... ופסיכולוגים טיפשים, לקחת אחריות,
לשאול שאלות אמיתיות, מה באמת מציק לך, חיבור הרגש עם השכל מה ההבדל בין פסיכולוגיה לבין חקירת האמת הפנימית לפי אליעד כהן? אליעד כהן מסביר את ההבדלים ... הנסיבות. אליעד מבהיר כי כל עוד האדם מאשים משהו חיצוני, הוא לא יכול להשתחרר באמת מהסבל שלו. איך
לשאול שאלות אמיתיות שמובילות לשחרור מסבל? לפי אליעד, הדרך האמיתית לשחרור מוחלט מהסבל היא דרך
שאלות כנות ואמיתיות. האדם חייב
לשאול את עצמו שוב ושוב: מה באמת מציק לי? למשל, אם האדם מוטרד מהתנהגות של בן הזוג שלו, אליעד אומר לו
לשאול למה באמת מפריע לי שהבן זוג שלי מתנהג בצורה מסוימת? האדם צריך להיות מוכן להגיע עד סוף האמת שלו. אליעד מדגיש שוב ושוב שהבעיה היא לא ההתנהגות של האדם השני, ... חייב לקחת את הדברים שהוא בטוח בהם ולנסות לשבור אותם. האדם צריך להטיל ספק בכל דבר שהוא בטוח בו,
לשאול: אולי ההפך נכון? ורק כאשר האדם יעשה את זה שוב ושוב, הוא יגיע להבנה מוחלטת שגם תורגש בלב. איך לשבור את תחושת הנפרדות ולהגיע להבנה של האחדות? אליעד כהן מדבר ... לא שהוא לא קיבל משהו, אלא הרצון שלו לקבל משהו הוא הבעיה. כדי לשבור את תחושת הנפרדות, האדם צריך
לשאול שאלות עומק, כמו מי אני באמת?, למה אני רוצה לשנות את המציאות?, למה אני חושב שיש לי בעיה?, עד שהוא יגיע להבנה המוחלטת שהכל זה בעצם אחד, ואין שום ... אליעד אומר לו לבדוק מה הדבר שהכי מציק לו כרגע, ולחקור דווקא אותו. אם האדם עדיין תקוע, עליו
לשאול שאלות מאוד פשוטות,
שאלות בסיסיות ויומיומיות, למשל, למה אני רוצה את מה שאני רוצה?, האם באמת חשוב לי הדבר הזה?, מה יקרה אם לא אקבל אותו?. האדם צריך לחקור את הדבר הפשוט ביותר, ולהבין ... ביותר, שהאדם בדרך כלל מדלג עליהם מתוך הנחה שהם מובנים מאליהם. הוא מסביר שבדיוק שם מסתתרות
השאלות האמיתיות שיכולות לשחרר את האדם מהסבל. מה ההבדל בין פסיכולוגיה לחקירה עצמית? למה חשוב לקחת אחריות מלאה על הרגשות שלי? איך לחבר את השכל עם הרגש? מה המשמעות של תחושת הנפרדות? איך לשבור את האמונות שלי? איך
לשאול שאלות שמובילות לאמת? מה לעשות כשמרגישים תקועים בחקירה הפנימית?
שאלה: למה אני לא חווה שתפוז אחד זה שני תפוזים? אליעד: תשאל מה זה תפוז אחד ומה זה שני תפוזים, ואז תגיע להבנה שזה פונקציה של מקום, זה צורה שונה של מקום וזמן. ואז אם אני
שואל את השאלה , מה זה מקום? אני מבין שהכל זה אחד, למרות שאתה בטוח שזה שניים. למעשה כל X -Y הם בפני עצמם ישות. אז למעשה מה זה תפוז? תפוז זאת צורה שנמצאת במקום מסוים וזמן ... תבין זאת, תחווה את זה. הצורה והלא צורה הם אחד. אם היית מבין שכול הצורות הם אחד, אז לא הייתה לך
שאלה. היש תמיד ישנו, רק הצורה שלו משתנה. יש מקום וזמן אין סופי ובתוכו המון צורות. מה זה כרגע הבקבוק? התהוות של זמן ומקום, בצורה של כלום. המקום והזמן עשויים ... כי הוא אין סופי. אני רוצה שתביני שכשאת מבקשת מהמוכר סוכרייה, את תביני שאת מבקשת כלום בצורת משהו.
