... שבו עובד אחד עוזב או מתפטר, ונוצר צורך שעובד אחר ייקח על עצמו את התפקיד שהתפנה. השאלה המרכזית
שאליעד כהן מתמודד איתה היא איך לשכנע עובד לקבל תפקיד נוסף או תוספת אחריות, מבלי לתת לו הצעה כספית גדולה או משמעותית שתכביד על הארגון. איך לגרום לעובד להרגיש שהוא לא יכול לסרב להצעה?
אליעד כהן ממליץ להתמקד במהות ולא בהיסטוריה - לא להגיד לעובד שהקודם עזב ולכן הוא חייב לבצע את תפקידו, כי אז העובד ירגיש מנוצל. במקום ... יש להדגיש את האחריות והחשיבות של המחלקה, ואת העובדה שהעבודה הנוספת היא חלק אינטגרלי מהתפקיד שלו.
אליעד מדגיש שחשוב להציג את המהלך בצורה חיובית, כחלק משדרוג אישי ומקצועי של העובד. מה השלבים לשכנוע יעיל של עובד בעבודה? השכנוע ... (כסף או תנאים), אלא לעיתים מדובר ברצונות עמוקים יותר כמו כבוד, הערכה, משפחתיות, או תחושת שייכות.
אליעד מדגיש את החשיבות ביצירת קשר אישי עם העובד. מנהל צריך להציג את עצמו כחבר לעובד, לשדר לו שאכפת לו ממנו כאדם ולא רק כעובד. כך ... מתעקש על העלאת שכר משמעותית? במקרה שהעובד מבקש העלאת שכר גדולה בטענה שהוא צריך לעבוד קשה יותר,
אליעד ממליץ להעמיד את העובד מול האמת הפשוטה. העובד לא באמת יעבוד כפול, מאחר וברוב המקרים יש זמן מת שבו העובד אינו מנוצל במלואו.
אליעד ממליץ להסביר לעובד שכבר עכשיו הוא מקבל שכר גבוה ביחס למאמץ האמיתי שהוא משקיע, ולכן לפני שיקבל תוספת משמעותית בשכר, יש לבדוק ... את התפקיד החדש כי העובד הקודם התפטר זו טעות. העובד מיד ישאל: מדוע עלי לעשות עבודה של שני אנשים?
אליעד מסביר שהדרך הנכונה היא להציג את המהלך כשינוי ארגוני חיובי, שמטרתו לייעל ולשדרג את המחלקה, וכך להעצים את תחושת הערך והאחריות של העובד. טעות נוספת היא להניח שהעובד בהכרח רוצה כסף.
אליעד מזהיר מפני ההנחה הזו, ומציע לחפש את הרצונות האמיתיים שעומדים מאחורי הרצון לכסף (כמו תחושת ערך, כבוד, ביטחון, וכדומה). מה לעשות במקרה של התנגדות חזקה מצד העובד? אם בכל זאת העובד מתנגד מאוד לתפקיד החדש,
אליעד מציע להשתמש באסטרטגיית הלחץ המתון: להסביר לעובד שהארגון נמצא בתהליך של התייעלות, וכי רק העובדים שתורמים משמעותית לארגון ... תחושה שהוא חייב להוכיח את עצמו, והוא עשוי להתאמץ יותר מבלי לבקש תגמול נוסף. לסיכום, השיטה של
אליעד כהן מבוססת על הבנת הפסיכולוגיה האנושית העמוקה של העובד, יצירת יחסי אמון וכבוד הדדי, והצגת הדברים בצורה רציונלית ועניינית. ... כן. מה הנושא? ש: הנושא הוא כזה, איך לשכנע עובד בעבודה מהר, לשכנע לקבל תפקיד של מישהו אחר שהתפטר
אליעד: איך לשכנע עובד לקבל תפקיד של מישהו אחר שהתפטר. ש: שהוא מקביל לו, אוקי?
אליעד: אבל צריך לתת לו הצעה שהוא לא יכול לסרב לה. ש: זהו, אני לא יכול לתת לו הצעה גדולה.
אליעד: למה גדולה? הצעה קטנה. איום. אתה לא מכיר את המושג הזה? הצעה שאי אפשר לסרב לה. ש: כן מהסרטים של ההוא.
אליעד: נכון. ש: טוב, זה לא הולך אצלנו.
אליעד: טוב מאוד שאמרת אצלי. יפה. אוקי, בא נתחיל מהתחלה. יש לך עובד שאתה רוצה שהוא יבצע תפקיד מסוים. אל תתמקד באיך אני משכנע אותו ... תתמקד במהות איך אני גורם ל - X לעשות Y, זה הכל. ש: לעשות Y הוא יקבל על עצמו תוספת של עבודה.
