דוגמה אישית מהי, דוגמה אישית שלילית, דוגמה אישית חיובית, האם דוגמה אישית חשובה? דוגמה אישית בחינוך, ללמוד מדוגמה אישית, דוגמה אישית של הורה, דוגמה אישית של מורה רוחני... דוגמה אישית מהי, דוגמה אישית שלילית, דוגמה אישית חיובית, האם דוגמה אישית חשובה? דוגמה אישית בחינוך, ללמוד מדוגמה אישית, דוגמה אישית של הורה, דוגמה אישית של מורה רוחני מהי דוגמה אישית והאם היא באמת חשובה? המושג דוגמה אישית מתייחס למצב שבו אדם מלמד או משפיע על אחרים באמצעות התנהגותו ולא רק דרך דבריו. לפי אליעד כהן, הרעיון של דוגמה אישית מתחלק לשני היבטים מרכזיים: ההיבט הראשון הוא כאשר אדם מלמד משהו מוגדר וברור, שיש לו צורה מוגדרת - לדוגמה, לא לעשן. במקרה זה, אם האדם עצמו ... שהוא מלמד. אם אדם באמת היה מאמין שעישון זה רע מוחלט, אז באופן טבעי לא היה מעשן. לכן נוצרת כאן דוגמה אישית שלילית, שמחלישה את האמינות של המלמד בעיני הלומד. ההיבט השני הוא כשהתוכן הנלמד איננו מוגדר בבירור, אלא מדובר ברעיונות מופשטים כמו לראות את ההפך או לא להיצמד לשום הגדרה. במקרה כזה, דוגמה אישית איננה ברורה, ואולי אף בלתי אפשרית. לדוגמה, אליעד הזכיר סיפור על רבי נחמן מברסלב, שאמר לתלמידיו שלכאורה הוא נראה עצוב אך באמת הוא בשמחה. ... את ההפך ממה שנדמה להם. רבי נחמן אמר להם לא להיות תוכים או לחקות אותו, אלא להבין את העיקרון. כאן דוגמה אישית כבר לא יעילה, כי הדבר שאותו הוא מלמד חורג מהגדרה ברורה ולכן לא יכול להיראות בדוגמה מעשית. האם תמיד חשוב שהמלמד ייתן דוגמה אישית? אליעד מסביר שברמה היחסית, בעולם היום - יומי, אכן יש חשיבות לדוגמה אישית. אם מורה, הורה, או כל דמות חינוכית אחרת אומרת לילדים לא לעשות פעולה מסוימת ובפועל עושה הפוך, היא יוצרת בלבול ומחלישה את המסר. התלמיד עלול ... משנה אם הוא עצמו חי לפי האמת או לא. מה שחשוב הוא לבדוק אם הרעיון נכון או לא. האם אפשר ללמוד מדוגמה אישית שלילית? אליעד מבהיר שניתן ללמוד גם מדוגמה אישית שלילית. לדוגמה, אם מישהו מפיל כוס מים והיא נשברת, הלומד עשוי להסיק מכך שלא כדאי לו להפיל כוס מים, כי הוא לא רוצה שתישבר לו הכוס. כלומר, גם ... יכולה ללמד משהו, כל עוד האדם מבין שהפעולה עצמה מובילה לתוצאה לא רצויה. כיצד אפשר להבין מקרים בהם דוגמה אישית איננה ברורה? אליעד מביא דוגמה נוספת כדי להמחיש שהרעיון של לראות את ההפך הוא מורכב. אם מישהו מלמד אותך לראות את ההפך של כל דבר, מצד אחד הוא נותן לך דוגמה אישית כי הוא עצמו עושה זאת, אך מצד שני, גם ההנחיה לראות את ההפך יכולה להיות מוגבלת. יכול להיות שדווקא ההוראה לראות את ההפך היא זו שמקבעת אותך בצורה מסוימת של חשיבה, ולכן דוגמה אישית גם כאן מאבדת את משמעותה. הדבר הופך מורכב יותר כשמדברים על רעיונות פילוסופיים מופשטים. מה המשמעות של דוגמה אישית להורה או מורה רוחני? ברמה היומיומית, אליעד מסביר שיש משקל גדול לדוגמה אישית אצל הורה או מורה רוחני. הורים ומורים משפיעים באופן טבעי על ילדים ותלמידים באמצעות התנהגותם. ילד לומד התנהגות של הוריו דרך מה שהוא רואה ... מהמילים. אבל כאשר מדובר במורה רוחני או במורה שמלמד לחפש את האמת באופן מוחלט, אליעד מדגיש שאין לדוגמה אישית כמעט שום משמעות. האדם חייב לבדוק בעצמו את הדברים ולהגיע למסקנות בעצמו. כאן דוגמה אישית היא שולית מאוד או אפילו לא קיימת. לסיכום, אליעד כהן מדגיש שהחשיבות של דוגמה אישית תלויה במטרה של הלימוד ובסוג התוכן. במקרים בהם התוכן ברור ומוגדר, דוגמה אישית היא חיונית ומשמעותית מאוד. לעומת זאת, כשמדובר בלימוד של תוכן מופשט או רוחני יותר, הדוגמה האישית מאבדת מחשיבותה, כי מה שבאמת חשוב הוא להבין את המהות של הרעיון ולא לחקות התנהגות מסוימת באופן שטחי. מהי דוגמה אישית? האם דוגמה אישית באמת חשובה? דוגמה אישית של הורים ומורים ללמוד מ