שאלה: אם הבקבוק הוא כלום, למה אני חווה אותו כמשהו? אליעד:
השאלה היא למה אתה חווה את עצמך כמשהו? הפואנטה היא שבסוף אתה מבין שהכל אחד, ולא משנה איך תקרא לו. שבעין אתה רואה שהבקבוק והקיר למשל הם אחד. לדוגמה, יש כמה בקבוקי ... לא מוכרח שיהיו מקום וזמן, אך מוכרח שתהיה מציאות ללא הגדרות, שזה כלום. וזה אומר שזה החומר הראשון.
שאלה: איך אני יודע אם ההבנה השכלית שאליה הגעתי שתפוז אחד = שני תפוזים היא נכונה? אליעד: החוויה היא כאשר זה משתלט עליך, שאין לך בחירה להגיד שזה אחד או שתיים, זה ... לאין שכל, אבל באין שכל זה גם אותו הדבר, ואז אתה גם בחוויה. אתה למעשה בשכל מאמת את האין שכל.
שאלה: למה אני לא חווה את זה? אליעד: למה אתה
שואל את השאלות הפילוסופיות? כי לא מציק לך כל כך המקום והזמן. האם יש עוד דברים שמציקים לך חוץ מההסתכלות על הזמן והמקום. ההסתכלות על הזמן והמקום, היא הסתכלות פנימה, אבל האם ... הכי טוב שאפשר, זה גורם לך לריכוז, להבנה ולמצות את כל המשאבים שלך. וזה יגרום לך להגדיל את השכל.
שאלה: אי אפשר להיות הכי מומחה. אליעד: איך את יודעת שאי אפשר? אל תשקרי, בזה תהיי מומחית, בלא לשקר. את בטוחה שאי אפשר להיות הכי מומחה?
שאלה: אם אני אישה נשואה, אז אם אהיה אישה הכי מושלמת לבעלי, האם זה יעזור לי בדרך לאמת? אליעד: ברור, יש לך במשך היום כל מיני מערכות יחסים שאת מנהלת. כל כמה זמן יש ... לך? למשל יש לך מערכת יחסים עם מישהו, ואת לא מרוצה, ותנסי להבין, למה לא טוב לך ביחסים האלה? תשאלי
שאלות, וכן תבדקי, האם זה מחויב שאני אסבול ממערכת היחסים? ובסוף תביני את עצמך.
שאלה: למה אנחנו צריכים לחקור דווקא את הדברים שמציקים לנו? אליעד: אתה לא מוכרח. אם אתה מגדיר שאתה רוצה להגיע לאמת, ההיגיון אומר שאתה צריך להתחיל מהמקום הכי אמיתי עבורך. ולכן תבדוק מה הכי מציק לך ואותו תבדוק, אבל מבחינת המאמץ השכלי תלך עד הסוף עם כל
השאלות. אבל כאשר אתה בודק את מה שמציק לך, תבדוק אותו מפרספקטיבה רחבה. הדבר הכי קשה לאנשים שמחפשים את האמת זה, להודות שהם לא מחפשים את האמת. האמת היא שכולם מחפשים ... באמת. לכן האדם צריך להודות בכך שהוא מחפש גם את הטוב, לא רק את האמת. ולכן תבדוק מה הכי מציק לך.
שאלה: עברתי תהליכים פסיכולוגים, אני מבינה איך עובד הראש, אבל תכלס זה לא נתן לי כלום. אליעד: נכון, כי הפסיכולוג חופר איתך, למה רע לך, ונניח שיש תשובה, שרע לך ... זה לא פותר את הבעיה. איך הפסיכולוג יפתור לך את הבעיה, אם הוא לא יכול לפתור את הבעיות של עצמו?
שאלה: אני רוצה לעזור לעצמי ולא יודעת איך, ולכן הולכת לפסיכולוג. אליעד: את עדיין מטעה את עצמך, אם את רואה שהפסיכולוג לא עוזר לך, ואת עדיין הולכת אליו, זה מראה ... מביא לך תועלת תלכי אליו, אם לא, אז אל תלכי אליו, זה לא קשור בזה שאת לא יודעת מה לעשות. את צריכה
לשאול את עצמך, למה אני באמת הולכת לפסיכולוג? והסיבה שמישהו הולך לפסיכולוג, זה בגלל שהוא חושב שהפסיכולוג מביא לו תועלת כלשהי. ולכן
השאלה המתבקשת היא, האם הפסיכולוג מביא לי תועלת? אם את מטופלת על ידי פסיכולוג, ונניח שהפסיכולוג חכם, מקסימום את תהיי חכמה כמוהו, אבל הבעיות שלך יישארו, כי גם ...