... פעולה רוחנית פנימית. הוא מבטא תחושות עמוקות של הזדהות עם האובדן הלאומי והאישי, ומטרתו היא ליצור חיבור פנימי לתחושת
החיסרון. לפי ההסבר, הצום אינו רק ביטוי לסבל פיזי, אלא ניסיון לעורר את האדם לחשוב מחדש על מצבו הרוחני, על
החיסרון הפנימי שבו, ולחפש את הדרך לתקן אותו. אליעד כהן מסביר שהמשמעות הרוחנית העיקרית של צום תשעה באב נעוצה בעובדה שהצום מעורר באדם תחושה של
חסר ושל געגוע לשלמות שאבדה. הוא מביע הזדהות עם כאבו של העם כולו, גם אם האדם לא חש הזדהות ישירה עם אירועי החורבן ההיסטוריים. עצם הבחירה לצום ביום זה מעידה על נכונותו של האדם להכיר ולחוות
חסרונות פנימיים, ומתוך כך להתעורר לרצון פנימי לשינוי ולתיקון רוחני. מה הקשר בין בית המקדש החיצוני לבין בית המקדש הפנימי של האדם? אליעד כהן מדגיש ... הפנימי מסמל את השלמות הפנימית של האדם ואת החיבור הישיר שלו לאלוהים. כשבית המקדש הפנימי שבור או לא קיים, האדם מרגיש
חסר ובלתי שלם. הצום בתשעה באב הוא הזדמנות להזכיר לאדם את בית המקדש הפנימי הזה, לעורר בו את המודעות לכך שמשהו מהותי
חסר, ולהוביל אותו לפעול לתיקון פנימי. החורבן של בית המקדש הפנימי אינו רק זיכרון רחוק, אלא חוויה יומיומית של אובדן והיעדר שלמות. כאשר אדם מתאבל על חורבן בית המקדש בתשעה באב, הוא למעשה מתאבל על
חוסר השלמות הפנימית שבתוכו, שנגרמה בשל
חוסר הקשר האמיתי והעמוק עם אלוהים ועם האמת הפנימית שלו. כיצד משפיע הצום בתשעה באב על חיי היום - יום של האדם? ההשפעה של הצום בתשעה באב אינה מוגבלת ליום ... מאוכל, אלא פעולה שמובילה לחשבון נפש ולבדיקה פנימית של מה שהאדם באמת רוצה בחייו. הצום מעורר באדם את הרצון לתקן
חסרונות פנימיים, ולחפש משמעות עמוקה יותר בחיים. אליעד מדגיש כי מטרת הצום היא ליצור התמודדות עם הכאב ועם
החסרונות האישיים, ובכך לגרום להתעוררות רוחנית שתביא לשינוי אמיתי. מה הקשר בין צום תשעה באב לבין ביאת המשיח והגאולה? אליעד כהן מסביר שהקשר בין הצום ... ניסי, אלא מייצגת את הרצון של האדם לגאולה פנימית, לחיבור מחודש ושלם עם האמת הפנימית ועם אלוהים. עצם ההזדהות עם
החסר, עם הצורך בתיקון ובשינוי, יוצרת באדם מוכנות לקבלת הגאולה האישית שלו. אליעד מדגיש כי המשיח מסמל מצב תודעתי פנימי שבו האדם משיג שלמות פנימית ואחדות מלאה עם המציאות, ללא
חיסרון פנימי. האם צום תשעה באב הוא רק פעולה חיצונית? אליעד מדגיש בבירור כי הצום בתשעה באב אינו רק פעולה חיצונית של הימנעות מאכילה, אלא פעולה פנימית ... חדשה, מתוך חיבור עמוק לכאב ולאובדן, ומתוך כך למצוא דרכים חדשות להתמודדות ולתיקון. הצום בתשעה באב הופך את הכאב
והחיסרון לאמצעי להכרה פנימית עמוקה, שיוצרת הזדמנות להתעוררות רוחנית. האדם הצם אינו רק מונע את עצמו מאכילה, אלא מבטא את נכונותו להתמודד עם הכאב, לחוות אותו ... את בית המקדש הפנימי שלו, המייצג את שלמות האדם והקשר שלו עם אלוהים. כאשר בית המקדש הפנימי נשבר או לא נמצא, האדם חווה
חיסרון פנימי, וכל המטרה של הצום היא לעורר את תחושת
החיסרון הזו ולהתחבר לאותו מקום פנימי שמייצג את הבית המקדש. התפיסה היא לא רק של סבל על מה שהיה אלא של רצון לשחזר את השלמות הפנימית. הצום בתשעה באב עוזר להתחבר לרגש העמוק של
חיסרון ושל הציפייה לבניין מחדש של הבית הפנימי. הצום הפיזי הוא ביטוי למאבק פנימי ולהתמודדות עם כאב או
חסר, וכך, הצום מייצג את המאמצים להתחבר לשלמות הרוחנית והפנימית, גם אם המשמעות הפיזית של הצום לא תמיד ברורה. עצם ההזדהות עם הצום והחוויה שמביא הצום ... של החיים עצמם. הצום לא נועד רק להרגיש כאב, אלא גם כדי לעורר את האדם לחשוב על מהותו הפנימית ולמצוא דרכים להתמודד עם
חסרונותיו. המרצה מציין כי לא תמיד ניתן למצוא הסברים מוחלטים להתנהלות ולפעולות, אבל כל פעולה יכולה להיות מנוגדת לכאורה למהלך החיים הרגיל. הצום יכול להיות ביטוי לרצון להבין את החיים בדרך שונה, דרך של תיקון פנימי והבנה של
החסרונות והכאב. אם אדם מצום מתוך רצון להרגיש את
החיסרון, הוא מייצר שינוי פנימי שיכול להוביל אותו למקום של שלמות. איך הצום קשור למשיח ולגאולה? המרצה מסביר גם את הקשר שבין הצום לבין ביאת המשיח. הצום בתשעה ... בלבד? המרצה מדגיש כי הצום בתשעה באב הוא הרבה יותר מאשר פעולה חיצונית. הצום הוא למעשה ביטוי לרצון פנימי לחוות את
החיסרון ולהזדהות עם כאבו של העם. זה לא רק לסבול מתוך עצם הפעולה, אלא להרגיש את הכאב
והחיסרון ולהבין את המהות העמוקה יותר של הצום - חיבור פנימי לחוויות העם ולמעגלי הזמן. למעשה, הצום הופך להיות לא רק פעולה חיצונית של הימנעות מאוכל, אלא גם פעולה שמחברת את האדם עם תודעת הגלות ומזכירה לו את המצב שבו הוא נמצא, מצב של
חסר ושל אובדן שדורש תיקון והתחדשות. ...