... חיסרון, איך להרגיש טוב? איך לא להרגיש רע? טוב ורע על פי הקבלה, איך להיות מאושר? האם הטוב והרע שווים ביחס ביניהם?
אליעד מסביר את היחסיות שבין טוב לרע. על מנת להבין האם הטוב והרע שווים, הוא פותח בהסבר לגבי שלושת המושגים: טוב, רע ויחסיות. כששואלים איזו מערכת יחסים קיימת בין טוב לרע, צריך להתחיל מהבסיס ולהגדיר קודם מהו טוב ומהו רע. הטוב מוגדר על ידי
אליעד כמצב בו האדם חווה מילוי רצונו. כאן נשאלת השאלה האם הטוב נובע ממילוי הרצון, או דווקא מזה שאין בכלל קונפליקט בין האדם לבין המציאות? האם ... לו בגלל ששתה מים, או בגלל שכעת הוא כבר לא צמא? אם לאדם אין כלל רצונות, האם הוא ירגיש אושר מוחלט או דווקא ריקנות?
אליעד מבהיר שבשכל, הטוב והרע הם מושגים הפוכים, ולכן על מנת ליצור טוב חייב להיות קיים רע כלשהו. הוא נותן דוגמה של אדם שאשתו רצתה בית חדש ... קודם תחושה של חיסרון, וככל שהחיסרון חזק יותר כך ההנאה גדולה יותר. האם אפשר להרגיש טוב בלי להרגיש קודם רע? כאן
אליעד מציג מושג הנקרא אין שכל, שהוא מצב תודעתי שבו ניתן לחוות טוב בלי שיהיה חיסרון קודם. לדבריו, ברמה של אין שכל אפשר ליהנות ללא סיבה מוקדמת ... אותו, אך זה דורש מעבר לדרגת תודעה אחרת. למה כדי לרצות להיות חכם צריך להרגיש טיפש? כדי להמחיש את עיקרון היחסיות,
אליעד נותן דוגמה נוספת: הרצון של אדם להיות חכם. לדבריו, הרצון להיות חכם נובע מהחוויה של האדם שהוא טיפש, ושהחוכמה טובה מהטיפשות. ככל שהאדם בטוח יותר שהוא טיפש, וככל שהוא מאמין שהחוכמה טובה יותר מהטיפשות, כך הרצון שלו להיות חכם גדל.
אליעד מציין כי הטיפשות והחוכמה הן מושגים יחסיים שמתקיימים בו זמנית, כמו זמן ומקום. הרצון נוצר לפי העוצמה שבה האדם מפריד בין טוב לרע, בין ... להשיג את החוכמה גדול מדי, עשוי לוותר על הרצון הזה, למרות שהחיסרון קיים. איך להבין את כל המנגנון של טוב ורע?
אליעד מסביר שכדי לפתור את השאלות שנובעות מהמשחק בין טוב לרע, האדם לא צריך לשאול שאלות חדשות, אלא להעמיק את ההבנה של המנגנון עצמו. לדבריו, יש ... לבחירותיו ויבין לעומק כיצד הן נעשות, השאלות שמטרידות אותו יתמוססו מאליהן. איך פחד מוות קשור ליחסיות של טוב ורע?
אליעד מדגים את המנגנון הזה דרך הפחד ממוות. הפחד ממוות נובע מכך שהאדם מבדיל בין חיים למוות ומאמין שהחיים טובים מהמוות. ככל שהוא יותר מפחד מהמוות, כך הוא מעריך יותר את החיים.
אליעד מציין שיש כאן פרדוקס - הפחד מהמוות יכול גם להרוס את ההנאה מהחיים. עם זאת, אם אדם לא יפחד בכלל מהמוות, הוא גם לא ייהנה מהחיים עצמם, אלא ... מסוים כדי להרגיש יתרון. לכן, מבחינה מסוימת טוב שהאדם מפחד ממוות, משום שזה גורם לו ליהנות יותר מההרגשה שהוא חי.
אליעד מדגים זאת בכך שאנשים מאושרים מכך שהם חיים, משום שהם מפחדים לאבד את החיים האלה. ככל שהאדם פחות מבדיל בין חיים למוות, הפחד מהמוות יקטן, אך גם תחושת ההנאה מחוויית החיים עצמה תפחת. האם כדאי לייצר לעצמך רצונות חדשים?
אליעד מציין שהאדם אכן מייצר לעצמו לעיתים חיסרונות בכוונה תחילה, כדי ליהנות מהיתרון שיגיע אחריהם. למשל, אדם יכול להימנע מאוכל כדי להגביר את ... הרעים, כי הוא מבין שהם חלק ממשחק רחב יותר, שבסופו של דבר מתקזז. סיכום פשוט - מה זה טוב ומה זה רע? לסיכום, לפי
אליעד, טוב הוא מה שהאדם רוצה, ורע הוא מה שהאדם לא רוצה. ככל שהאדם בטוח יותר שיש הבדל בין היש לאין, ושהיש יותר טוב מהאין, כך הרצון שלו לחוות ... מאושר בלי סבל? איך מתמודדים עם פחד ממוות? איך להגביר את ההנאה מהחיים? שאלה: האם הטוב והרע שווים ביחס ביניהם?
