... עם זה? המשתתפת שיתפה בכך שהיא תמיד מאחרת לכל מקום, במיוחד לעבודה, והסבירה שהיא רואה את האיחור כהרגל מטופש.
אליעד כהן הסביר שההסבר לכך שהיא מאחרת לא טמון רק בכך שהיא רוצה לשנות את ההרגל, אלא בהבנה של ההיגיון מאחורי האיחור. הוא ציין שכשאנשים מאחרים, יש לכך ... מדובר בשיגעון. הכוונה היא להבין את המניע מאחורי ההתנהגות ולנסות להתמודד עם הרגש שמניע אותה. למה אנשים מאחרים?
אליעד הציע שכשאדם מגיע בזמן, הוא מרגיש כאילו מישהו כפה עליו את השעה בה עליו להגיע. תחושת הלחץ והכפייה הזו לא תמיד נעימה. לעיתים, כאשר אדם מאחר, הוא ... שהיא מרבה להאריך את הזמן לפני היציאה לעבודה, כלומר, היא עושה זאת בכוונה עד לרגע האחרון, ואז היא ממהרת לצאת.
אליעד הסביר שהתנהגות זו לא בהכרח רעה - יש בה גם אלמנטים חיוביים. היא מאפשרת תחושת חופש ותחושת שליטה על הזמן, דבר שיכול להרגיש טוב. עם זאת, אם ... היציאה. איך להתמודד עם ההתנהגות הכפייתית? הדרך להתמודד עם התנהגות כפייתית כמו האיחור היא להבין מדוע היא קורה.
אליעד הציע דימוי: אם מישהו שוטף ידיים מתוך פחד ממחלות, הוא לא עושה זאת כי הוא רוצה להיות משוגע, אלא כי הוא מרגיש שזה עוזר לו להתמודד עם פחדים ... מוכן לוותר על היתרונות שבאיחור על מנת לשפר את המצב ולהגיע בזמן. האם כדאי לשנות את הרגלי האיחור? בסופו של דבר,
אליעד הציע לשקול את היתרונות והחסרונות של כל התנהגות. כשמשתתפת הרגילה לאחר, היא צריכה להבין מה היתרונות שבאיחור (תחושת חופש, שליטה, פינוק), אך גם מה ... אם היא מוכנה לשנות את ההתנהגות גם אם זה אומר לוותר על תחושות החופש והשליטה. האם אפשר לשנות הרגלים כפייתיים? לפי
אליעד, כל שינוי צריך להתחיל בהבנת מקור ההתנהגות. הוא ציין כי כאשר אדם מבין את ההיגיון שמאחורי ההתנהגות, הוא יכול להחליט אם הוא רוצה לשמר אותה או ... לעבודה? המשתתפת שיתפה בכך שהיא תמיד מאחרת לכל מקום, במיוחד לעבודה, והסבירה שהיא מרגישה שהאיחור הוא הרגל מטופש.
אליעד הסביר שההסבר לכך שהיא מאחרת טמון לא רק בזה שהיא רוצה לשנות את ההרגל, אלא בלהבין את ההיגיון מאחורי האיחור. הוא ציין שכשאנשים מאחרים, יש לכך סיבה פנימית, ולא מדובר פשוט בשיגעון. למה בעצם מאחרים?
אליעד סיפק את התשובה בכך שלעיתים כשהאדם מגיע בזמן, הוא מרגיש כאילו מישהו כפה עליו את השעה שבה עליו להגיע. כלומר, כל זמן שהאדם מגיע בזמן, הוא מרגיש ... היא גם הסבירה שמה שגורם לה לאחר הוא למרוח את הזמן לפני היציאה, כלומר, עד הרגע האחרון היא משתהה ואז ממהרת לצאת.
אליעד חקר את ההתנהגות הזו והסביר שזה לא רק רע, אלא יש בזה גם משהו טוב, כי זה גורם לה להרגיש חופשיה ובלי לחץ. המשתתפת אכן הודתה כי המהירות שבה היא פועלת בשעות האחרונות לפני היציאה לפעמים גורמת לה לתחושת פאניקה ותחושת חרטה. לפי
אליעד, הדרך להתמודד עם ההתנהגות הכפייתית היא להבין מדוע זה קורה. הוא הציע דימוי: אם מישהו שוטף ידיים מתוך פחד ממחלות, הוא לא עושה זאת כי הוא רוצה ... אותו דבר עם האיחור - צריך להבין למה זה קורה ולהסכים לוותר על החלק שטוב בזה כדי לשפר את המצב. בסופו של דבר,
אליעד הציע לה להתמקד בהבנת יתרונות וחסרונות כל התנהגות ולהחליט אם היא מוכנה לשלם את המחיר כדי לשמר את היתרון, או שהיא מוכנה לשנות את ההתנהגות גם אם ... איך לצאת מהרגלים של איחור למה אנחנו מאחרים? התנהגות כפייתית ש: הרגלים לא טוב ממה יש לי, כאילו יש לי הרגל מטופש.
אליעד: איך יוצאים מהרגלים לא טובים. ש: כן, יש לי הרגל מטופש לאחר לכל מקום לפחות חמש דקות עשר דקות אני חייבת לאחר.
