... עמוקה של האמת. הוא מדגיש את החשיבות של הבנת סיבתיות: מהי סיבה מחייבת, סיבה מאפשרת, סיבה אפשרית וסיבה מחויבת. על מנת להבין כל תהליך או כל סיבה, אדם צריך
לשאול שאלות יסודיות, לחקור את התשובות, ולבדוק שוב ושוב עד שמגיעים לתשובה מוחלטת וברורה, כזו שאינה מותירה מקום לספקות. לדוגמה,
כשנשאלת השאלה מדוע אנשים נהנים ממשחק עם ... חופש וילדות. אליעד מדגיש שכדי להבין מה באמת הסיבה לכך, צריך לחקור כל סיבה בנפרד ולבדוק אם היא אכן מחייבת את התוצאה. למשל, אם הסיבה היא תחושת משפחתיות, צריך
לשאול האם רק ילדים במשפחה גורמים לכך, או שגם ילדים ... לאותה תחושה. אם מתברר שגם ילדים בשכונה יוצרים תחושת שמחה, אז כנראה שלא מדובר דווקא במשפחתיות אלא בסיבה אחרת, אולי השמחה עצמה. אליעד מביא דוגמה נוספת, כשאדם
שואל את עצמו למה אני לובש דווקא מכנס שחור?. תשובה אפשרית יכולה להיות כי הצבע השחור גורם לו להרגיש טוב. בשלב זה, צריך לבדוק האם זו הסיבה האמיתית והיחידה, ואם כן,
לשאול שאלה עמוקה יותר: ולמה אני רוצה להרגיש טוב בכלל?. כלומר, יש צורך לעבור
משאלות פשוטות
לשאלות עמוקות יותר, בכדי לברר את האמת הפנימית בצורה מלאה. מדוע אנשים לא מעמיקים
בשאלות שלהם? אליעד מסביר שאנשים רבים לא רוצים להתעסק
בשאלות פשוטות ומבזבזות זמן משום שהם מחפשים תשובות מוחלטות מיידיות. לדעתם,
שאלות קטנות הן טריוויאליות והם חושבים שהם יכולים למצוא תשובה
לשאלות כאלו תוך שתי דקות. אך הבעיה היא שאנשים אלה מגלים שגם
השאלות הפשוטות לכאורה הן לעיתים מורכבות עבורם, ולכן גם
בשאלות הפשוטות יש חשיבות גדולה. אליעד מביא דוגמה של אדם שאומר שהוא לא מתעסק
בשאלה פשוטה כי זה קטן עליו והוא רוצה לעבור ישר
לשאלות קשות יותר. אבל זה דומה לאדם שרוצה להרים משקל של מאה קילו, כאשר הוא אפילו לא מסוגל להרים עשרים קג. יש תהליך הדרגתי של הבנת
שאלות פשוטות לפני שעוברים
לשאלות מורכבות יותר. הוא משווה זאת גם לתרגילים ... את התוצאה, או רק מאפשרת אותה. אליעד מדגיש שיש הרבה מאוד סיבות אפשריות לכל תוצאה, ולכן צריך לבדוק כל סיבה בנפרד. כל סיבה שמוצאים חייבים לבדוק לעומק, על ידי
השאלה האם הסיבה הזו היא הכרחית. אם התוצאה יכולה לקרות גם בלי הסיבה שמצאת, אז הסיבה אינה מחייבת אלא אפשרית בלבד. למה קשה לחקור
שאלות עמוקות יותר? אליעד מסביר
ששאלות כמו למה אני רוצה להרגיש טוב? או למה אני מבחין בין טוב לרע? הן
שאלות עמוקות ופילוסופיות יותר, מכיוון שהן נוגעות ... יותר של התודעה. הרבה יותר קל להבין למה אתה נהנה מפעולה מסוימת, כמו ללבוש בגד בצבע מסוים שעושה לך טוב, מאשר להבין למה בכלל אתה רוצה להרגיש טוב מלכתחילה.
שאלות מסוג זה דורשות חקירה פנימית עמוקה ורחבה יותר. לכן אליעד ממליץ להתחיל
משאלות פשוטות יותר, כיוון שהן כמו תרגילי עזר, וכאשר אדם מצליח לענות על
שאלות בסיסיות במהירות, הוא יכול בהמשך לפתור
שאלות מורכבות בקלות רבה יותר. מי שלא מצליח לפתור
שאלות פשוטות, כנראה יתקשה מאוד למצוא תשובות
לשאלות מורכבות יותר. אליעד מוסיף דוגמה נוספת: אדם שמנסה להבין למה הוא אוהב ללבוש דווקא מכנס מסוים, יכול למצוא שהתשובה היא כי זה עושה לי טוב. אבל עליו להמשיך
לשאול מדוע זה עושה לו טוב, עד שיגיע לשורש הפנימי ביותר של רצונו. כך, דרך בירור של
שאלות פשוטות מגיעים להבנת
שאלות עמוקות ומורכבות יותר. האם קיימות הרבה סיבות או ...