... שיפור הישגים, התפתחות אישית, העצמה אישית, חלק 2 האם תרגול מיומנות תמיד פותר את הבעיה? אנשים רבים מאמינים שתרגול הוא פתרון אוניברסלי לשיפור מיומנויות, אך
אליעד כהן מדגיש שזה נכון רק בחלק מהמקרים. לפי
אליעד, תרגול יעיל כאשר הבעיה עצמה נובעת מחוסר תרגול או מחוסר ניסיון. למשל, אם אדם מתקשה לזכור מילים בשפה חדשה, ... ויחזור על המילים, הוא אכן יזכור אותן טוב יותר. באופן דומה, מי שלא מצליח להרים משקולות יכול להשתפר על ידי חזרה הדרגתית על הפעולה, עד ששריריו יתחזקו. עם זאת,
אליעד מציין שחשוב להבין שלא כל קושי נובע מהיעדר תרגול. הוא מביא מספר דוגמאות כדי להבהיר את הנקודה הזו: אם אדם ... המילים מספיק פעמים. לפעמים הבעיה היא בהבנת המבנה של השפה או בהקשר של המילים. במקרה כזה, תרגול של מילים בלבד לא יספיק ויש לטפל בהבנת השפה עצמה. דוגמה נוספת
שאליעד מביא קשורה לקשיים חברתיים, כמו אדם שפוחד להתחיל עם בחורות או שמתקשה להתמיד במקום עבודה. ייתכן שבמקרים ... תתרגל, אבל בעצם הכפית נשארת בכוס ופוגעת לו בעין. במקרה זה ברור שהפתרון הוא להוציא את הכפית ולא לתרגל הרגל שגוי. כיצד אפשר לזהות אם תרגול הוא הפתרון לבעיה?
אליעד מציע שיטה ברורה ושיטתית לניתוח בעיות כדי לקבוע אם תרגול יכול לסייע: להגדיר בבירור את הבעיה - להבין בדיוק ... נובעת מסיבות אחרות (טכניקה לא נכונה, בעיה רגשית או פיזית), יש לטפל בשורש הבעיה עצמה ולא להסתמך על תרגול בלבד. מדוע חזרה ושינון מועילים באופן כללי? למרות
שאליעד מודה שאינו יודע מדוע המציאות בנויה כך, הוא מסביר שהחזרה והשינון עובדים מבחינה סיבתית. ככל שחוזרים על ... השיפור בביצועים. זה יכול להתבטא בשיפור בזיכרון, בחוזק השרירים או בכל מיומנות אחרת שמתבססת על פעולה חוזרת. למה לא נכון תמיד להסתמך על המשפט פשוט תתרגל עוד?
אליעד מדגיש שבכל בעיה אסור להסתפק רק בפתרון של תתרגל עוד. הוא נותן דוגמה פשוטה אך מוחשית: אם הידיים של מישהו ... כי לפעמים התרגול פשוט לא רלוונטי. תרגול במצב כזה לא יפתור את הבעיה אלא רק יעמיק את הסבל או הקושי. מה המסקנה לגבי פיתוח מיומנויות והתפתחות אישית? המסקנה של
אליעד היא שבכל תהליך של התפתחות אישית או רכישת מיומנות, יש לבדוק לעומק אם מה שחסר הוא באמת ניסיון חוזר ותרגול ... הרגשי או הטכני ולא על ידי תרגול בלבד. חשוב להבין שתמיד צריך לשאול האם הבעיה הזו באמת נפתרת על ידי תרגול חוזר, או שאולי יש בעיה אחרת שצריך לטפל בה קודם לכן?.
אליעד מדגיש את החשיבות של ניתוח הבעיה והקשר שלה לתרגול. רק כאשר הבעיה מוגדרת בבירור כחוסר בתרגול או בשינון, ... יכולת התמודדות מול פחדים דרכי חשיבה לשינוי הרגלים פיתוח ביטחון עצמי באמצעות הבנה מעמיקה מה אתה אומר? ש: אוקי הבנתי אז בסופו של דבר מתי באמת התרגול עובד?
אליעד: התרגול עובד כשהבעיה מלכתחילה הייתה פונקציה של חוסר תרגול זאת התשובה, אם מלכתחילה הבעיה המקורית נבעה מכך שאתה לא מתרגל מספיק אז אם תתרגל זה יעבוד ואם הבעיה לא נבעה מזה זה לא יעבוד. ש: אז אם כך אז נשאלת השאלה אז מה הייתה הבעיה מלכתחילה זה מובן מאליו.
אליעד: לא מובן מאליו יש אנשים שחושבים שתרגול יפתור להם את הבעיה, זה מה שיש אנשים שחושבים. ש: לא אני מדבר ביחס לשאלה שמתי התרגול עובד ביחס לשאלה הזאת.
