... ותוצאה - אקראיות דטרמיניזם סיבתיות - מהי מהותם? האם סיבה ותוצאה הן
מציאות או רק תחושה? אליעד כהן מסביר בהרצאה ... שהתרחש במקביל ולא בהכרח סיבת הבעירה. אליעד מדגיש כי למרות שנראה בבירור שיש קשר בין אירועים, הקשר הזה אינו בהכרח מחייב או מוכרח. האם סיבתיות הייתה קיימת אם כל
המציאות הייתה רגע אחד בלבד? כדי להבהיר את הנקודה, אליעד משתמש בדוגמה תאורטית שבה
המציאות כולה קיימת רק ברגע אחד בודד, ללא עבר וללא עתיד. הוא מבהיר
שבמציאות כזו, אי אפשר לדבר כלל על סיבה ותוצאה, ... האדם חושב שהוא מבין את הסיבה, זה עדיין לא בהכרח אומר שהוא באמת זיהה את הסיבה האמיתית, שכן תמיד קיימת האפשרות שהאירוע התרחש מסיבה אחרת שהאדם לא מודע לה. האם
המציאות חייבת להמשיך להיות כפי שהייתה עד כה? ... את מהירות סיבובו, או שהשמש מתחילה לזרוח באופן בלתי סדיר, פעם כן ופעם לא. אם זה היה קורה, האדם היה מתקשה לצפות את העתיד, כי כל תפיסת העתיד מבוססת על ההנחה
שהמציאות צריכה להמשיך להיות דומה לעבר. אם ... בלתי צפוי, האדם היה חווה זאת כאקראי. מכאן, מסביר אליעד, שכל התפיסה שלנו לגבי מה צפוי לקרות מבוססת על הרגל ועל תחושת ההמשכיות, ולא על חוקיות מוחלטת המחייבת את
המציאות. האם קיומנו או קיום
המציאות ברגע הבא מובטח? אליעד שואל האם יש ... הוא המשך של הרגע הקודם היא למעשה תחושה חדשה לחלוטין שמופיעה רק ברגע הזה. אין שום מחויבות שהרגע הבא יהיה דומה לרגע הזה או שיהיה קשור אליו. מכיוון שכל אפשרויות
המציאות קיימות כפוטנציאל אינסופי, הרי שאין ... ותוצאה? אליעד מסכם ואומר שהתחושה של האדם שקיים קשר של סיבתיות בעולם, אינה יותר מאשר תחושה סובייקטיבית. גם אם קיימת סיבה, התוצאה תמיד יכולה להיות שונה, כיוון
שהמציאות היא אפשרות אינסופית שאינה מחויבת להמשיך באותה הדרך. הוא קורא לצופים להתבונן בכך לעומק כדי להבין זאת באופן ברור יותר, ובכך להגיע להבנה אינסופית יותר על מהות הקיום
והמציאות. האם יש קשר הכרחי בין סיבה לתוצאה? האם
המציאות חייבת להיות המשכית? סיבתיות -
מציאות או אשליה? מהי אקראיות ומהי דטרמיניזם? האם יש משהו שמבטיח את קיום
המציאות? הפעם אני רוצה לתת נקודת מבט, על אחת ... זה לא אומר שבגלל שנעשה משהו. אז אחריו בהכרח יש תוצאה לנעשה, תוצאה של הסיבה. ומי שיתבונן, ויחשוב שאילו היה רק רגע אחד, לא היה שייך שיהיה סיבה ותוצאה, אם
המציאות כולה היתה רק רגע אחד לא היה שייך סיבה ותוצאה, כל
המציאות כולה רק רגע אחד, כל דבר הוא הסיבה ... האש שהנייר נשרף. זה שמתרחש משהו ונראה שהוא התוצאה לדבר שקדם לו, זה לא אומר בהכרח שהדבר שקדם לו הוא הסיבה, גם אם נראה שכך הדבר. אחת מהנחות היסוד של האדם,
שהמציאות צריכה להמשיך להיות כפי מה שהיא. לו יצוייר נניח שכדור הארץ היה משנה את מהירות הסיבוב שלו, נניח שהשמש לא זורחת קבוע כל יום, אלא פעם זורחת פעם לא, אז האדם היה רואה את הדבר כאקראי כי
המציאות היא אפשרית, והאם יש משהו שמחייב את ... זה מחייב שבעוד רגע לא יהיו לה 6 אצבעות? ואני מחדד, הרגע הקודם, אתה רק מרגיש שהוא הסיבה לרגע הזה, כי הסיבה היא לא מחייבת את התוצאה, זו רק תחושה של המשכיות. כי
המציאות יכולה להביא לתוצאה אחרת בכלל או ... ברגע הזה, היא חדשה והיא רק תחושה של הרגע הזה, בלי קשר לרגע הקודם. ולמרות שיכול להיות שיש סיבה, התוצאה עדיין יכולה לנוע בטווח של הפוטנציאל האינסופי של
המציאות, שהוא לא משתנה אף פעם, ומאחר שהאדם ...