אליעד: אוקי הייתה תשובה פשוטה, את זוכרת מה הסברתי קודם? אמרתי שאם יש לך הרגל מטופש אם אתה תגיד שהוא מטופש אתה לא תצליח לצאת ממנו, נכון אמרתי את זה? ... את כאילו עקרונית מאחרת משהו כזה, למה את מאחרת, לתת לך את התשובה או את אומרת את התשובה. ש: תיתן לי את התשובה.
אליעד: למה את מאחרת, למה בן אדם מאחר? אני אתן לך דוגמה למה זה לא בטוח שזאת התשובה, אני אתן לך כיוון, כי אם את מגיעה בזמן את מרגישה כאילו את מחויבת, ... מה הם הכריחו אותי לבוא ב 8:00 אז את לא יכולה לא לבוא בכלל אז את מאחרת קצת. ש: דווקא אני אשמח אם להגיע ב 8:00.
אליעד: נכון, אפילו קודם צועקים עליך אבל מצד שני אם את כל יום תגידי ב 8:00 תהיי בדיכאון מזה שאת כל יום צריכה להיות ב8:00 אז את אומרת נכון אני צריכה ... לך רק תחושה רעה או גם תחושה טובה, את האמת את כבר פה תגידי את האמת. ש: אם הם נוזפים בי אחר כך אז התחושה בסדר.
אליעד: למה בסדר, למה זה כייף לאחר? כי אפשר לישון עוד קצת אז אתה לא בלחץ, את מרגישה חופשיה, נכון את האמת? ש: תכלס כן.
אליעד: נכון זאת הסיבה שאת מאחרת. ש: אבל הסיבה שאני מאחרת לפעמים זה לא כי ישנתי אלא פשוט.
אליעד: כי פרינציפ אני רוצה לאחר. ש: יש את העניין הזה של הלמרוח את הזמן עד שעה לפני היציאה ואז ברבע שעה להתחיל, עכשיו ברגע שאני צריכה להיות בחוץ אני בדיוק מתחילה עשר דקות לפני להתארגן.
אליעד: תגידי למרוח את הזמן זה כייף או לא כייף? ש: כן.
אליעד: זאת התשובה, למה זה כייף לך למרוח את הזמן? כי את מרגישה חופשיה. ש: אז איך לצאת מזה?
אליעד: רגע קודם כל הבנת, מה הבנת? ש: אמרת שאני עושה את זה כי אני מרגישה טוב עם זה.
אליעד: ולמה זה עושה לך כל כך טוב? כי זה גורם לך להרגיש חופשיה, משוחררת בלי לחץ שאף אחד לא אומר לך מה לעשות אבל מה מתברר שכשאת מגיעה לעבודה צועקים ... דקות לפני היציאה אני כולי להפך כולי לחוצה וכולי בפאניקה, וכולי למה עשית את זה ועוד אני מתחילה לכעוס על עצמי.
אליעד: תשובה אין לזה פתרון, התשובה היא שהדרך להגיע בזמן זה על ידי שאת מוותרת על הכיף שיש לך בלאחר, זאת אומרת אם את אומרת, את צריכה להבין שאת בעצם ... לה איזו אובססיה מה האובססיה? היא נגיד נוגעת באיזה משהו שמלחיץ אותה היא ישר הולכת לשטוף ידיים. ש: שטיפת ידיים.
אליעד: לא, אני אתן דוגמה לא נגיד לכלוך, נגיד בן אדם נגיד חולה נגיד נגעה בוא, נגיד הולכת לשטוף ידיים, למה מה ההיגיון בדבר? ש: פחד מחיידקים.
אליעד: פחד נכון, מה זאת אומרת? היא נגיד מפחדת. ש: או אימא פולנייה.
אליעד: תן להסביר, אם נגיד יכול להיות שכשהיא נוגעת בדבר היא נגיד מפחדת שזה יקרה לה ואז כשהיא שוטפת ידיים היא כאילו מרגישה שהיא כאילו השתחררה מהמחשבה שזה יקרה לה. עכשיו מה האמת? האמת היא שזה יכול לקרות לה. ש: ושזה שיגעון.
אליעד: נכון אבל כשהיא שתפה את הידיים זה לא רק שיגעון זה גם שיגעון אבל זה גם נתן לה משהו, עכשיו אם היא תהיה מוכנה לוותר על זה אז היא תצא מהאובססיה, ... מה הבנת, אתה רוצה אתה להסביר מה היא הבינה, תעשה טוב תסביר מה היא הבינה. ש: אבל אני לא מבינה למה אני מאחרת.
אליעד: הסברנו לך כי זה כיף לאחר מה לא ברור, תראי לאחר זה לא רק רע. ש: זה לא עושה לי כיף במיוחד.
אליעד: לאחר זה לא עושה לך כיף, זה עושה לך רע אבל זה רק רע? ש: לא, במובן מסוים לפני זה היה לי טוב לזה אתה מתכוון?
אליעד: תגיד לי מה עובר עליך, לאחר זה עושה לך או גם טוב? ש: האיחור עצמו לא עושה לי טוב.