אליעד: יש לך פה שלוש מושגים, טוב, רע ויחסיות. אתה שואל, איזה מערכת יחסים מתקיימת בין הטוב לרע? ולכן הולכים לבסיס ובודקים מה זה טוב ומה זה רע ... לשלוט בזה ולהחליט מה אני רוצה. אך מי יחליט לי מה להחליט? יש פה עוד שאלות. שאלה: אז מה זה שאני רוצה שיהיה לי טוב?
אליעד: תסביר שוב את השאלה, וזה לא בגלל שלא הבנתי את השאלה, אלא אני רוצה שאתה תבין מה שאלת. אל תלך לבקש יעוץ ממישהו שלא יודע מה הפיתרון לפני שאמרת לו מה היא הבעיה. שאלה: על איזה בעיה? אני גם צריך כלים כדי לבחון אותו.
אליעד : כל בעיה, אם הוא לא יודע, אז המוח שלו לא עובד. לי דרך אגב יש תשובות לכל השאלות, עוד לפני ששואלים אותם. אך אני מגלה לך את התשובה לפי ... השאלה. אתה למעשה שואל עבור עצמך, לי בכל מקרה אין שאלה, אבל יש לי את התשובה. שאלה: אני למשל רוצה להיות יותר חכם.
אליעד: או קי, ככול שאתה חווה שאתה יותר טיפש, כך אתה רוצה להיות יותר חכם. כדי לרצות להיות חכם, צריך לעשות הפרדה מטיפש, אם אתה אומר שאתה רוצה ... חכם זה כמה שאתה חושב שחכם זה יותר טוב מטיפש, וכמה שאתה חושב שאתה טיפש ולא חכם. שאלה: מה קודם למה, טיפש או חכם?
אליעד: זה ביחד, זה כמו זמן ומקום. וכל זה מושתת על עוד תפיסות - שיש טוב ורע, שיש חכם וטיפש. וזה תלוי בעוד דבר, שהאדם חושב שהוא טיפש ולא חכם ... לך שאלה יותר. כשתגיע לקצה של הרצון לא תהיה לך שום שאלה לגביו. שאלה: איך אני מביא את ההבנה הזאת לחיי היום יום שלי?
אליעד: כל פעולה שאתה עושה זה ביטוי של ההבנה הזאת, אפילו כאשר אתה קם מהכיסא. למה אתה קם? כי אתה חושב שלקום יותר טוב מאשר לשבת. אתה פועל לפי ... בסופו של דבר אתה רוצה להרגיש כמה שיותר טוב ואתה בודק כמה זה טוב וכמה זה רע. שאלה: האם אני שולט על המנגנון הזה?
אליעד: כן. אתה מחליט באם להגיד שזה טוב או רע, תבדוק? קח לדוגמה את הנושא של פחד מוות. מה זה פחד מוות? שאדם בעצם מבדיל בין חיים למוות, וחושב ... או שמוות וחיים זה אותו טוב או אותו רע, אז אין פחד מוות. שאלה: האם ככול שאני נהנה מהחיים אני יותר מפחד מהמוות?
אליעד : מהיבט מסויים, כן. מהיבט שני אתה גם שונא את החיים, כי הפחד מהמוות הורס לך אותם. ברמה העקרונית, ככול שאתה חושב שמוות זה יותר רע, כך אתה ... זה תלוי במה שאתה חושב. והעוצמות בהתאם. שאלה: אז האם זה טוב שאני אפחד מהמוות כי זה יגרום לי לאהוב יותר את החיים?
אליעד: כן, אמרת את האמת. איך גורמים לילד לאהוב את החיים, על ידי שגורמים לו לפחד מהמוות. מי שיש לו אפס אחוז פחד מוות, לא נהנה מהחיים, אבל יכול ליהנות מדברים אחרים. שאלה: אני מבין את זה אך לא מרגיש את זה.
אליעד: למה? כי כשאתה שמח אתה לא שואל את עצמך, למה? למשל תשאל, למה אני רוצה לחיות ולא למות? כי אני מבדיל בין חיים למוות, ואני חושב שחיים יותר ... אתה פחות תפחד מהרע, כי אתה יודע שתקבל עליו גם טוב. שאלה: אז אני לא יחפש לעצמי רצונות כי הם יגרמו לי להרגיש רע.
אליעד: יש שלבים שאתה מבין שאתה יוצר לעצמך טוב ורע, ולכן לא תרצה ליצור את הטוב והרע. כי אם אתה יוצר טוב אז אחר כך יהיה לך רע, וזה נכון. שאלה: אז למה שאני יחפש את הטוב?
אליעד: כי אתה רוצה להרגיש טוב ולא רע. עובדתית אתה רוצה לאכול, אז למה שלא תאכל? אתה מרגיש רע מזה שאתה רעב, ולכן תלך לאכול. אלא אם תטיל ספק בזה שאתה רעב, או שיש הבדל בין רעב לשבע? שאלה: למה שאני לא אחליט להעצים את הרע, כי יצא לי מזה טוב יותר גדול?
אליעד: זה נכון דרך אגב. למשל אתה מדלג על ארוחת בוקר וכך אתה נהנה יותר בארוחת הצהריים. ביום יום תתבונן על כל פעולה שאתה עושה, ותראה מה עובר ...