19:35מעשה מאבדת בת מלך, סיפורי מעשיות, החיפוש אחרי האושר, הרצון להיות מאושר, חיפוש רוחני, מעשה מאבדת בת המלך, מעשה בבת מלך שאבדה, מעשה באבדת בת מלך, רבי נחמן מברסלב - חלק 2... עם רעיונות חדשים. שם הוא פוגש באדם ענק שאינו בגדר אנושי. אליעד מסביר כי הדמות הענקית הזו מייצגת את השכל הגבוה, מחשבות והבנות שאינן רגילות עבור האדם הממוצע. התובנות הללו כל כך חריגות עד שהאדם עלול לחשוב שהן לא ... עם ספקות, התנגדויות, וחוסר אמונה מצד החברה או אפילו מצד ההיגיון הפנימי של האדם עצמו. ברגע של ייאוש, לאחר שכל החיות, העופות והרוחות אומרים לו שאין מקום כזה, פתאום מגיעה רוח אחת אחרונה, שנעדרה מההתכנסות. כששואלים אותה למה איחרה, ... רק בסוף התהליך, רק אחרי שעוברים את כל הקשיים וכל התסכולים. המשנה למלך מקבל כלי מיוחד, המסמל סוג של שכל או תובנה, המאפשר לו לקבל כל דבר שנדרש לו. בכל פעם שהוא שולח את ידו לכלי, הוא מוציא משם כסף או משאבים אחרים. כלי זה הוא משל לשכל מיוחד שמאפשר לאדם להתמודד עם הקשיים בדרך אל המטרה, ונותן לו את הכוח להמשיך קדימה. בסוף המסע, המשנה למלך ... רבי נחמן לא מספר לנו כיצד בדיוק הצליח להוציא את בת המלך, אלא רק מציין שהמשנה למלך הצליח בזכות שכל וחכמה שהיה צריך להפעיל. אליעד מסביר שבכוונה הסיפור לא מגלה בדיוק איך בת המלך יצאה, כי התהליך חייב להיות ... להגיע לאושר הפנימי האמיתי היא לעבור בעצמך את המסע המלא, להתמודד עם הספקות ולשמור על האמונה שהאושר קיים גם כשכל העולם אומר אחרת. הסיפור מסתיים בכך שבת המלך משתחררת. אליעד מבהיר שמשמעות השחרור היא הגעה לאושר המושלם, לרגע שבו ... של אדם גדול שאינו אנושי שפוגש המשנה למלך? המשנה למלך פוגש במדבר אדם גדול מאוד שאינו אנושי, כלומר, בעל שכל כה גבוה ומיוחד עד שהוא נתפס כלא אנושי. פגישה זו מסמלת את ההגעה לתובנות גבוהות ובלתי שגרתיות, שחריגה מהחשיבה ... אומר שאין אפשרות להיות מאושר באמת, הקול הפנימי (בת מלך, או המצפון) אומר לו שזה קיים ואפשרי. ההסבר הוא שכל זמן שקיים באדם הרצון למשהו, זה מוכיח שקיים מקום בתוכו שיודע שזה אפשרי. לכן אסור לאדם לשקר לעצמו ולומר ... רוצה, למרות שאין לו מושג איך יגיע לכך. איך מגיע המשנה למלך אל הפתרון בסופו של דבר? רק לאחר שכל הרוחות אמרו שאין מקום כזה, מגיעה לפתע רוח אחת אחרונה, שמתעכבת כי נשאה את בת המלך עצמה אל הר ... האדם השלישי נותן לו כלי מיוחד שמאפשר לו לשלוף ממנו כסף בכל פעם שיזדקק לכך. הכלי הזה הוא סמל לשכל ולמחשבה עמוקה שאדם יכול להיעזר בהם כדי לפתור בעיות ומכשולים בדרך אל האושר הפנימי שלו. אליעד כהן מסביר כי הכלי מסמל את השכל, שהאדם צריך להפעיל בכל שלב כדי למצוא פתרונות יצירתיים לכל הקשיים בדרך. מדוע לא מסופר כיצד המשנה למלך חילץ ... למלך מוציא את בת המלך, אך רבי נחמן לא מספר בדיוק איך. אליעד כהן מסביר כי הסיבה לכך היא שכל אדם חייב לעבור את המסע הפנימי שלו בעצמו. ההבנה כיצד להוציא את בת המלך (האושר והשלמות הפנימית) היא תהליך אישי מאוד, שדורש מכל אחד התבוננות פנימית ושימוש עמוק בשכלו. מהו המסר העיקרי של הסיפור? אליעד כהן מדגיש שהסיפור מסופר על כל אדם ואדם המחפש את עצמו ואת השלמות ... אם תתמיד ותשתהה מספיק זמן, תבוא לבסוף הרוח האחרונה שתישא אותך אל היעד הנכסף. אך חשוב לזכור שצריך לשום שכל וחכמה ולהפעיל מחשבה עמוקה ויצירתית, כי רק כך אפשר יהיה להוציא את בת המלך - כלומר, את האושר הפנימי ... הפנימי של האדם, שבו נופלות תחושות של ספק ורצון. האיש הגדול והלא אנושי שהוא פוגש בשלב מסוים מסמל