... ניתן להיעלם לחלוטין? אליעד מציג את הרעיון שאי אפשר באמת להיעלם לגמרי, מפני שבמקום שאין בו חסרונות, גם אין בו יתרונות. במציאות שאין בה חסרונות, אין סבל, אבל גם אין שום
הנאה או סיפוק. זאת אומרת, אם היית יכול להעלים את כל החסרונות במציאות שלך, היית מאבד יחד איתם את כל הטוב שבה. לכן, אדם למעשה לא באמת מעוניין להיעלם לחלוטין, כי אז הוא היה מאבד כל אפשרות
ליהנות או לקבל סיפוק מהחיים. לדוגמה, אליעד מתאר מצב שבו אתה יושב על כיסא ולא טוב לך. אתה רוצה לעבור לכיסא אחר, אבל בסוף אתה מבין שגם הכיסא האחר הוא בדיוק אותו כיסא - כלומר, אין ... בכלא, משום שהיתרונות של הכלא מספיק חשובים לו כדי לא לוותר עליהם, אפילו שהמחיר הוא סבל. לדוגמה, אדם יכול לומר שהוא סובל מהעבודה שלו, אך אינו מוכן לעזוב אותה, משום שהוא
נהנה מהביטחון הכלכלי שהיא נותנת לו. בכך, הוא בעצמו משאיר את עצמו כלוא. זאת אומרת, האדם משחד את עצמו באמצעות יתרונות כדי להמשיך לסבול את החסרונות. מה המשמעות האמיתית של הרצון לא ... שהרצון לא לרצות הוא למעשה רצון להיפטר מהסבל שברצון עצמו, כי כל רצון הוא תחושת חיסרון. אבל הוא מסביר שאי אפשר באמת לא לרצות שום דבר לחלוטין, כי האדם תמיד ירצה את
ההנאה שמגיעה עם סיפוק הרצון. זאת אומרת, האדם לא באמת יכול להפסיק לרצות, כי אז הוא יאבד גם את
ההנאה שהוא מקבל מהגשמת הרצונות שלו. לדוגמה, אם לאדם לא הייתה שום תחושת רצון בכלל, הוא גם לא היה יכול
ליהנות משום דבר, כי
ההנאה תלויה בקיומו של רצון.
ההנאה מאכילה, למשל, נובעת מכך שהיה לך רצון לאכול. לכן, כל ניסיון להפסיק לחלוטין לרצות יכשל, משום שהאדם בעצמו לא מוכן לוותר על האפשרות
ליהנות. כיצד מתקדמים באמת לשחרור מוחלט מסבל? אליעד מתאר כי הדרך האמיתית להשתחרר לחלוטין מהסבל היא להגיע למצב שבו האדם לא רוצה שום דבר באופן מוחלט - אבל הוא מבהיר שזה כמעט בלתי אפשרי, כי תמיד האדם ירצה לפחות את התחושה הטובה של השחרור עצמו. לכן, הפתרון שהוא מציע הוא להתבונן ולהבין לעומק את טבע הרצון והסבל, להבין שהסבל
וההנאה קשורים זה לזה, ושהדרך לשחרור היא בעצם ההבנה שאין באמת הבדל בין הטוב לרע, בין היתרונות לחסרונות, ובין הרצון לאי - הרצון. הוא מסכם ואומר שהמטרה הסופית היא להגיע להבנה של ...