... מהשכל, יש מאין, מעל השכל, מעל המחשבה, ביטול התודעה, מדיטציה, להיעלם, הכל אחד איך נוצרת מוטיבציה לפעולה, ומה מקור הרצון?
אליעד כהן מסביר את המנגנון העמוק שמאחורי מוטיבציה, רצון ... מסוימת, ואיך אפשר להבין את המניעים האמיתיים שמאחורי התנהגות של בני אדם? מדוע אנשים נמשכים לפעולות מסוימות ודוחים אחרות?
אליעד מפרט תחילה שהאדם פועל מתוך רצון, והרצון הזה נובע ... של בילוי, הוא יעדיף את המסעדה. אם הוא עייף ומחפש נוחות, הוא יעדיף לאכול בבית. מהם שני סוגי המוטיבציה שקיימים באדם?
אליעד כהן מסביר שקיימות שתי מוטיבציות בסיסיות לפעולה: ... חיובית), או כי הוא מפחד מעוני ומחוסר ביטחון (מוטיבציה שלילית). כיצד אפשר לזהות את המניע העמוק שמאחורי פעולה מסוימת?
אליעד מציע לשאול שאלות עומק כדי לגלות את המניע האמיתי של כל ... הוא הפחד ולא הרצון בכסף עצמו. ההבנה הזו מאפשרת לאדם להבין את עצמו טוב יותר ולפעול ממקום מודע. האם יש פעולה בלי מניע?
אליעד כהן טוען שאין דבר כזה פעולה בלי מניע. כל פעולה, אפילו ... להרגיש טוב יותר. כלומר, כל פעולה היא ניסיון למלא חיסרון או לצאת ממצב של חוסר נוחות כלשהי. כיצד נוצר המניע מלכתחילה?
אליעד מסביר שהמניע נוצר מתוך הפרדה בין טוב ורע שהאדם יוצר ... הוא יוצר בתוך עצמו חיסרון פנימי ביחס לאותו דבר טוב. האדם מרגיש צורך לרדוף אחרי מה שהוגדר כטוב, ולהתרחק ממה שהוגדר כרע.
אליעד מדגים זאת דרך דוגמה פשוטה: אם אדם מחליט שטעים לו ... טעים לו ירקות, נוצר אצלו חיסרון ביחס לשוקולד, והוא פועל להשיג אותו ולהימנע מהירקות. האם אפשר לפעול מתוך מניע נייטרלי?
אליעד מדגיש שלא קיים מצב שבו האדם פועל ללא מניע טוב או רע. ... למשל, האדם מרים את העט כי הוא רוצה לכתוב משהו, כי הוא מרגיש שחסר לו משהו אם לא יכתוב. מהו הקשר בין מוטיבציה להנאה וכאב?
אליעד מבהיר שהמוטיבציה של האדם קשורה בצורה ישירה למנגנון של ... כי הוא מרגיש טוב מעצם העזרה (הנאה), או כי היה מרגיש רע אם לא היה עוזר (כאב). איך משתמשים בהבנת המוטיבציה לשיפור עצמי?
אליעד מסכם שכאשר האדם מבין את המנגנון של המוטיבציה, ההנאה, ... השיחה נפתחת בשאלה: כדי שיהיה יש מאין, חייב להיות שם רצון כלשהו, והשאלה היא מה גורם לשינוי, ומי יצר את הגורם לשינוי?
אליעד מסביר שכל שאלה בעולם מניחה שקיים הבדל בין דבר לדבר, ... הם אחדות אחת, מתבטלת מלכתחילה הנחת הנפרדות, ואז השאלה אינה יכולה להתקיים. מדוע שאלת הלמה לא יכולה לקבל תשובה סופית?
אליעד מתאר שכל תשובה לשאלה למה עדיין תגרור שאלת המשך: ומה ... מפני שסיבה היא מושג הקיים בעולם הנפרדות. כיצד ההבנה שהכל אחד מהווה את התשובה היחידה? כדי להימלט מלולאת השאלות, מסביר
אליעד שהתשובה היחידה היא להבין שהיש והאין הם אחד. בשפה שלנו ... יש שולחן, קיר, מקום וזמן, אך בשורש, ההוויה עשויה מאין. מצד אחד ניתן להבין שהעולם עשוי מכלום, ומצד שני ממשי לחלוטין.
אליעד מסביר שיש כאן קושי: מצד הלוגיקה, אם הכל עשוי מאין, איך ... היחידה היא שהכל אחד ברובד העמוק ביותר, והנפרדות היא רק דרך הביטוי של האחד. מהי הוויה וכיצד היא קשורה למקום ולזמן?
