ספק אמיתי, וודאות אמיתית, כנראה אולי, חוויה רגשית, מחויב המציאות, מציאות לא הגיונית, שקרים קטנים... אתה יודע בבירור שהגניבה היא שקר ולא אמת עבורך, כלומר, אתה כן יודע להבחין בין אמת לשקר, לפחות ברמה הפנימית והבסיסית שלך. האדם צריך קודם כל להיות כן עם עצמו ולהודות שיש לו אמת פנימית. גם אם הוא לא יודע את האמת הגדולה של המציאות, הוא יודע בתוך תוכו שיש דברים שמרגישים לו יותר אמיתיים ודברים שמרגישים פחות אמיתיים. הדרך להתחיל להתקרב לאמת היא להיות נאמן לאותה אמת פנימית, אפילו ברמה הפשוטה ביותר. למה האדם ממשיך לחפש אם הוא לא בטוח שיש תשובה בסוף הדרך? אליעד מבהיר שהסיבה ... סוף. אם לא היה יודע שיש סוף, הוא בכלל לא היה מחפש. כך שהספק של האדם, נובע למעשה מוודאות פנימית עמוקה יותר שיש משהו למצוא. איך להשתמש נכון בספק כדי להגיע לוודאות מוחלטת? אליעד מציע לאדם להשתמש בספק כדרך ... או למד עליהם מהסביבה. אחרי שהאדם יתרגל להטיל ספק בדברים האלה, יהיה לו קל יותר להטיל ספק גם בדברים הפנימיים יותר, כמו החושים שלו, התחושות שלו, והמחשבות שלו. הדרך להגיע לוודאות מוחלטת היא לא על ידי ניסיון לאחוז באיזושהי ... לגמרי עם עצמו. כאשר האדם מפסיק לשקר לעצמו, הוא יכול באמת להתקדם ולהבין את המציאות כפי שהיא באמת. הכנות הפנימית הזאת היא הבסיס לכל הבנת האמת. רק כאשר האדם כנה לחלוטין עם עצמו, הוא יכול לחוות את המציאות בצורה ... שהאדם חייב להשתמש בספק אמיתי כדי להגיע לוודאות אמיתית. כל סבל נובע מרצון, והרצון עצמו נובע מאמונה או הבנה פנימית כלשהי של האדם. כדי להשתחרר מהסבל, האדם חייב להיות מוכן להטיל ספק אמיתי בכל ההבנות שלו, עד שיגיע לוודאות ... לשקר לעצמך? איך להגיע לוודאות מוחלטת? למה האדם סובל? מהו ספק אמיתי לפי אליעד כהן? איך לחקור את האמת הפנימית? שאלה: האם הרצון שלנו, הוא זה שגורם שיהיה לנו רע? אליעד: האם יכול להיות לך רע, בלי שיהיה לך ... אבל הוא לא יודע מה מציק לו. יש שני מצבים, או ששום דבר חיצוני לא מציק לך, חוץ מתחושה פנימית שמציקה לך. אבל יש מצב אחר, שהתחושה הפנימית מציקה לי, אבל גם דברים חיצוניים. מה זה אומר? זה אומר שבך יש תחושה שמציקה לך, ואתה לא יודע ... אחד היא שהמהות והצורה מתחברות. זה נקרא שהכל אחד. קודם אתה מגלה שזה לא משנה מה יקרה לך ברובד פנימי, ואחר כך אתה מחבר את החוויה של - שלא משנה מה יקרה לי עם הצורה. שאם אתה אומר אני ... הצורה ואת המהות. כי במהות אתה אומר זה אחד, כי לא משנה מה יקרה לי, כן אבל זה רק בפנימיות, אבל בחיצוניות, כן משנה מה יקרה לי, וזה נקרא נפרדות, אבל בסוף אתה מבין שזה אחד ממש. שבתוך זה ...