36:00מעשה מאבדת בת מלך, סיפורי מעשיות, החיפוש אחרי האושר, הרצון להיות מאושר, חיפוש רוחני, מעשה מאבדת בת המלך, מעשה בבת מלך שאבדה, מעשה באבדת בת מלך, רבי נחמן מברסלב - חלק 1... המפורסמים ביותר, המסמל באופן עמוק ומפורט את החיפוש האנושי אחר אושר, משמעות ותכלית. אליעד כהן מסביר כי זה סיפור שכל מי ששומע אותו, מתעוררים בו הרהורי תשובה - כלומר, רצון לחזור אל המקור, אל החלום, ואל הרצון העמוק ביותר ... המוחלט, התכלית שאותה האדם מחפש לאורך חייו. למה דווקא המשנה למלך יוצא לחפש את בת המלך? המשנה למלך, שהוא השכל היחסי, רואה את צער המלך ומחליט לצאת בעצמו למסע ארוך למצוא את בת המלך. אליעד מסביר שהמלך מייצג את השכל המוחלט, שלא מחפש בעצמו, ואילו המשנה למלך מייצג את השכל היחסי, את האדם הפרטי שחייב לצאת למסע רוחני כדי למצוא את האושר והתכלית שלו. באילו מקומות המשנה למלך מחפש ... למלך יוצא לחפש לבד את הר הזהב ומבצר המרגליות? בשלב זה, המשנה למלך מבין שעליו לעזוב אפילו את המשרת (השכלים הקטנים והחיצוניים), ולצאת למסע הפנימי לבדו. הוא יודע שהר של זהב ומבצר של מרגליות אינם קיימים בעולם הרגיל, ולכן ... מכונה מעשה מאבדת בת מלך. הפירוש הוא על בת מלך שהלכה לאיבוד. רבי נחמן מספר שבדרך מסוימת סופר סיפור, שכל מי ששומע אותו מתעוררים בו הרהורי תשובה. אליעד מדגיש שבעומק הדבר, כל הרהור תשובה שיש בעולם מגיע מרבי נחמן. ... שזהו דימוי: בתוך האדם יש חלק שהוא המלך שאינו הולך בעצמו לחפש את הבת האבודה, ויש משנה למלך שהוא השכל היחסי שמתגייס לחיפוש. מהן הדרכים שבהן מחפש המשנה למלך את בת המלך, ומהו המסר של החיפוש? המשנה למלך מסתובב ... בעולם? והמשרת מספר לו על מה שקרה במהלך השנים. לפתע הוא מבחין במטפחת, מרים אותה מול השמש (סמל לשימוש בשכל ובבירור) וקורא מה שכתבה לו בת המלך: היא אינה עוד במבצר הקודם, אלא יש לחפש אותה בהר של זהב ... את האושר המוחלט או את הנשמה האבודה שבתוכו. המלך מסמל כוח פנימי שאינו יוצא לחפש בעצמו, אבל המשנה למלך (השכל והכוח המכוון) הוא שיוצא למסע ארוך ומפרך. מתברר שבדרך קיימים מכשולים, פיתויים, רגעים של עייפות ושכחה. הדרכים הקשות והלא ... מה זה אומר מעשה מאבדת בת מלך? מעשה בבת מלך שהלכה לאיבוד, זה הסיפור. ענה ואמר: בדרך סיפרתי מעשה שכל מי שהיה שומעה היה לו הרהורי תשובה, רבי נחמן אמר שנסעתי בדרך סיפרתי סיפור שכל מי שהיה שומע את הסיפור הזה היה לו הרהור תשובה - שקל לחזור בתשובה, אולי נחזור בתשובה מה יכול להיות? יש רב אחד שמאד כעס שרבי נחמן אמר שכל הרהור תשובה שיש בעולם זה ממנו. הרב הזה כעס למה רבי נחמן אומר שזה בא ממנו, כי זה כאילו מתחרה בו שהוא מחזיר בתשובה. מה האמת האמיתית? שכל הרהור תשובה שיש בעולם בא מרבי נחמן. למה? שאלה אחרת. עכשיו מה\ה נקרא הרהור תשובה, הרהור תשובה לחזור למקום, ... וסוס וכסף ואני אלך לחפש אותה. והלך לבקשה. אז מי חיפש אותה? המלך או המשנה למלך? המשנה למלך. מה השכל שבדבר? המשנה למלך זה שרבי נחמן אומר שבתוכך יש מקום שהוא מלך ושהוא לא הולך לחפש את הבת שלו. מי שעוזר למלך למצוא את הבת שלו זה משנה למלך. כאילו השכל היחסי עוזר לך למצוא את עצמך, אבל השכל המוחלט הוא לא מחפש, הלכה - שתלך, משהו