... השכל האנושי ובו יתבאר, כי מצד אחד, מחויב
המציאות שיהיה לאדם רע. ומצד שני מחויב
המציאות שאין שום רע כלל (באנלוגיה ל: מחויב שיש נפרדות, ומחויב שאין נפרדות, אלא הכל אחד). כי הרע ... רע, לשם כך צריך האדם לרצות דבר אחר שלא קיים
במציאות כרגע. כגון לדוגמה, כאשר האדם סובל מכאבים, שכדי שהאדם ירגיש מכך רע, לשם כך צריך האדם לרצות ... ואם האדם לא היה יכול לחשוב ולדמיין צורת
מציאות כלשהי, הרי שהאדם לא היה יכול לרצות אותה. וכאשר לא ניתן לרצות משהו, הרי שלא רע, כאשר הוא ... אם כן, כי רע לאדם, רק משום שהוא חושב שצורת
המציאות שלו, היא אינה מחויבת
המציאות, אלא רק אפשרית בלבד. כי האדם חווה צורה כלשהי של
המציאות. והאדם חושב, שהצורה הזאת, היא לא מוכרחת להיות קיימת. ונדמה לאדם, שיכולה להיות, גם צורת
מציאות אחרת. והאדם רוצה צורת
מציאות אחרת, ועל ידי זה רע לאדם. אבל, אם היה ברור לאדם, שמחויב שהוא ירגיש רע, עד כדי כך שהאדם לא היה יכול לחשוב על צורת
מציאות, שבה הוא מרגיש טוב, הרי שזה היה גורם לכך, שהאדם היה מפסיק לרצות להרגיש טוב, ואז ממילא הוא ... דהיינו, שהאדם לא באמת מבין, את החוקיות של
המציאות, שלפיה הוא חווה את הסבל שלו. ולהבין את החוקיות של הסבל, פירושו להבין גם את החוקיות של ... שלו, הרי שהאדם הזה, לא מבין את החוקיות של
המציאות, שלפיה הסבל והאושר שלו מופיעים. והאדם סובל, רק משום שהוא לא מבין את החוקיות של הסבל והאושר ... שלו, הרי שהוא היה יודע, שמצד אחד, מחויב
המציאות שהוא תמיד ירגיש גם רע וגם טוב. ומצד שני, מחויב
המציאות, שאין שום טוב ורע כלל. כי כל זמן שהאדם יודע שהוא קיים, הוא תמיד ירגיש רע כלשהו. כי הקיום של ... וכל זמן שיש לאדם רצון כלשהו, הרי שמוכרח
המציאות, שהוא ירגיש גם טוב כלשהו וגם רע כלשהו. כי הרצון של האדם להשיג צורה מוגדרת כלשהי (וגם להשיג ... את זה, שהאדם ירגיש טוב ורע. ולכן, מחויב
המציאות שהאדם ירגיש תמיד גם רע וגם טוב. כי בכל דבר שיש בעולם, יש בו גם טוב כלשהו. כי כל דבר שיש בעולם, הוא חלק מהשלמות של
המציאות, שמתבטאת באין סוף צורות. ובכל צורה, יש היבט כלשהו של השלמות, היבט ייחודי לאותה הצורה, היבט ... בעולם, יש גם טוב וגם רע כלשהם. ולכן, מוכרח
המציאות, שהאדם ירגיש גם טוב וגם רע תמיד. וכאשר האדם מרגיש רע, אם האדם חושב ומדמיין שהוא יכול להרגיש ... כאשר האדם מבין באופן מחויב ומוחלט, שמחויב
המציאות שהוא תמיד ירגיש גם רע וגם טוב, דהיינו, כאשר האדם מבין בשלמות, שאין בעולם שלנו שום שלמות, אז ... כך שהאדם סובל, רק משום שהוא חושב, שאפשרי
המציאות שהוא ירגיש רע, ושאפשרי
המציאות, שהוא ירגיש טוב. אבל אם האדם מבין את החוקיות של הטוב והרע, על ידי זה האדם מבין, שמוכרח שהוא ... טוב ורע. ואז, כאשר האדם מבין שזה מוכרח
המציאות, אז ממילא האדם לא יכול לדמיין את עצמו במצב אחר, שבו הוא לא מרגיש גם רע, אלא האדם מסוגל ... עפ השכל וההיגיון הנל, נראה כי מחויב
המציאות שהאדם ירגיש תמיד גם רע. ואכ, מאחר שהשכל מחייב שהאדם תמיד ירגיש גם רע, אכ, למה האדם לא מוכן ... היא פשוטה, כי אכן מצד השכל האנושי, מחויב
המציאות שהאדם ירגיש תמיד גם רע, ושלעולם האדם לא יוכל לחוות את השלמות, כי בכל דבר יש חיסרון וכולי, ... את האמת, שכל מה שהוא עצמו מבין, זה לא מחויב
המציאות, אלא רק אפשרי
המציאות בלבד. כי מנקודת המבט של השכל האנושי, שבה, דבר והיפוכו הם שונים זה מזה, מנקודת המבט הזו, כל ... שדבר והיפוכו הם אחד. אבל אם יסתכל האדם על
המציאות, מנקודת מבט שבה הכל אפשרי, בלי שום מחויבות להיצמד לחוקי הלוגיקה של השכל האנושי, הרי שניתן ... המבט הזו, אכן אין שום שלמות כלל, ומחויב
המציאות שלא תהיה שלמות לעולם. כי כל דבר, הוא חסר ונפרד, מכל מה ששונה ממנו. ואעפכ, גם מנקודת המבט של ... ולכן, גם כאשר האדם מבין בשכל שלו, שמחויב
המציאות שהוא תמיד ירגיש גם רע, הרי שהאדם לא מוכן לקבל את זה. כי הידיעה המחויבת מצד השכל, היא לא באמת מחויבת, מצד
המציאות. כי השכל עצמו מבין, שהוא עצמו, רק נקודת מבט אפשרית בלבד. ולכן, גם לשכל עצמו, יש ספק לגבי ...