איך לנהל דיון? איזה שאלה לשאול? איך לנסח שאלה? איזה מילים לבחור? דוגמה לניתוח שאלה, איך לדובב מישהו? איך לבקש הבהרה? להבין את המושגים של השאלה, איך להבין מישהו? איך להסביר את עצמך? ניהול דיונים, תקשורת בין אישית, גישור... איך לנהל דיון? איזה שאלה לשאול? איך לנסח שאלה? איזה מילים לבחור? דוגמה לניתוח שאלה, איך לדובב מישהו? איך לבקש הבהרה? להבין את המושגים של השאלה, איך להבין מישהו? איך להסביר את עצמך? ניהול דיונים, תקשורת בין אישית, גישור איך לנהל דיון בצורה נכונה? אליעד כהן מסביר כיצד לנהל דיון או ויכוח בצורה נכונה ויעילה, כשהמטרה המרכזית היא להבין לעומק את כוונת הצד השני בשיחה. אנשים רבים מתווכחים או דנים בנושאים שונים בלי להבין באמת את השאלות שנשאלות, ולכן חשוב לדעת איך לשאול שאלות הבהרה באופן נכון. אליעד מסביר שאם מישהו שואל שאלה, במיוחד כאשר היא מעורפלת או יכולה להתפרש בכמה דרכים, הדבר הראשון שצריך לעשות הוא להבין את המושגים שהאדם השתמש בהם בשאלה שלו. איך לנסח שאלת הבהרה בצורה נכונה? כשאדם שואל שאלה כמו מה הדרך הטובה ביותר לקבל החלטה?, אליעד מבהיר כי לפני שנותנים תשובה יש לשאול שאלת הבהרה פשוטה וישירה ככל האפשר. הדרך הטובה ביותר לשאול שאלת הבהרה, לפי אליעד, היא לא להוסיף מושגים חדשים, אלא להשתמש בדיוק באותן המילים שהאדם השתמש בהן. כלומר, במקום לשאול הטובה ביותר ביחס למה?, עדיף לשאול אותו מה הכוונה הטובה ביותר?. כך מצמצמים בלבול נוסף ... את המושגים. ברוב המקרים, שאלות כאלו עשויות לגרום לסיבוך מיותר, ולכן תמיד עדיף להשתמש במילים של האדם עצמו, לפני שמכניסים מושגים חדשים לתוך הדיון. מה לעשות כשהתשובה לשאלת הבהרה לא ברורה? אליעד מסביר שלפעמים אדם יענה לשאלת ההבהרה עם מושג חדש או עם מילים נרדפות שגם הן מעורפלות. לדוגמה, אם אדם אומר שהדרך הטובה ביותר פירושה הדרך האידיאלית ביותר, אין טעם לשאול אותו עכשיו על האידיאלית ביותר, משום שכך נכנסים למעגל אינסופי של מושגים חדשים. במקום זאת, אפשר לחזור לשאלה המקורית (מה הכוונה הטובה ביותר?) ולבקש שוב הבהרה פשוטה וישירה. אליעד מדגיש שזה חשוב במיוחד כשמנסים להבין את הכוונה האמיתית של האדם, ולא רק את המילים שהוא משתמש בהן. מה שתי קבוצות התשובות האפשריות לשאלות הבהרה? אליעד מבהיר כי כששואלים שאלת הבהרה, קיימות שתי קבוצות עיקריות של תשובות: תשובה ממשית - האדם מסביר בצורה מדויקת למה התכוון, ונותן תשובה שמאפשרת המשך ברור לדיון. תשובה לא ממשית - האדם משתמש במילים נרדפות או במושגים נוספים, שלא ... יותר, ולא להמשיך להכניס מושגים חדשים לשיחה. איך למנוע ויכוחים ודיונים מיותרים? הרעיון המרכזי שאליעד מלמד בהרצאה הוא שכדי למנוע דיונים ארוכים ומבלבלים, צריך תמיד לשאול שאלות הבהרה פשוטות ככל האפשר, להשתמש רק במושגים שהצד השני מכיר ומבין, ולהימנע ככל האפשר מלהכניס מושגים חדשים. לפי אליעד, זהו הכלל החשוב ביותר לניהול דיון יעיל. למה לא להוסיף מושגים חדשים בשאלה? הסיבה המרכזית ... כדי להימנע מזה, הוא מציע תמיד להיצמד למושגים שהאדם כבר השתמש בהם בעצמו. לסיכום: מה העקרונות לניהול דיון אפקטיבי? העקרונות המרכזיים שאליעד מסכם בהרצאה הם: תמיד לשאול שאלות הבהרה פשוטות וישירות. להימנע מהכנסת מושגים חדשים לפני שהמושגים המקוריים הובנו לעומק. אם אדם נותן תשובה לא ברורה, לחזור על שאלת ההבהרה המקורית. להבין שכל מושג נוסף עלול לסבך את הדיון במקום להבהיר אותו. להשתמש במילים ובמושגים של הצד השני כדי להקל על ההבנה. הרעיון הוא שתמיד עדיף לשאול פשוט ככל האפשר ולוודא שהכוונה האמיתית של האדם ברורה לפני שממשיכים בדיון. איך לנהל דיון נכון? איך לשאול שאלות הבהרה? מה הדרך הטובה ביותר לנהל ויכוח? איך להבין אנשים לעומק? איך למנוע בלבול בדיון? ניהול תקשורת בין אישית מה הכוונה הטובה ביותר? ...