... כולו משל ונמשל. וגם הנמשל עצמו, גם הוא משל לנמשל אחר. והנמשל האחרון שאליו מכוון הספר, הוא מחוץ לדיבור ומחוץ למחשבה. ועל האדם להשיג את הנמשל הסופי, כדי
להבין באמת את כוונת מחבר הספר, וכדי להיות מאושר באמת. והשאלה הנשאלת היא, כיצד יכול האדם לזכות
להבין את הנמשל הסופי של הספר? והדרך היא אחת, והיא על ידי זה שהאדם מנקה את ליבו מכל אמונה שהיא ומחפש אך ורק את האמת בהשתוות מוחלטת וללא כל אינטרס. וכמובן שעניין הבנת הספר, הוא רק משל, לעניין הבנת המציאות. כי כדי
להבין את המציאות באמת, לשם כך צריך האדם לעשות, בדיוק את מה שמפורט כאן, לגבי עניין הבנת הספר. וכדי שהאדם יבין את הספר באמת, לשם כך עליו לנקות את ליבו מכל אמונה שהיא. ולנקות את הלב מאמונה, פירושו שעל האדם כן
להבין אבל לא להאמין, לשום דבר שכתוב כאן בספר. ואין הכוונה לומר שעל האדם לחשוב שהספר הוא שקר. ... כלשהי במשהו, הרי שהאמונה הזאת משפיעה לרעה על כושר השיפוט של האדם בכל תחומי החיים שלו, וממילא, האדם גם ייפול ויאמין לפחות בצורה חלקית, לדברי הספר. וכדי
להבין את הספר (ואת המציאות), הכרחי שהאדם לא יאמין למה שהוא קורא, אלא יבדוק את הדברים באופן עצמאי. וכל זמן שהאדם מאמין אפילו קצת למה שכתוב בספר, הרי שהאדם הוא טועה שלא יזכה
להבין את הנמשל של הספר ולא יזכה להיות מאושר באמת. כי האושר מגיע רק על ידי הבנה אמיתית פנימית ... ולחקור ולבדוק ולדרוש, האם באמת הדברים הם דברי אמת, או אולי ההפך המוחלט הוא הנכון?! והכוונה היא, שכאשר האדם קורא טקסט כלשהו, בשלב הראשון על האדם לנסות
להבין את כוונת הטקסט כפשוטו. ולאחר מכן על האדם לא להיות פתי שמאמין לדברים כלשהם, (כי הפתי, ... למה שכתוב בו. אבל מי שרוצה את האמת באמת, עליו לא להיות סלחן ולא להיות פשרן כלל, כלפי שום רעיון בעולם, אלא לחקור עד הסוף ולשאול את עצמו מתוך רצון אמיתי
להבין את המציאות, האם הדבר הוא נכון, או שאולי ההפך המוחלט הוא הנכון?! ועל האדם לקחת רעיון ... ואחרי שהאדם מגיע לנקודת קיצון כלשהי, עכשיו על האדם להתבונן על נקודת הקיצון שמנוגדת לה באופן מוחלט. ועל האדם להיות בהשתוות של אמת. דהיינו, לרצות להוכיח
ולהבין שצד אחד נכון, בדיוק ממש ובאופן שקול ממש כחוט השערה ממש, כמו שהוא רוצה להוכיח
ולהבין שהצד השני צודק. כי כל זמן שהאדם רוצה שהפירוש של המציאות יהיה כך או אחרת, דהיינו, כל זמן ... ועל האדם לנסות לשאול את עצמו, מהי האמת? האם הרעיון שבו הוא מתבונן, או שמא הרעיון המנוגד לו דווקא, הוא דווקא האמת? ועל האדם לעשות זאת, מתוך רצון אמיתי
להבין את האמת באשר היא. ועדיף לא לדעת מהי האמת, מאשר לשקר ולומר שצד אחד הוא יותר אמת מאשר צד ... עד הסוף. ולהיות אמיתי עד הסוף, פירושו להיצמד רק אל האמת. ומאחר שבמושגים מוחלטים אנחנו עוסקים, כי בייחס לזה, כל השאר הוא חיי שקר וסבל, לכן כאשר האדם מנסה
להבין את האמת, עליו לחפש את האמת המוחלטת. דהיינו, לעשות השתוות מוחלטת בין הרעיונות השונים והמנוגדים, ולחפש מהי האמת בלבד. ואם האדם רואה שהוא לא מצליח
להבין מהי האמת, אז עליו להיצמד אל האמת בלבד. דהיינו, להיות אמיתי
ולהבין שהוא לא יודע מהי האמת. ועדיף להיות איש אמת ולדעת שאינך יודע, מאשר להטעות את עצמך ... לחלקים הקטנים ביותר שלו, ועל האדם להתבונן על כל חלק וחלק של הרעיון הגדול, באופן נפרד משאר החלקים, ועל האדם לבדוק מהי האמת, ברמת החלק הקטן ביותר. ועל האדם
להבין שהחלק הקטן ביותר, הוא בעצם החלק הגדול ביותר, ושם צריכה להיות מלא תשומת הלב. כי הבניין ... האדם לא מסוגל לפרק מבחינה מחשבתית (וזאת בחינת בירור מחויב המציאות מתוך אפשרי המציאות), ושם על האדם לשים את כל כובד משקל מחשבתו ואת כל מאוויו ותשוקתו
להבין את האמת, כי זהו המפתח להבנת המציאות. והאבן הקטנה ביותר שעליה מבוסס כל הבניין הגדול של ...