, תשאר היכן שאתה, הכל כבר מושלם. אם תשאל למה זה לא יותר קצר? אם אדם היה מבין את זה בציק, זאת היתה בעיה, כי אז כולם בשנייה אחת היו בורחים מהמציאות. ואז לא יהיה עולם.
שאלה: אבל אתה עדיין עושה. אליעד: מה אתה יודע? אם כולם יהיו כמוני, יהיו פחות מריבות, רק מריבות יותר רציניות. יש יתרון בזה שכול כך קשה להבין את זה. ראשית אחרי שמבינים את זה, נראה שזה מה זה פשוט. אבל היתרון הוא שזה נותן לנו מרחב למשחק, לתודעה יש הרבה אפשרויות לשחק בגלל שהסוף רחוק, יש יותר מקום לנפרדות.
שאלה: אתה לגמרי נמחק? אליעד: מה אתה יודע? ואם אגיד לך שאתה מדבר עם רובוט עכשיו. למה אתה בטוח שאני חזרתי, אני אף פעם לא חזרתי. אליעד שהיה בתוכי הלך ואיננו, עכשיו אתה מדבר עם ... וגם בטוח שהם אחד. אני גם בטוח שאני מבדיל בין פה לשם, ואני גם בטוח שאין הבדל בין פה לשם, ואני גם בטוח שאין הבדל בין שני אלו.
שאלה: למה שני הניגודים האלו מביאים לסוף החיפוש? אליעד: אתה לא חוויית פרדוקסים עמוקים. בסוף זה מתנקז לשניים. או
שאלות שבאות מהחלל הפנוי, או
שאלות שלא באות מהחלל הפנוי. לפעמים יש פרדוקסים שזה רק נראה לך פרדוקס, ויש פרדוקס שהוא ביטוי של הפרדוקס הראשון. פרדוקס זה שאתה מוכיח שני דברים סותרים, שלא יכולים להיות בו זמנית. זה סוף החיפוש, כי ברגע שתצליח לראות את זה, תראה שמהזווית הזאת אתה לא יכול יותר
לשאול כלום. שוב, מהזווית של השכל, אף פעם אין תשובה מוחלטת, ולא רק זה שאתה מגיע לכזאת
שאלה שאתה לא יודע מי אתה. מה שקשה לך להבין, שאני מדבר על המצב הזה באופן פוזיטיבי, אני אומר לך שבסוף תבין שאין שום
שאלה , אני מגדיר לך את זה. אבל זה לא זה, בסוף אתה מגיע למצב מסויים שאתה לא יכול
לשאול. זה כמו שאני מוריד לך את הראש, זה כמו שאתה יורה לעצמך כדור בראש, אתה לא יכול לעשות כלום.
שאלה: למה אתה אומר לי מה יהיה בסוף? אליעד: אותי לדוגמה כיוונו להרבה מקומות אחרים, אבל גיליתי שזה לא זה, כי זה לא סיפק אותי. אתה תגיע לסוף, כאשר תהיה משוכנע שאתה לא יכול ... משתדל לעשות זאת כל יום. וגם זה לא עובד כל כך. רבי נחמן כיוון אותי, הוא היה כמו שען שכיוון אותי, ועכשיו אני מסדר שעונים לאחרים.
שאלה: למה רציתי שרבי נחמן יהיה המורה שלך? אליעד: ישבתי עם עצמי ולא מצאתי תשובות ולכן פניתי לרבי נחמן. ...