אליעד: נגיד בן אדם מנסה להרים משקל מסוים והוא לא מצליח אז אומרים לו תתרגל ותתרגל עד שתצליח, זה בהכרח יצליח אם ... אם זה דבר שצריך לזכור אותו במוח והבעיה היא שאתה לא זוכר אותו וצריך לזכור אותו באופן אקראי אז הדרך לזכור אותו זה על ידי תרגול אבל יש דברים. ש: זה תמיד עוזר?
אליעד: כן תמיד זה יעזור לך כי זאת הגדרה שזה עוזר. ש: אתה יכול ללמוד מילה ולא לזכור אותה.
אליעד: אין אפשרות כזאת. ש: אבל יש אפשרות.
אליעד: אני לא מכיר אפשרות כזאת. ש: אז בוא תוכיח לי בהיגיון למה אתה חושב שאם הוא יחזור עליה.
אליעד: אני לא יודע אבל ככה זה בעובדות, אמרתי לא מחויב שיזכור אחרי מיליון שנה מחויב שאם הוא חזר על זה מאה פעמים ... אקראי יש פה תהליך אקראי שאתה צריך לזכור משהו אז תתרגל אבל לא תמיד זה עניין של תרגול. ש: אבל אני חושב שנראה לי שגם אם הוא יחזור הרבה פעמים זה לא הפתרון באמת.
אליעד: מה בן אדם נגיד הוא מסתבך בלקשור את השרוכים אומרים לו מה הבעיה תתרגל את זה אני אסביר לך איך ותתרגל וזה ... למה הוא מסתבך, תבין למה הוא מסתבך ואז תראה שאולי חסר לו מיומנות לאיך להכניס את החור או את השרוך לחור נגיד. ש: ואז זה עובד ואז אם הוא מתרגל איך לעשות את זה?
אליעד: לא תמיד אבל יכול להיות שלפעמים נגיד הוא רועד ביד יכול להיות שאיכשהו. ש: מכניס את זה מלמטה ולא מלמעלה.
אליעד: משהו לא יודע הוא עושה משהו לא נכון. ש: אבל אם הוא יתרגל את זה כמו שצריך אז כנראה הוא.
אליעד: לא בהכרח המהות היא שלא תמיד הוא צריך תתרגל ותתרגל תהיה כמו copy paste תעשה copy paste תהיה כמו חמור ... עניין של תתרגל, תתרגל זה כמו תעשה עוד פעם לא תמיד תעשה עוד פעם אז פתרת בעיה. אתה הבנת? ש: מה שפה עוד לא הבנתי אני לפחות לא יודע בדיוק כשמתרגלים דבר זה עובד.
אליעד: גם אני לא יודע למה זה עובד ככה לא יודע למה זה ככה. ש: אז יכול להיות.
אליעד: לא יודע למה זה ככה אבל ככה. ש: יכול להיות שזה מפריע אחרי שחזרתי הרבה פעמים.
אליעד: אתה פה? ש: כן.
אליעד: אמרתי גם אני לא יודע למה זה ככה אני לא יודע למה זה ככה אין לי מושג אבל אני יודע שזה ככה, אני לא יודע ... יודע שאם הוא יתרגל זה יעבוד זה יעבוד יותר זה מה שאני יודע. ש: מאחר ואתה לא יודע למה התרגול עובד אז אתה לא יכול להגיד אם הפתרון הוא התרגול אז התרגול יעבוד.
אליעד: לא, אני יכול להגיד ואתה יכול להגיד שזה לא מחויב כי אולי החוקים השתנו אם אני יודע שחוקי הפיזיקה הם x אני ... תשתנה. הבנת? נניח שזה לא תרגול נניח שזה סיבתי אז אתה יכול להיות בטוח שזה יעבוד אם החוקיות תשתנה פתאום ואם אין קשר בין אירוע לאירוע. ש: מה שלא מספיק ברור לי.
אליעד: לא מספיק ברור לך את התשובה שאני נתתי. ש: כן איך אני מחליט שהפתרון הוא התרגול?
אליעד: אתה מנתח את הבעיה ואתה שואל את עצמך ממה נובעת הבעיה לפעמים אתה תגיע למסקנה שהבעיה נובעת מזה שאתה פשוט ... אומרים לו תתרגל או אומרים לו תיקח כפפות? אומרים לו תתרגל זה לא קשור לתרגול אולי זה שורף כי הוא צריך לקחת כפפות מה קשור תתרגל עכשיו. ש: איך הגעת לדוגמה הזאת?
אליעד: כי קפץ לי משהו אחר ואז אמרתי נביא דוגמה אחרת. ש1: קבלת תשובה? ש2: לא, בסדר.
אליעד: קיבל תשובה יחסית פשוט תקשיב בעין ראיתי שם גז אתה מבין כאילו. ש: ואם אין לא אפשרות להביא כפפות נגיד אז להגיד לו תתרגל, אני רוצה לדעת מתי להגיד לו לתרגל ואם אין כפפות נגיד אז להגיד לו לתרגל?
אליעד: לא גם לא תגיד לו התרגול לא יעזור לך פה. ש: למה הוא לא יעזור?