... של האדם. מתוך כך הסיק שאם האל אינו חווה
שאלות, אז מי שיחשוב כמוהו לא יחווה
שאלות. ניסה להחזיק בדפוס חשיבה שכזה, לא תמיד הצליח, אך לפחות כיוון את עצמו לאותה נקודת מבט. הוא הסביר שגם אם לא מגיעים לשלמות בהבנה, עצם האמונה ... בחיים המעשיים, למשל בעת פחד, דיכאון, או
שאלה קיומית,
ולשאול כיצד אלוהים היה רואה זאת. כך הדבר הופך לכלי התמודדות עם מצבים רגשיים. במילים אחרות, אדם יכול להתאמן על תפיסות אלו. כשיש בעיה: לדוגמה, האם ללכת לעבוד או לא? - אפשר
לשאול, אם לא הייתה אצלי אבחנה חדה בין יש לאין או בין מחויב לאפשרי, איך הייתי חווה את ההתלבטות הזאת? יכול להיות שזה מפחית את עוצמת הפחד, כי ... את הגבולות של השכל? אם במצבי קושי אדם
שואל את עצמו מה היה קורה אילו ראיתי את הבעיה מנקודת המבט שאליה רומז רבי נחמן?, הוא עשוי להיכנס לחוויה שהיא מעבר לשכל הרגיל. לא בטוח שיוכל ... למה חשוב לשחרר תוך כדי מאמץ להבין? לעתים
נשאלת השאלה: אם מדובר ברעיון שלא לגמרי הגיוני, אולי כדאי לא לנסות בכלל להבין? אך ישנה המלצה הפוכה: כשהאדם קורא, שיעשה מאמץ מרבי להתעמק, לנסות להקיף את הפרדוקס,
לשאול כיצד ייתכן. ואז, כאשר פוגשים במצב יומיומי מסוים, אפשר להרפות ודווקא לא להתאמץ כל כך, אלא להתמסר לרעיון שאין הבדל בין יש לאין. צורת העבודה ... את ההבחנה המועילה (בזמן לימוד - לוגיקה,
שאלה , בירור) ומחברת אותה לקבלה של הפרדוקס (כשנתקלים בבעיה אמיתית - להרפות, לאפשר לעצמך לחוות את האיחוד בין הניגודים). דוגמה יומיומית: איך ... שכל מי שינסה להשתמש בשכל שלו עד הסוף
בשאלות קיומיות (כמו למה אני חי?), יגיע להכרח להתמודד עם הסתירות הללו. בשלב כלשהו התודעה מתרחבת, והשכל הנקנה מאפשר להכיר שהמציאות מכילה סתירות ... תפיסת האין סוף והחלל הפנוי לפי רבי נחמן
שאלות על זמן, סיבה ותוצאה, והתבוננות מעל לשכל
שאלה: האם דרך הדמיון אפשר להגיע למוחשי? אליעד: כן, כל מוחשי מתחיל בדמיון. רבי נחמן אומר, עד שתבין בשכל, תאמין. אתה לא חייבים להאמין, אבל כל ... ממני. ואז אמרתי, אני מניח שלאלוהים אין
שאלות, ואם אני אחשוב כמוהו, גם לי לא יהיו
שאלות. ואז ניסיתי את עצמי בכוח לחשוב ככה. לא הצלחתי, אבל לפחות התכווננתי למשהו. אני האמנתי בזה ואחרי שהאמנתי בזה, הבנתי את זה. בתורה נג כתוב ... אם לדבר אין גבול, איך אפשר לדעת אותו?
שאלה: זה שוב היש והאין. אליעד: כשאין הבדל בין יש לאין, אפשר הכל. אז אין
שאלה איך זה אפשר. כשיש הבדל את אומרת או שיש גבול או שאין גבול, או שיש פוטנציאל או שאין פוטנציאל, אבל אם אין הבדל בין יש לאין זה כבר לא משנה גבול או לא גבול.
שאלה: אני מנסה להבין מה אתה אומר, ולא מצליח, וברגע מסויים אני נכנע, לא יודע מה זה. אליעד: אולי החוויה של, הלא יודע מה זה היא עצמה הדבר. כאשר ... אך אין הבדל בין לדעת בכוח או בפועל.
שאלה: אפשר לנוע בזמן איך שרוצים. אליעד: מצד אחד אפשר לנוע בזמן ומצד שני עדיין יש אצלך הבדל בין בכוח לבפועל. מהצד שיש הבדל בין בכוח לבפועל, אתה ... יש כאן את השכל שבאמצעותו אפשר לתת תשובה
לשאלות שבאות מהחלל הפנוי. למשל, שידיעתו אין מוציא את הדבר מאפשרותו, הוויתו משאירה את הדבר אפשרי, זאת אומרת שאין הבדל בין המחויב לאפשרי, או שאין ... אבל אם אתה מבין את זה, אין לך יותר
שאלות. שוב, את המילה ידיעה להחליף למילה הוויה ואז אין יותר
שאלות. גם מה שאמרתי עכשיו לא נכון, כי אחר כך אתה יכול
לשאול מה שאתה רוצה. הרעיון הוא, שאם אתה מתעמק בזה ומנסה ומרגיש שאתה חייב להבין את הדבר הזה, מתעמק בו ומתעמק בו ומתעמק בו, זה כמו שהחוכמה נותנת ... לחוכמה שהיא השכל. הכתר זה הגבול של השכל.
שאלה: מה זה גבול? אליעד: מה שדברנו לדוגמה אתה לא יכול להבין בשכל. לשכל שלך יש גבול, הוא לא יכול להבין דברים כאלו, זה לא הגיוני לו. אני מסביר ... למה אתה לא מבין את זה, כי אתה מרוכז, אתה
שואל, יש או אין? תפסיק להתרכז אם יש או אין, שחרר, מה אתה יודע להבדיל בין יש לאין? שחרר עד הסוף. זה אפס אחוז מאמץ, אם תפסיק להתרכז תבין את זה.
שאלה: אז אם אני רוצה ליישם את מה שאתה אומר, האם לקרוא את זה בלי לנסות להבין? אליעד: לא, לא, לא כשאתה קורא את זה תתרכז. כשקורית לך הבעיה, כמו ...