... אליעד מסביר שהפרעות נפשיות, כמו סכיזופרניה, פרנויה, פסיכוזה, מאניה - דיפרסיה, שיגעון גדלות ותסביך רדיפה, מתבטאות באופן שבו האדם מפרש את
המציאות בצורה שאינה הגיונית. דוגמאות להפרעות נפשיות כוללות אדם שרואה מסוק וחושב שעוקבים אחריו, אדם שחושב שהשדרנים בטלוויזיה מדברים עליו, או מישהו שמאמין שהוא המשיח, השטן או גלגול ... תיבות, פרשנויות מיסטיות על התורה וסיפורים תנכיים על ניסים. אליעד טוען שהלימודים האלה מעודדים חשיבה לא רציונלית ומטשטשים את הגבול בין דמיון
למציאות . הוא נותן דוגמה לכך בתופעה של נטילת ידיים בבוקר, הנעשית כדי להרחיק רוחות רעות. חלק מהאנשים הלוקחים חלק בטקס זה, באמת מאמינים שבכך הם מגרשים שדים. איך תורת הסוד והקבלה ... היא שלימודים אלו מתמקדים ברעיונות מיסטיים כמו גימטריה, ראשי תיבות, גלגולי נשמות, עולמות וספירות, דבר המגביר אובססיביות, מחשבות שווא וניתוק
מהמציאות. אליעד מפרט את המרכיבים בלימודי היהדות שמעודדים הפרעות נפשיות: אמונה ברוחות ושדים, לדוגמה: האמונה שאסור לעבור בין שני אנשים מחשש לרוחות רעות, או לא לאכול זיתים כדי לא לשכוח ... בסמים משפיע על מי שלומד יהדות? שימוש בסמים קלים, לפי אליעד, עלול להעצים את הסיכון לפתח הפרעות נפשיות. השימוש בסמים גורם לבלבול, ניתוק חלקי
מהמציאות ותפיסת העולם בצורה לא ברורה, וכאשר השפעה זו מצטרפת ללימודים מיסטיים, היא עלולה להוביל לפסיכוזה מתקדמת. דוגמה לכך היא אדם שהיה בתחילה יציב נפשית, אך כאשר התחיל ללמוד יהדות בשילוב עם עישון סמים, החל להאמין שהרב שלו מתגלה אליו בחלומות, מה שגרם לו לאבד אחיזה
במציאות ולהגיע לאשפוז. אילו אנשים נמצאים בסיכון גבוה יותר לפתח הפרעה נפשית מלימודי יהדות? אנשים עם מצוקה רגשית קודמת, כמו דיכאון, חוסר ביטחון עצמי, תחושת בדידות, או רגשי נחיתות, ... אליעד מציין דוגמה נוספת על צעיר שהלך לרב לקבל ברכה לזיווג, האמין שהרב הבטיח לו שיתחתן תוך שנה, וכאשר הדבר לא התממש, הוא איבד אחיזה
במציאות והגיע לאשפוז. איך אפשר לעזור למי שכבר נמצא בתוך מעגל האמונה המיסטית? אליעד ממליץ: לבדוק ולזהות את הגורמים הרגשיים שהובילו את האדם לתוך העיסוק במיסטיקה. לעזור לו להתמודד עם ... להוות טריגר או גורם מחמיר עבור אנשים מסוימים, במיוחד כאשר יש להם נטייה מוקדמת לכך. מהי הפרעה נפשית? הפרעה נפשית מוגדרת כמצב שבו אדם תופס את
המציאות בצורה שאינה נחשבת ריאלית או הגיונית בעיני החברה. דוגמאות כוללות: אדם הרואה מסוק ברחוב ומאמין שעוקבים אחריו. צפייה בטלוויזיה מתוך מחשבה שהשדרנים מדברים עליו. אמונה חזקה שהוא ... ספירות, גלגולי נשמות, השפעת שדים ועוד. בעוד שהלימוד ההלכתי עשוי לפתח חשיבה אנליטית, החלקים המיסטיים נוטים לעודד תפיסה לא רציונלית של
המציאות. ככל שאדם מאמין יותר ברעיונות כמו השפעת שדים, גזירות עליונות, ומסרים נסתרים בטקסטים קדושים, כך גדל הסיכון שיטשטש את הגבול בין
מציאות לדמיון. תורת הסוד והשפעתה על המחשבה בתלמוד מסופר על ארבעה שנכנסו לפרדס (סמל ללימודי הקבלה): אחד מת. אחד השתגע. אחד כפר באמונה. אחד בלבד נכנס בשלום ויצא בשלום. מכאן כבר ניתן ... היהדות מלאה בתפיסות מטאפיזיות שהופכות להיות חלק מהחיים היומיומיים: נטילת ידיים בבוקר כדי להסיר רוחות רעות. אמונה בשדים ומלאכים המשפיעים על
המציאות. חשש מללכת בין שני אנשים מחשש לרוחות רעות. שימוש בקמעות וסגולות נגד עין הרע. אמונה שבאכילת מאכלים מסוימים יש השפעה רוחנית. ככל שאדם מאמין באמיתות מוחלטת של רעיונות אלו, כך ... ומגבירים בלבול, מה שעלול להאיץ תהליכים פסיכוטיים. דוגמאות לאנשים שנפגעו מכך ישנם סיפורים רבים על אנשים שנכנסו עמוק לאמונות מיסטיות, עד
שהמציאות היטשטשה עבורם: אדם שחלם על רב מסוים האמין שקיבל ממנו מסר אישי. צעיר שהאמין שברכתו של רב תביא לו אישה, וכשזה לא קרה - התמוטט נפשית. מישהו שהאמין שהוא זוכה להתגלויות אליהו ... אמונה קיצונית היא: לבדוק אם יש לו מצוקה רגשית עמוקה ולנסות לעזור לו להתמודד איתה. לפתח אצלו חשיבה ביקורתית ושאלת שאלות. לכוון אותו להבנה
שהמציאות אינה מסתמכת רק על אמונות מיסטיות. במקרים קיצוניים - לפנות לעזרה מקצועית. לסיכום לימודי יהדות אינם בהכרח מובילים להפרעות נפשיות, אך יש בהם מרכיבים המגבירים את הסיכון לכך, במיוחד כשמדובר בלימודי קבלה ומיסטיקה. אנשים עם נטיות פסיכוטיות, או כאלו המשתמשים בסמים, נמצאים בסיכון גבוה יותר לפתח תפיסות שגויות של
המציאות. מי שבוחר ללמוד את התחום - צריך להיות מודע לכך, לדעת לזהות סימני אזהרה, ולשמור על איזון בין אמונה
למציאות. איך להתמודד עם מחשבות טורדניות? כיצד לזהות סימני הפרעה נפשית? השפעת הדת על הנפש - יתרונות וחסרונות. מהי תורת הסוד וכיצד היא משפיעה על הלומדים? תורת הפרדס, תורת הרמז, תורת ...