... רע למה אנשים מתנגדים לאכזריות לשמה? אליעד כהן מסביר שבדרך כלל, כאשר מדברים על נושאים כמו צמחונות ואכזריות כלפי בעלי חיים, הוויכוח המקובל הוא האם חייבים
לאכול בשר או שאפשר להימנע מכך. אך למרות המחלוקת, כולם מסכימים על דבר אחד ברור: שאכזריות לשמה, כלומר, אכזריות שלא לצורך הישרדות או תועלת מסוימת, היא דבר שכולם מתנגדים אליו ואף ... בכביש, אתה יכול לומר לעצמך "איזה חיים קשים, למה זה קורה לי?" או "איזה כיף שרע לי." החופש האמיתי הוא היכולת שלך לבחור בין שתי התגובות האלו. מה הקשר בין
לאכול בשר לבין אכזריות? אליעד מבהיר שהוא לא מטיף בעד או נגד אכילת בשר. הוא לא מתעניין במה האדם עושה בפועל. מה שחשוב לו זו ההתבוננות הפנימית. אדם יכול להגיד שלא משנה לו אם הוא
אוכל או לא, אבל בפועל, כל עוד הוא לא מסוגל להחליט שהוא רוצה
לאכול כדי ליהנות מהסבל, הוא עדיין לא באמת חופשי. לדבריו, אדם חופשי באמת מסוגל לקום בבוקר ולהחליט במודע "אני רוצה לא
לאכול כדי למות ברעב", ובכל זאת, מתוך בחירה מודעת, להחליט בסופו של דבר שכן
לאכול. האם אפשר באמת לרצות רע באופן מודע? אליעד מסביר שהחופש האמיתי הוא כאשר אדם מסוגל לרצות את כל הטווח האפשרי: אני רוצה לחיות, אני רוצה למות, ולא משנה לי אם אני חי או מת. ... צמחוני? מה זה אכזריות לשמה? איך ליהנות מסבל? האם הקיום הוא אכזרי? מה הקשר בין צמחונות להארה רוחנית? אליעד: בנושא של הצמחונות, הויכוח הוא האם אני חייב
לאכול בשר או לא? אבל כולם מסכימים שהתאכזרות לשמה, זה רק אדם שהוא רשע ביותר עושה. אף אחד לא מוכן לשים דגל ולהגיד שהוא אכזרי לשמה. הרחמנות הכי גדולה שלי בעולם היא על אנשים שהם ... אתה יודע איך קוראים לו, אכזריות. אף אחד בעולם לא יכול לחבק את האכזריות. כולם רוצים שתעזוב אותם, היא פוגעת בגאווה שלהם. שאלה: אני יכול להגיד, בואו נלך
לאכול חרא, ונהנה ממנו. אליעד: אם הייתי חושב שאם תאכל חרא ותהנה ממנו ותגיע להארה רוחנית, הייתי אומר לך, לך עשה זאת. אני לא חושב שתגיע להארה רוחנית דרך זה, כי יש דברים הרבה ... איזה חיים קשים, למה נכנסו בי? ויש אחר שיגיד, איזה כיף שרע לי היום. הלב שלך צריך לדעת עד כמה באמת הדבר שלם ורוצה מלכתחילה את הדבר. שאלה: אז אתה לא מטיף
לאכול בשר? אליעד: לי לא אכפת מה אתה עושה ולא אכפת לי מה אתה
אוכל, אני רק מדבר על תהליך של התבוננות בדבר. האדם לא מוכן לקבל אכזריות, כי הוא לא מוכן לקבל את הטוב בקיומו של הרע. שאלה: אז זה לא מוחלט. אליעד: נכון אתה צודק, כי במוחלט אין ... שאני אגיד לו לעשות רעש כדי שזה יפריע לי. אם אתה יצאת החוצה אתה יכול לחוות שאתה גם רוצה לסבול. למשל אדם רוחני יגיד שלא משנה לו אם יאכל או לא, אבל בוחר
לאכול. עד שאתה לא תקום בבוקר ותרגיש שאתה מבחינתך מסוגל להחליט, היום אני לא רוצה
לאכול כדי לסבול ולמות מרעב, עד אותו רגע אתה לא תרגיש חופשי כשאתה הולך
לאכול. אפשר לקום בבוקר, ולאמר מבחינתי לא אכפת לי אם
אוכל או לא, אבל אם אני בתוך המשנה, אז אני חייב
לאכול. ויש גם בתוך המשנה אני יכול להחליט שאני לא רוצה
לאכול , ולמות ברעב, ובכל זאת אני בוחר
לאכול ולא למות ברעב. יש אדם שניגש למקרר כי הוא רעב, והוא יכול להגיד שהוא לא רוצה
לאכול כי זה לא משנה, אבל אם אני בתוך הכן משנה, אני חייב
לאכול. אז הוא מרגיש שמצד אחד לא נכפה עליו שהוא חייב
לאכול, כי אני יכול להגיד שזה לא משנה, אבל מצד שני, ברגע שאני בנפרדות, אני חייב
לאכול. אבל יש בן אדם שיכול להגיד, קודם כל לא נכפה עלי כלום, הוא יכול ללכת לאין הבדל. ואם אני רוצה את היש הבדל, אז אני רוצה באופן מודע לא
לאכול ולמות ברעב, ובכל זאת אני רוצה כן
לאכול. שאלה: האם ההבנה השיכלית תפתור את כל הבעיה? אליעד: כן. שאלה: למה הוא בוחר במשנה? אליעד: יש כאן שתי בחירות, בחירה ראשונה שהוא אומר, משנה ולא לא משנה. בחירה שנייה שהוא ... באופן יחסי אין בחירה. אם אני מקבל על עצמי את זה שיש הבדל אז מצד ההגדרה אני כבר לא יכול להגיד שאין הבדל. זה אומר שבתוך המשנה אני יכול לשאול האם בא לי
לאוכל או לא בא לי
לאכול? אך יש משהו שמצד ההגדרה אני לא יכול לעשות, שברגע שאמרתי שיש הבדל בין יש לאין, אז מאותו רגע אני ויתרתי על האופציה שאין הבדל. ברגע שאמרתי שאני מבדיל בין מה שיש לבין מה ... רק מצד ההגדרה ויתרתי, כי מצד האין שכל אני לא ויתרתי על כלום ואף פעם. מצד האין שכל אני לא חייב לוותר אף פעם על שום דבר, למשל אני יכול להגיד שאני רוצה
לאכול ומצד שני מלאתי את הרצון שלי לא
לאכול. שוב, אני יכול
לאכול, ובאותו זמן מילאתי את הרצון לא
לאכול, ובו זמנית אני נמצא בחוויה שאין הבדל - זה מצד האין שכל. מצד השכל - יש מה אני רוצה
לאכול, האם זה משנה או לא משנה? ובתוך המשנה אפשר לשאול, האם משנה לי