... בחברה? התמודדות עם שיחת שימוע, הכנה לשיחת שימוע, איך להתכונן לשיחת שימוע? מה לומר בשיחת שימוע? כיצד להתמודד עם שיחת שימוע
בעבודה עקב טענות לחוסר מוטיבציה?
עובד הייטק, שנמצא בחברה כבר הרבה שנים וזכה לשבחים בעבר, זומן לשיחת שימוע עם מנהל חדש שהחליף את מנהלו הקודם. בשיחה מפורטת של
העובד עם אליעד כהן, עלו מספר נקודות קריטיות להתמודדות יעילה עם המצב, כולל גישה נכונה, שאלות שיש ... להתמודד באופן מקצועי מול הטענות שהועלו. האם באמת מדובר בבעיה של חוסר מוטיבציה? ראשית, חשוב להבין שחוסר מוטיבציה הוא פירוש ולא
עובדה. אליעד מדגיש כי כאשר המנהל החדש אומר
שהעובד לא מספיק מוטיבטיבי, יש לברר מהן ההוכחות לכך. למשל, אם המנהל טוען שפרויקטים מתעכבים, חשוב ... היא חוסר רצון שלי להצליח, או שאולי אני פשוט לא מבין את הציפיות שלך בצורה נכונה? איך להתמודד עם התחושה שהמנהל מתנכל אישית?
העובד מרגיש שהבעיה היא אישית כיוון שבעבר המנהל הקודם היה מרוצה. אליעד מסביר שאסור להניח זאת מראש.
העובדה שהמנהל החדש לא מרוצה לא בהכרח אומרת שמדובר בהתנכלות אישית. יכול להיות שהמנהל החדש פשוט מצפה לדברים אחרים בתפקיד. אליעד ממליץ
לעובד לשאול: האם אתה חושב שיש אי הבנה בינינו לגבי מה שנדרש ממני בתפקיד? מה השתנה בתפקיד מאז שהייתי
עובד מוערך למצב הנוכחי? מהי הדרך הנכונה להתכונן לשיחת שימוע? אליעד ממליץ לא להיכנס לשיחת השימוע בעמדה מתגוננת או התקפית, אלא לנהל אותה באופן ענייני ומקצועי. במקום להאשים או להתגונן, על
העובד לנסות להבין מה עומד מאחורי הטענות ולשאול שאלות ענייניות. לדוגמה, במקום לשאול מה מצופה ממני? ... אם אבצע יגרמו לחברה להצליח יותר? חשוב להפגין בשיחה מוכנות להשתפר, ולנסות ליצור שיח ברור יותר סביב מהות התפקיד והציפיות. מה אם
העובד מרגיש שאין הגדרה ברורה של התפקיד? אליעד מזהיר מהתעקשות על הגדרה מדויקת של התפקיד, במיוחד ככל ... שהתקדמתי מצופה ממני להגדיל ראש, אשמח להבין באילו תחומים אתה מצפה לכך במיוחד. האם יש מקום להזכיר את העלות הכלכלית של פיטורי
עובד ותיק? אליעד מציע
שהעובד יזכיר באופן מתון ואסטרטגי כי להחליף
עובד ותיק, שכבר בקיא במערכות של החברה, זו עלות גבוהה. הוא מציע
לעובד לומר: אני כבר הרבה שנים בחברה ומכיר היטב את המערכות. להביא
עובד חדש ולהכשיר אותו ייקח הרבה זמן וכסף. אולי כדאי שננסה לתאם בינינו מחדש ציפיות לפני שתחליטו על ... אם אני אשנה את הפעולות האלה ואלה, האם לדעתך זה יענה על הציפיות שלך? האם לערב גורמים נוספים כמו מנהל קודם או HR? אליעד ממליץ
לעובד לשקול להזמין לשימוע את המנהל הקודם, שהכיר את
העבודה שלו היטב ויכול לתת נקודת מבט נוספת. בנוסף, ניתן לערב גורמי HR לפני השימוע או אחריו, בגישה חברית, ולהבהיר להם
שהעובד מעוניין להבין לעומק את הסיטואציה ולפתור את הבעיות בצורה טובה לחברה. איך להגיב אם נראה שההחלטה לפטר כבר התקבלה? גם במקרים שבהם נראה שההחלטה כבר סגורה, אליעד מזכיר שישנם מקרים בהם
עובדים הצליחו לשנות את ההחלטה לאחר שהפגינו נכונות אמיתית לשינוי. הוא ממליץ
שהעובד יראה נכונות לתקופת ניסיון מוגדרת או לבחון אפשרות להישאר בתפקיד אחר בחברה, גם אם ההחלטה לפיטורים כבר כמעט סופית. איך להתנהל מול המנהל החדש לאחר השימוע? בין אם השימוע יסתיים בהצלחה או יוביל להחלטת פיטורים, חשוב
שהעובד ייזום תקשורת טובה יותר מול המנהל החדש. אליעד ממליץ: ליזום פגישות עדכון תקופתיות. לשאול את ... מקצועי ולא להתייחס לזה כאל משהו אישי. ככל שהגישה תהיה עניינית, כך יהיה סיכוי טוב יותר להגיע לפתרון חיובי. מה המסר העיקרי שעל
העובד להעביר בשימוע? בסופו של דבר, המסר המרכזי הוא: אני רוצה להצליח, אני רוצה שהחברה תצליח, ואני פתוח לשנות ולהשתפר. בואו נבין יחד מה בדיוק הציפיות ונראה איך אפשר לעמוד בהן. באמצעות גישה זו,
העובד יוכל לשפר משמעותית את סיכוייו להשפיע לטובה על תוצאות השימוע. כיצד התנהלה שיחת השימוע בפועל ומה המלצות אליעד כהן להמשך ההתמודדות? בשיחה נוספת בין
העובד לבין אליעד כהן,
העובד תיאר את מהלך שיחת השימוע עצמה ואת השיחות שקיים לפני ואחרי עם גורמים נוספים בארגון. אליעד המשיך לתת המלצות והסברים על הדרך הנכונה להתנהלות מקצועית ויעילה מול מנהליו. מה היה בשיחת השימוע בפועל? בשיחת השימוע,
העובד ניסה לפתוח באופן חיובי ולבקש הבהרות מקצועיות לגבי הציפיות ממנו. הוא שאל שאלות ממוקדות, כגון: ... חוסר מוטיבציה או אי - עמידה בציפיות? המנהל השיב לו באופן כללי ולא סיפק תשובות ממוקדות או דוגמאות קונקרטיות, וטען בין היתר כי
העובד לא יזם מספיק.
העובד נתן דוגמה מהשיחה על כך שהמנהל טען שהיה נושא שלא קודם על ידי
העובד במשך שבועיים, אך כאשר