הנאה - שורש
ההנאה, איך נוצרת
הנאה? במה תלויה
הנאה? איך
ליהנות בשלמות?
הנאה גשמית /
הנאה רוחנית /
ההנאה של החכם האמיתי ובו יתבאר עניין
ההנאות של האדם בחיים. ואיך
ליהנות בשלמות? והעניין הוא, כי
הנאה קורית אצל האדם, כאשר רצונו מתמלא. כי טוב, הוא כאשר רצונו של האדם תואם את המציאות, ורע הוא כאשר רצונו של האדם מנוגד למציאות. וכאשר רצונו של האדם מתמלא, אז נוצרת
הנאה, על ידי השלמת הרצון והחיסרון של האדם. כי הרצון, הוא חיסרון. כי האדם רוצה את מה שחסר לו, ומה שהאדם רוצה, זה מה שחסר לו. ותחושת החסר של האדם, ... אצלו חסרונו, ועל ידי זה נוצרת
הנאה. והנה, בעיני העולם, יש
הנאה גשמית ויש
הנאה רוחנית. כי בעיני העולם, יש אושר פנימי ויש אושר חיצוני. ואושר חיצוני הוא, כאשר האדם מאושר ושמח, מכך שהמציאות החיצונית היא כרצונו. כגון ... לו. וזהו אושר חיצוני. וכאשר האדם
נהנה ומפיק
הנאה מדברים שהם חיצוניים לו, זאת נקראת
הנאה גשמית. ויש גם אושר פנימי. שהוא כאשר האדם חווה אושר, שאינו תלוי בצורה החיצונית של המציאות. כגון לדוגמא, כאשר האדם מבין את הטוב שיש בכל דבר, ... לא תלוי בשום דבר חיצוני. וככל
שההנאה של האדם, תלויה פחות במה שקורה מחוצה לו, ונובעת יותר ממה שקורה בתוך האדם, כך האושר הוא פנימי יותר. וכאשר האדם מתבונן באיזה עניין פנימי על ... וכאשר על ידי זה האדם מפיק
הנאה, ההנאה הזאת נקראת
הנאה רוחנית פנימית, של אושר פנימי. והחכם האמיתי, האדם השלם, הוא זה שיש לו את שלמות
ההנאה הרוחנית. כי
ההנאה שלו, לא תלויה בשום צורה חיצונית בעולם, אלא
ההנאה שלו היא נובעת מעצמה, מצד המהות של המציאות, שלא משתנה לעולם. כי מי שהוא חכם אמיתי, הוא מבין את הסיבה שבגללה קורים כל הדברים, בדיוק כפי מה ... הוא עצמו עושה. ועל ידי זה,
ההנאה של החכם האמיתי, היא לא תלויה במה שקורה, אלא היא תמיד שלמה, בדיוק כפי שאלוהים שלם תמיד עם כל מה שהוא עושה, מאחר שהוא עושה את הכל כרצונו (וגם ... כי מי שהוא חכם אמיתי, שהוא
נהנה משורש
ההנאה של המציאות, ראוי לו שלא ייהנה
מהנאות גשמיות. כי אם האדם טוב לו באמת מבפנים, בלי להיות תלוי בצורה חיצונית כלשהי, אז לכאורה נראה, שהוא לא יכול להפיק שום
הנאה גשמית ולא יכול
ליהנות משום