אליעד מגדיר הוויה כדבר שממלא את הכל, הוא לפני המקום ולפני ... לזמן הם בעצם הוויה אחת ואי אפשר להפריד ביניהם. האם המקום והזמן הם אשליה, וכיצד החלום מדגים זאת? כדי להמחיש זאת, מביא
אליעד דוגמאות מחלומות: אדם יכול לישון רבע שעה, ובחלום לעבור ... שאנו חווים בערות הם בעצם תלויים בתודעה גדולה יותר, והם מקבלים את נפחם ממנה. מדוע גם הדיבור על אחדות נפרד מהחוויה עצמה?
אליעד מסביר שכל ניסיון לדבר על אחדות (הכל אחד) מצריך שימוש ... וכיצד היא קשורה לשאלות ולעומק ההבנה? עולה בשיחה נושא המדיטציה: - יש הטוענים שבמדיטציה משתיקים מחשבות או ממקדים אותן. -
אליעד מסביר שלמעשה אי אפשר להפסיק באמת את המחשבה, אפשר רק למקד אותה או להיות פחות מודעים לה. - בעוד שחלק מהאנשים מנסים לעבור למצב ללא מחשבות,
אליעד מציע להפעיל את השכל עד סופו, לשאול שאלות לעומק עד שהן ... ואולי ההפך נכון שוב ושוב, מגיעים להתנגשות בין סיבה לאין סיבה, עד שרואים שהן בעצם אחד. מדוע שאלות הן הכלי להגיע לאחדות?
אליעד מדגיש שכל הזמן יש להיעזר בשאלות: למה אני רוצה כך וכך?, ... לכדי הבנה אחת שמעל כל הגדרה. איך חווים שהכל אחד ואם כך - כיצד נעלמים? שאלה חוזרת שעולה: איך אני חווה שהכל אחד בפועל?.
אליעד מבהיר שחוויה זו אינה חוויה במובן של רגש או מחשבה, כי ... אחד. כיצד השכל והאגו יוצרים סבל ומונעים מיקוד? יש אדם שאומר שהוא רוצה דברים רבים ולא יודע במה להתמקד, או שמתקשה להתרכז.
אליעד מסביר שלמעשה, כל הרצונות החיצוניים מובילים לתסכול, כי ... בחירה? חלק מן האנשים כבר התחילו לחוות את חוסר השליטה ברצון (אני לא באמת בוחר לרצות), אך הם אינם נמצאים בזה כל הזמן.
אליעד מציע להמשיך לחקור את האמת: האם באמת יש לי בחירה, או ... בעצם ביטוי של הרצון האינסופי, והדבר משחרר מן הסבל. מהו ההבדל בין חכם שטועה לחשוב שהוא צודק, לבין מי שרואה את הפרדוקס?
אליעד טוען שיש מורים רוחניים או מקובלים החושבים שיש בידם ... ייתן את השלמות, מתחיל לחפש את המקור הפנימי שייתן שחרור מוחלט מתלות ברצון. כיצד מבינים שאנו בעצם אלוהים היוצר את עצמנו?
אליעד מתאר שיש ישות ראשונה המהווה את העולם כולו, ולכן שום ... של כל הגדרות מוגבלות, מגיעים לתפיסה המוחלטת שנמצאת מעל ההגדרה. כיצד מתבטא המצב שבו שני הפכים נפגשים בנקודת האין סוף?
אליעד נותן דוגמה לשני קווים מקבילים שבמרחב שלנו לעולם לא ... על טוב ורע, ולכן יש לו לאן להתקדם. ברגע שרואים שההבנה של האחדות הייתה רק חלקית, מבינים שיש עוד מה לחקור. אמנם, לפי
אליעד, אפשר להגיע לנקודה שבה השכל מכיל הכל, ואז האדם בו ... הם חלק מהמשחק. השחרור הוא בהבנה העמוקה, לא בהכרח בשינוי ההתנהגות החיצונית. מדוע רצון עז להבין מוביל לפריצת הדרך?
אליעד אומר שאם למישהו אין מספיק רצון להבין, זה בסדר, אבל ... עם שלב ההתנוצצות וירידה חזרה למציאות? יש שיתוף חוויות של הבנתי לרגע, הרגשתי אחדות או חיבור עמוק, אך אחר כך זה נעלם.
אליעד אומר שלפעמים זוהי רק הצצה חלקית, ולפעמים החוויה ממשיכה ... אושר מוחלט ללא תלות? כן. בסוף נחשף הרצון הפנימי לאחדות, שהוא מקור כל הרצונות. כיצד מקיימים את החיפוש גם במהלך השגרה?
אליעד ממליץ לאדם שרוצה להגיע להבנה של האחדות לשאול שאלות בלי ...