... זו נקראת ההתכללות במחויב המציאות.
החכמה האמיתית, לפי רבי נחמן, אינה ההבחנה בין טוב לרע, אלא ההבנה שאין הבדל ביניהם. דווקא הפרדוקסים, הסתירות והקושיות שמרחיקות את האדם בתחילה, יכולות בסופו של דבר ... וכו. וזה הבן מלך היה חכם והיה אוהב
חכמה מאד והיו אצלו חכמים גדולים. מה הכוונה. הבן מלך היה חכם, אבל אבא שלו לא היה חכם. מה זאת אומרת אבא שלו לא היה חכם הכוונה פשוטה. השכל שמעל השכל לא שייך להגיד ... הכוונה שהכל שמעל לשכל, המקום שבו אין
חכמה. למה אין בו
חכמה. כי
החכמה שם כל כך גדולה זה בשכל של האחדות אין
חכמה. כי בשל של האחדות תכלית הידיעה שלא נדע. רבי נחמן אמר אני לא יודע כלום. כי כאשר השכל שלך גדול ממש אז אתה חווה את הכל כאחד, וכאשר אתה חווה את הכל כאחד, אז מה שייך להגיד
חכמה. איזו
חכמה אתה לא יודע שום דבר, זה הכל אחד. כי אתה מחובר לשכל של האחדות ולא יודע שום דבר, אתה אפילו לא יודע שאתה עצמך קיים. אז
חכמה מה שייך להגיד
חכמה זה אפילו השיגעון הכי גדול. ובריאת העולם נבראה
בחכמה. מה זאת אומרת נבראה
בחכמה יש לנו את האינסוף, כתר,
חכמה. יש את המאציל שהוא האינסוף, ויש את הכתר שמפריד בין המאציל לנאצל ויש לנו את
החכמה. החכמה זה שכל. עכשיו, המאציל ברור שהוא יותר חכם ממך, אבל על אף פי כן לך אנו קוראים, או דרך אגב יותר טיפש ממך, זה כבר נושא אחר לדיון, כי אולי אם אין ... כי היא מקיפה את השכל. זאת אומרת
שהחכמה הכי גדולה והטפשות הכי גדולה זה אותו הדבר שניהם זה חוסר ידיעה מוחלט.
החכמה הכי גדולה והטפשות הכי גדולה זה חוסר ידיעה מוחלט. כי גם טיפש הוא עדיין יודע משהו. טפשות הכי גדולה לדעת שום דבר, אולי זה
חכמה הכי גדולה בכל מקרה הבן מלך היה חכם. אצל הבן מלך היה את השכל. המחלוקת שבן החכמים,
החכמה הצמצומים ההפרדה בין דבר לדבר זה נקרא
חכמה. היה אוהב
חכמה מאד. כי כל העניין של העולם הזה זה
החכמה. החכמה תחייה את בעליה כל העולם הזה קיים בזכות
החכמה . עכשיו,
החכמה פה זה הדרך ביניים.
החכמה פירושו - כל העולם הזה קיים בזכות
החכמה, פה הם מתכוונים על דרך גנאי. כי בזכות
החכמה, כי אין אין
חכמה ואין תבונה ואין עצה כנגד ה - מה זאת אומרת כי
החכמה זה בעצם הצמצום של השכל האינסופי. כי בשכל האינסופי אין
חכמה, למה. כי הכל אחד. אז מה שייך
חכמה אבל בשכל שלנו יש