את השכל הגבוה, כזה שלא ניתן להבין אותו בבני אדם רגילים, ומציע להמשיך לחשוב בצורה לא רגילה כדי למצוא את האמת ... של מרגליות, איפה חיפש? במדבר. והוא ראה בן אדם גדול מאד שאינו אנושי. מה זאת אומרת? הבן אדם מגיע לשכל לא אנושי, מה זאת אומרת שכל לא אנושי? מה זה לא אנושי? שבעיניך הוא לא אנושי. כי לראות בן אדם זה גם בן אדם, רק הוא כל כך גדול שזה נראה לך לא אנושי. מה זה אומר בדימוי? שאתה מגיע לשכל כל כך גדול לאיזו הבנה כל כך גדולה שאתה אומר: רגע רגע, זה שכל לא אנושי, אי אפשר לחשוב ככה, לא זה לא אנושי, אני אשתגע. הבן אדם שמתחיל לחפש את עצמו פנימה ... הולך במדבר במקום שלא הולכים שם בני אדם, כאילו במחשבות לא הגיוניות, פתאום הוא רואה איזה בן אדם, איזה שכל, איזה משהו, לא הגיוני. ונשא אילן גדול - מה זה אילן גדול? אילן הכוונה שכל. כאילו עץ, אתה כאילו רואה איזו תובנה גדולה. שבישוב אינו. בישוב לא תמצא אילן גדול כזה. שבני אדם רגילים ... הזה, אמר למשנה למלך, אמר לו מי אתה? איך זה יכול להיות שאתה פה? מה שזה כאילו אומר שזה השכל בתוכך אומר לך, רגע איך הגעת אלי? אף אחד לא חשב ככה אף פעם, איך אתה חשבת? אתה כאילו נכנס למחשבות מסויימות לא הגיוניות אז כאילו השכל אומר לך: תגיד לי, איך? מי אתה? אתה אומר אני בן אדם. איך הוא בן אדם וחושב ככה? הרי ... כזה בכלל הר של זהב ומבצר של מרגליות. עכשיו מה זה אומר? שגם השכר, שהבן אדם שהוא כאילו מוצא שכל לא אנושי גם השכל הלא אנושי הזה אומר לך, תקשיב מה נסגר איתך? אתה לא יודע שאין דבר כזה הר של זהב ומבצר ... לו מי אתה והשיב לו שאחיו שלח אותו אליו. מה זאת אומרת שאחיו שלח אותו אליו? הכוונה היא שיש שכל שמוביל אותך לשכל אחר. ויש שכל גדול שאתה מגיע אליו והשכל הזה אומר אין פתרון, אבל אז עם אתה מתעקש השכל הזה שולח אותך לשכל יותר גדול. שאומר לך תקשיב, יש לי פה שכל עוד יותר גדול אולי אם תחשוב בשכל העוד יותר גדול ומתוחכם, אולי אם תכנס יותר עמוק, יותר פנימה אולי שמה תמצא את הפתרון. והוא דחה אותו ... הנוסף. ומצא עדם גדול גם כן כנל. ונשא גם כן אילן גדול כנל. הכוונה היא שאתה כל פעם עובר משכל אחד לשכל עוד יותר מוזר. לתפישה, אתה אומר אולי אם אני אחשוב ככה אני אהיה מאושר, אולי אם אחשוב כך אהיה ... ראו שאין שלא ראו. כל הציפורים אמרו שלא ראו וכל הרוחות שיש בכל מקום, תחשבו בהיגיון, אם יש רוח שכל הרוחות בעולם אומרות לך תקשיב, עברנו בכל העולם חיפשנו, לא ראינו. מה תעשה? והתחיל לבכות, מאד. ואמר, אני יודע ... של מרגליות. ושמח מאד ושאל הממונה את הרוח, מה יקר שם? היינו איזה דברים שם הם ביוקר וחשיבות. ואמרה שכל הדברים שם הם ביוקר גדול. שמה הכל חשוב. תכף תבינו למה. ואמר הממונה לרוחות לשני למלכות באשר שזה זמן ... לך? נתן לו כלי ואמר לו כל פעם שתכניס את היד תוצאי משם כסף. עכשיו מה זה הכלי הזה? שכל מסויים. אמר לו כל דבר שיהיה חסר לך, תחשוב בצורה מסויימת זה ימלא לך אותו. וגזר על הרוח הנל ... להכנס. והושיט ידו אל הכלי, ולקח מעות ושיחד אותם. ונכנס אל תוך העיר. אוקי בקיצור עשה להם מניפולציה של שכל ונכנס לעיר פנימה. והיתה עיר נאה. והלך אל גביר ושכר לו מזונות, כי צריך לישון שם. כי צריך לשום שכל בחכמה להוציאה. ואיך שהוציאה לא סיפר. אבל בסוף הוציאה. מה רבי נחמן אמר? רבי נחמן אמר: אני לא אספר ... זה לא זבנג וגמרנו. צריך לשהות שם. נכנסת לאיזה מהלך: תתבונן בו. זה לא בבת אחת. כי צריך לשום שכל וחכמה להוציאה. אתה צריך להפעיל את המח, יש פה פרדוקס זה כמו חידת היגיון שהיא מהמרת על החיים שלך. ...