כזה. למרות שכתוב שהמלך היה מצטער, אבל בסיפור על הקבצנים בסיפור ... כל סיפורי המעשיות זה הכל דימויים? אליעד: כן. אנחנו דילגנו על ההקדמה, אם היינו קוראים את ההקדמה היינו קוראים שכל הסיפורים האלה הם רק דימויים. הכל זה דימויים ומשל ונמשל. ובבוא היום את תביני שכל העולם הזה הוא רק דימויים. לא רק הסיפורים הללו, גם כשאת קוראת עיתון זה רק דימויים. זה אל באמת. ... הוא אמר בוא נתבונן מבחוץ. עכשיו מי זה המלך הזה? בסיפורים זה נקרא המלך האכזר. היה מלך מאד אזכרי שכלפי חוץ היה לו הכל בבית, יש לו כסף, הכל יש לו, עם כתר ומעדנים ומעכלים טובים. ומי זה המלך האכזר לצורך העניין. שכל הוא מלך אכזר, העולם הזה נותן לך הכל, כל מה שאתה רוצה קח. אבל המשנה למלך מה הוא עשה? ... אדם, תהליך פנימי שהוא כאילו רואה שאתה מחפש אותו ואז הוא מודע לזה שאתה מחפש. זאת אומרת האושר רואה שהשכל מחפש אותו. ועמדה מכסאה, קמה אליו והלכה לשם ונגעה בו ושאלה אותו: אתה מכיר אותי, אתה יודע מי אני? ... דיבור הנל שאבא שלה אמר לה שהלא טוב יקח אותך, וכאן המקום הזה הוא לא טוב, זאת אומרת למרות שכלפי חוץ זה היה נראה שזה טוב, משרתים וכו וכו אמרה לו כאן המקום הזה הוא לא טוב. עכשיו מה רבי נחמן אומר בדימוי? אומר שכלפי חוץ באת המלך, מי זה בת המלך? הרצון של הבן אדם, כלפי חוץ יש לו מעדנים ומאכלים טובים ושמחה גדול ומשוררים ויש לו כתר ואומרים לו בוא תשב ליד המלך וכו וכו, אבל באמת באמת כשהשכל המשנה למלך שואל את בת המלך מה קורה? היא אומרת לו - המקום הזה הוא לא טוב. כאילו, נכון ... כל כך על רצון... אליעד: קודם כל כמה דברים. דבר ראשון בסוף הסיפור כתוב משפט כזה: כי צריך לשום שכל וחכמה להוציאה. בסוף בסוף אחרי כל הסבל שעבר הוא גילה שבשביל להוציא את בת המלך צריך שכל. אבל זאת אומרת נכון, בסוף צריך שכל, לא צריך געגועים, צריך שכל. אבל מצד שני אני אומר לך שהדרייב שלך לנסות להבין זה הגעגועים. ככל שאתה יותר מתגעגע כך יש לך ... קום, ולא היה נעור כלל. מה הכוונה היה המשרת מנער אותו? הכוונה היא שבתוך האדם, יש בתוכו משרתים, יש שכלים קטנים שמנסים להעיר אותך - תבין, תבין, תבין, - הבן אדם לא נעור. כאילו הוא שומע עוד הרצאה עוד ... את המקום שלא עמד בפיתוי אכל את התפוח ועכשיו יש משרת, רבי נחמן אומר יש דבר שנקרא משרתי החכמה. השכלים מנסים להעיר אותך ולא מצליחים להעיר אותך. אחר כך הקיץ משנתו. הבן אדם הקיץ משנתו, ושאל את המשרת, היכן ... לפתרון ובשביל איזה לשתות יין, לאכול תפוח איבדת את המהלך. והיתה בוכה מאד על זה. רחמנות גדול עליו ועלי שכל כך זמן רב שאני כאן ואיני יכולה לצאת. היא בכתה גם עליו וגם עליה, כי גם הוא מחפש אותה ... המטפחת היה כתוב משהו עם דמעות והוא הרים אותה כנגד השמש. הוא הסתכל עליה מול השמש, בדימוי שמש זה שכל הוא כאילו לקח והתחיל להפעיל את השכל. וקרא מה שכתוב שם כל קבלתה וצעקתה כנל ושכעת איננה שם במבצר הנל כי, עכשיו הוא צריך משהו חדש, ... עכשיו הוא גם עזב את המשרת, עכשיו מתחילים להיכנס פנימה. כאילו, מה זה נקרא להניח את המשרת? עזב את השכלים הקטנים, עכשיו התחיל לחפור פנימה. עזב את כל החפירות הקטנות של אני רוצה ערך עצמי, נכנס לתוך הדברים הרציניים ...