... להיות אלוהים - האני ושורש הרצון - איך נוצר הרצון איך נוצר האני של האדם, ממה מורכב הרצון + האני, חלק 1 איך נוצר האני של האדם ומהו שורש הרצון? ההרצאה עוסקת
בשאלות פילוסופיות עמוקות על מהות האני, שורש הרצון והסיבות שבגללן האדם חווה סבל או אושר. אליעד כהן מסביר תחילה שהנושא המרכזי הוא כיצד נוצר האני, וכיצד נוצר הרצון של האדם. הוא מדגיש
שהשאלה המרכזית בעצם מסתירה בתוכה
שאלה עמוקה יותר: איך נוצרה הנפרדות, כלומר, למה בכלל קיימת הפרדה ... הסבל הוא בעצם תוצאה של אי - ההסכמה של האדם עם המציאות כפי שהיא. למה האדם רוצה דווקא צורה מסוימת של טוב? אליעד מסביר שלא מספיק להבין מדוע האדם רוצה טוב ולא רע, אלא יש
לשאול גם למה האדם רוצה שהטוב יופיע דווקא בצורה מסוימת. הוא נותן ... ומה אפשרי. לדוגמה, האדם רוצה לשתות מים. הרצון לשתות מים הוא אפשרי, כי הוא יכול לרצות לשתות או לאכול משהו אחר במקום. אך עצם הרצון הוא מחויב - האדם תמיד רוצה משהו.
השאלה החשובה היא להבין מדוע בכלל יש רצון, ולא רק מדוע יש רצון ספציפי למשהו מסוים. מדוע אנשים נמנעים
מלשאול שאלות עמוקות כמו למה אני קיים? אליעד מסביר שאנשים נמנעים
מלשאול את עצמם למה אני קיים? כי התשובה
לשאלה כזו קרובה להבנה עמוקה מאוד - ההבנה שהם בעצם לא קיימים בנפרד, שאין בחירה אמיתית ושהכל אחד. הבנה כזו יכולה להעלים את תחושת העצמיות של האדם, ולכן האדם מעדיף להישאר
בשאלות חיצוניות ופחות מאיימות, כמו למה אני רוצה דבר מסוים ולא אחר? ... הרצון? למה האדם סובל? מה ההבדל בין מחויב לאפשרי? איך לפרק את הרצון? למה אני קיים? מהי נפרדות ואחדות? אנחנו קוראים בספר, להיות אלוהים, שאני מזכיר שהוא הכי טוב בעולם.
שאלה: למה צריך להזכיר כל הזמן? אליעד: כדי שתקראי בו יותר. ואם יש לכם
שאלה, אינסטינקטיבית תחפשו בספר את התשובה. טוב אנחנו בעמוד 194, הספר להיות אלוהים - האני ושורש הרצון - איך נוצר הרצון, איך נוצר האני של האדם, ממה מורכב הרצון + האני. שזה כמובן לבוש של
השאלה איך נוצרה הנפרדות? שימו לב שאנחנו מדברים על האני כגוף זר, ... לא סובל. גם עכשיו את רוצה את הרע, אבל ברמה חלקית. האדם צריך להבין למה הוא רוצה להרגיש טוב ולא רוצה להרגיש רע, אבל גם תשאל, למה אני רוצה להרגיש טוב דווקא בצורה הזאת?
השאלה הראשונה למה טוב ורע, אבל
השאלה הנוספת היא, למה טוב בצורה מסוימת?
שאלה: לדוגמה, בא לי לאכול מתוק, אבל דווקא בצורת שוקולד ולא תפוח. ... החלקים של הלגו הם מחויבים, כי אפילו שתפרק את המטוס, עדיין יישארו החלקים של המטוס, אבל המטוס קיומו הוא אפשרי. אלא מה שכול רכיב גם מורכב מרכיבים אחרים. כול דבר שאם אתה
שואל מהו, ואתה יכול לחלק אותו לשניים, אז קיומו לא מחויב. עד שתגיע לדבר שלא מורכב משום דבר, ואז קיומו יהיה מחויב.
שאלה: האם יש בסוף מחויב? אליעד: בסוף אין הבדל בין מחויב לאפשרי. שימי לב, את מגדירה שיש הבדל בין מחויב לאפשרי, ואני אומר לך שאין הבדל בין מחויב לאפשרי, ולכן אין
שאלה בקשר למחויב ולאפשרי. אם אין הבדל אז אין
שאלה. וכאשר האדם בוחן וחוקר את הרצונות שלו או כל דבר אחר, עליו לראות אם זה מחויב או אפשרי. למשל אדם
שואל, למה אני רוצה את מה שאני רוצה? קודם הוא צריך להבין, מה זה ... לשתות שזה אפשרי. יש את הרצון ללא צורה שהוא קיים, שהוא מהווה את הרצון עם הצורה. הרצון קיים בכל מקרה ביחס לצורה שלו. יכול להיות שהרצון הוא רק אפשרות ביחס למשהו אחר.
השאלה היא איך אנחנו מפרקים את הרצון עצמו? ולכן במקום לברר אם הרצון הוא טוב או רע, יש לבדוק מדוע אנחנו רוצים. במקום
לשאול, למה אני רוצה את זה ולא את זה, על האדם
לשאול, למה בכלל הוא רוצה? למה האדם לא רוצה
לשאול, למה הוא בכלל רוצה? כי ההבנה כאן שהוא בכלל לא רוצה, וזה ... והולך לחיצוני, כי הפנימי קרוב יותר להבנה שאתה בכלל לא בוחר, ולכן זה הכל אחד. לכן צריך לבדוק את המחויב. צריך לנסות לבדוק למה יש רצון, לדוגמה, אימא שלך מתלוננת, ואת
שואלת, למה היא רוצה להתלונן? במקום
לשאול, למה היא רוצה להתלונן? תשאלי, למה היא רוצה משהו?
שאלה: למה אני בכלל רוצה להבין למה היא רוצה משהו?
שאלה: האם צריך לשנות את המציאות? אליעד: לא צריך לשנות כלום, רק ... בספר הזה הוא שזה לא קשור לשינוי המציאות החיצונית של העולם. את רק צריכה להבין את עצמך. להבין למה את עושה, לא משנה מה את עושה, משנה אם את מבינה למה את עושה. בעיקרון צריך
לשאול רק שאלות פנימיות, למשל, למה אני בכלל רוצה? מי שולט ברצון, בכלל מאיפה ...