אליעד: אה, מקבל תוספת של עבודה. מה ההגדרה של לקבל תוספת של עבודה? מה זאת אומרת תוספת? הוא צריך לעבוד שעות נוספות? לעבוד יותר קשה? ... הוא צריך לקבל על עצמו יותר אחריות וגם הוא צריך להיות כזה יעיל שהוא יוכל עוד להביא לך תוספת לזה.
אליעד: הוא צריך לעבוד יותר יעיל כדי שהוא יוכל לבצע גם וגם? ש: כן.
אליעד : אוקי, עכשיו מה אנחנו עושים? הוא בעצם שאל איך אפשר לשכנע עובד לבצע תפקיד מסוים. נכון? זה השאלה. מה אנחנו עושים? שלב ראשון ... מה הוא רוצה נגיד? מה אנחנו יודעים שהוא רוצה? ש: אני לא יודע מה הוא רוצה, אני יודע מה הוא צריך.
אליעד: אני יודע מה הוא רוצה. הוא רוצה כסף. ש: אני מעריך שהוא רוצה יותר כסף.
אליעד: הוא רוצה כסף, הוא רוצה מקום עבודה, הוא רוצה יציבות, הוא רוצה ביטחון תעסוקתי, הוא רוצה לחשוב שמעריכים אותו יותר, הוא רוצה ... שיפטרו אותו. מה יותר גרוע שיפטרו אותו או מישהו שיחשוב שאולי יפטרו אותו, מה יותר גרוע? ש: אולי.
אליעד : האולי יותר גרוע, בדיוק. הוא לא רוצה שיסתכלו עליו בעין רעה וכו. עכשיו איכשהו צריך לגרום לו להבין שאם הוא יעשה את מה שרוצים ... ההתנגדות. אבל בא ננסה להבין קודם כל מה הבנת עד עכשיו. ש: אוקי, הבנתי שאני צריך להבין מה הוא רוצה.
אליעד: נכון. ומה הוא רוצה? איזה סוג רצונות? ש: הוא יכול לרצות יותר כסף.
אליעד: אבל איזה סוג רצונות, כשאתה אומר בא נבדוק מה הוא רוצה איזה סוג רצונות אנחנו מדברים, לא דווקא רצונות חומריים, רצונות כבן אדם. ... אדם. אוקי? אוקי, יפה, אז אנחנו מזהים את הרצונות, הלאה. ש: אוקי, השאלה היא איך מזהים את הרצונות.
אליעד: אז קודם כל יש את הרצונות, הוא שאל איך מזהים את הרצונות אז מה התשובה? קודם כל יש את הרצונות האוניברסליים. מה בדרך כלל אנשים ... אתה לדוגמה נגיד מתייחס אליו כאל עובד. עכשיו, דרך אגב הוא מנהל או עובד? מה הוא עושה שמה? ש: מנהל.
אליעד: מנהל. יפה, אז אם הוא מנהל אז זה יותר הגיוני אפילו שתתעניין בו ברמה האישית, תתחיל ליצור איתו קשר אישי. ש: בסדר, הבעיה שלי היא בעיית זמן, אני אנסה לדבר איתו מחר.
אליעד: צריך לדבר איתו מחר. אוקי אז תראה ברמה האישית אתה צריך לסמוך על מה עדיף יותר מהדברים שהם בדרך כלל נכונים. נגיד בן אדם רוצה ... אני רוצה שישאר ככה. ש: אוקי, אבל זו הולכת להיות שיחה שהיא יכולה להתחיל בזה אבל אני במהלך השיחה...
אליעד: כן עכשיו במהלך השיחה רציתי לעדכן אותך ש 1,2,3 ואנחנו צריכים את העזרה שלך שיהיה ככה וככה. לדוגמה אם אתה נגיד אומר לו אני רוצה ... תנאים? לא באמת האמת? ש: לא, זה יכול להיות שזה, אני נותן לו גם עובד נוסף, עובד נוסף שיעזור לו.
אליעד: יפה, הנה, אתה אומר לו לדוגמה אני מקדם אותך לתפקיד עוד יותר ניהולי, נגיד אני רוצה להגדיל לך את המחלקה. נגיד שאתה אומר לו ... ילך אז אני לא באמת יכול לבוא להגיד לו אני הולך לשדרג לך את המחלקה. אני יכול להגיד לו תשמע יש....
אליעד: בא נשאל שאלה אחרת מה מהות הספק? למה שהוא לא ירצה לעשות את זה? מה מהות הספק? ש: שאלה טובה, נראה לי.
אליעד: נגיד האיתור צרכי הלקוח, למה שהוא לא ירצה? ש: נראה לי שהוא, יכול להיות שהוא הגיע לאיזה מצב סטטי, שהוא מרוויח נניח סביר והוא ...