... מתוך אחדות היא שמחה מוחלטת, הנובעת מהבנה שאין כלל הבדל בין טוב לרע - הכל הוא ביטוי של השלמות האלוהית. אדם בשמחה אמיתית מסוגל
לשמוח מהדברים הרעים עצמם, לא משום שהוא מוצא בהם נקודת אור, אלא משום שהוא מבין שגם הדברים הרעים הם חלק מהאחדות המוחלטת של המציאות. רבי נחמן ... ישיגו ונס יגון ואנחה כדי ללמדנו שצריך לקחת אפילו את הצער והכאב ולהפוך אותם לשמחה. לא רק לחפש בהם צד טוב שיתרחש בעתיד, אלא
לשמוח בהם עצמם, כיוון שהם חלק בלתי נפרד מהשלמות האלוהית. מה משמעות הסיפור על המלך שמסר את המלוכה לבנו בחייו? המשל של רבי נחמן על המלך ובנו הוא ... שמחה, ללא תלות במצבו החיצוני או בנסיבות חייו. אך רבי נחמן ראה כי שמחתם של תלמידיו אינה שלמה, ולכן הוא אומר להם: מה אתם יודעים
לשמוח מתוך מרה שחורה? אני אספר לכם איך היו שמחים. משמעות דבריו היא כי השמחה שלהם, אף על פי שנראית ככזו, אינה שמחה אמיתית. זו שמחה יחסית, שמחה ... מתוך חיבור לשורש המציאות, מתוך הבנה שהכל אחד, ומתוך דבקות בבורא עצמו. מהי שמחה בהשם יתברך? רבי נחמן אומר במקום אחר: ראוי לכם
לשמוח בהשם יתברך. כלומר, השמחה האמיתית היא השמחה הנובעת מהקשר עם הבורא. אך מה קורה כאשר אדם אינו מצליח להיות שמח בקשר עם הבורא? רבי נחמן מציע כמה שלבים: אם אינך יכול
לשמוח בהשם - תשמח בכך שיש לך רבי כזה, רבי שמכוון אותך לאמת. אם אינך מצליח
לשמוח בכך - תשמח בדברים אחרים. אך השמחה הגבוהה ביותר היא שמחה בשורש המציאות. שמחה זו מגיעה מתוך הבנה שהכל מחובר לבורא, שאין באמת טוב ורע ... המשפט ששון ושמחה ישיגו ונס יגון ואנחה? רבי נחמן אומר כי האדם צריך לקחת את היגון והאנחה ולהפוך אותם לקדושה. כלומר, לא רק
לשמוח כאשר טוב לו, אלא גם
לשמוח מהדברים הרעים עצמם. רוב האנשים, כאשר הם נתקלים בקושי, מנסים למצוא בו צד חיובי,
ולשמוח בכך שהוא יביא להם משהו טוב בעתיד. אך זו עדיין לא השמחה האמיתית שעליה מדבר רבי נחמן. השמחה האמיתית היא כאשר אדם שמח גם ברגעים הקשים עצמם, ... נחמן אמר מצווה גדולה להיות בשמחה תמיד, ובן אדם צריך להיות שמח וכו וכו. ואז הם היו שמחים. אז רבי נחמן אמר להם, מה אתם יודעים
לשמוח מתוך מרה שחורה. אני אספר לכם איך היו שמחים. מה שרבי נחמן בעצם אמר, אמר להם, בעצם תראו אתם עם כל זה שאתם שמחים אתם עדיין עצובים, אתם לא ... אמיתית. אבל המטרה בסופו של דבר זה שתהיה לך שמחה אמיתית. עכשיו מה זה נקרא שמחה אמיתית רבי נחמן במקום אחר אמר להם ראוי לכם
לשמוח בהשם יתברך ואם אתם לא מסוגלים
לשמוח בהשם יתברך אז תשמחו שיש לכם רבי כזה, תשמחו בי, ואם אתם לא מצליחים
לשמוח אז תשמחו על דברים אחרים. אבל השורש של השמחה, מה שרבי נחמן אמר שצריך להיות בשמחה הוא התכוון להגיד שצריך להיות בדבקות, כי יש במקום אחר ... שמאיר באלף הרמות וכו וכו אינו יודע מפני מה הוא שמח. הרעיון הוא שהאדם, בכל השמחות שבעולם מלבד הדבקות של הבורא והאדם צריך
לשמוח בשורש, מה זאת אומרת
לשמוח בשורש שהאדם ישמח מעצם הדבקות שלו בבורא, זה נקרא שמחה בהשם יתברך. שאתה שמח מעצם הדבקות. עכשיו, מה זה נקרא דבקות זו שאלה אחרת. אבל העיקרון שהשמחה צריכה להיות אמיתית לא שימחה מתוך מרה שחורה כי שמחה מתוך מרה שחורה פירושו שאתה שמח בגלל שאתה מוצא מה טוב. שימו לב,
לשמוח מתוך מרה שחורה פירושו
לשמוח בגלל שאתה מוצא מה טוב. זאת אומרת אתה חי בעולם של נפרדות, של טוב ורע, רע לך ואז אתה מחפש נקודות טובות. אתה אומר או הנה, זה טוב, זה טוב ואז אתה שמח. עכשיו, זה נקרא
לשמוח מתוך מרה שחורה. למה זה נקרא
לשמוח מתוך מרה שחורה כי בעצם אתה בתוך מרה שחורה של טוב ורע של נפרדות ואתה שמח מהדברים הטובים שיש לך בתוך הבלאגן של הערבוב של טוב ורע. אבל רבי ... ישיגו ונס יגון ואנחה. מה רבי נחמן מלמד אתה צריך לקחת את היגון והאנחה וגם אותם להפוך למרכבה לקדושה. מה זאת אומרת אתה צריך
לשמוח גם בגלל הדברים הרעים שקורים לך. שרבי נחמן אומר תחפש את הטוב שיש בכל דבר הוא התכוון להגיד תמצא את מחויב המציאות ששם אין טוב ורע. זה נקרא ... הטוב שיש בכל דבר. מה הדבר היחיד שיש בכל דבר האחדות, הבורא, הוא נמצא בכל. ואתה צריך להיות שמח ממה שמחייה את כל הדברים, זה נקרא
לשמוח שמחה אמיתית. שזה נקרא שהששון והשמחה ישיגו ונס יגון ואנחה. זאת אומרת, אתה לוקח את היגון והאנחה ואתה גם מהם שמח. אתה צריך
לשמוח מזה שרע. כשקורה לך משהו טוב, אתה צריך
לשמוח מהדברים הרעים עצמם, לא לטובה או סיפורים אחרים, כן
לשמוח מהדבר הרע עצמו. זה נקרא שמחה אמיתית. כי למה אתה שמח מהדבר הרע עצמו איך אתה יכול
לשמוח מהדבר הרע עצמו עי הדבקות, עי שאתה מתבטל לאינסוף ואז טוב לך לא בגלל מה שקורה אלא טוב לך בלי להיות תלוי במה שקורה. אז רבי נחמן אמר אתם ...