פרדוקס הטוב והרע, האם אין טוב בלי רע? האם אין רע בלי טוב? יש טוב בלי רע, יש רע בלי טוב, בכל דבר יש חיסרון ויתרון, יש יותר חיסרון מיתרון, יש יותר יתרון מחיסרון, בכל דבר יש יתרונות וחסרונות... טוב בלי רע? האם אין רע בלי טוב? יש טוב בלי רע, יש רע בלי טוב, בכל דבר יש חיסרון ויתרון, יש יותר חיסרון מיתרון, יש יותר יתרון מחיסרון, בכל דבר יש יתרונות וחסרונות האם אפשרי טוב בלי רע, או רע בלי טוב? אליעד כהן מסביר בהרצאתו את מהות פרדוקס הטוב והרע, תוך התמקדות בשאלה האם אפשר להרגיש טוב ללא קיומו של רע ולהפך. אליעד מתחיל בהסבר שכל דבר בעולם מורכב מחיסרון ויתרון. בכל סיטואציה קיימים יתרונות וחסרונות שונים, ובאופן יחסי יש לעיתים יותר יתרונות או יותר חסרונות. אך הוא מציין שהשאלה המהותית היא האם בכלל ניתן לחוות את הטוב בלי הרע או את הרע בלי הטוב. אליעד מדגים זאת באמצעות דוגמה פשוטה - אדם מרגיש הנאה מנעליים שיש לו, אך אם הוא לא יחווה את החיסרון של אי - הנוחות של להיות בלי נעליים, הוא לא באמת ירגיש את היתרון וההנאה של הנעליים שיש לו. ... יכול להעריך את הטוב שהוא חווה. באופן דומה, אם לא היה קיים שום יתרון, האדם לא היה מסוגל לחוש בחסרונות. האם באמת קיים מצב בו היתרון והחיסרון מאוזנים לחלוטין? אליעד ממשיך ומסביר, שבמציאות לכאורה חייב להתקיים איזון מוחלט בין יתרונות לחסרונות, אך באותה נשימה הוא מציין שהרעיון הזה יוצר בעיה לוגית נוספת. אם באמת בכל יתרון קיים חיסרון שווה לו, האדם לא היה אמור לחוות טוב או רע בכלל, משום שהתחושות היו מתאזנות. אבל האדם בכל זאת ... ממוזג, מרגיש טוב באותו רגע בגלל שהזיכרון של הרע (החום) עדיין טרי. לעומת זאת, תחושת הנעליים איננה חזקה כי החיסרון (להיות יחף) אינו טרי בזיכרונו. האם האדם באמת יכול להיות בטוח במחשבותיו? אליעד עובר לנקודה עמוקה יותר ומסביר שבכל ... ממשיך לשחק את המשחק למרות שהכל יחסי? אליעד מסביר את המשמעות של המשחק בכך שהאדם ממשיך לרדוף אחרי מילוי החסרונות שלו, למרות שהוא יודע שברגע שימלא חיסרון אחד, מיד ייווצר חיסרון חדש. הוא משתמש בדוגמה של דליים עם חורים, שבה האדם ממשיך להעביר מים מדלי לדלי למרות החורים שבהם, כי ... אליעד מציין שכך בדיוק פועל האדם: הוא יודע שכל סיפוק הוא זמני, ובכל זאת ממשיך לרדוף אחרי מילוי הצרכים והחסרונות שלו. מה הכוונה שהכל אחד ואיך זה קשור לטוב ולרע? אליעד מגיע להסבר עמוק נוסף שאומר, כי מנקודת המבט ... מצבע אחד, מה שמראה שהאדם לא תופס את האחדות המוחלטת של המהות שממנה מורכב הכל. האם יש יתרון בלי חיסרון או חיסרון בלי יתרון? אליעד מדגיש שכל תחושת יתרון נשענת על חוויית חיסרון כלשהי בעבר או בזיכרון, ולכן כביכול אי אפשר באמת לחוות יתרון בלי שהיה חיסרון לפניו. אבל הוא גם מבהיר שהחוויה איננה תמיד סימטרית לחלוטין. לדוגמה, כשאדם מושפל, ואז מכבדים אותו, תחושת הכבוד שהוא חווה עשויה להיות גדולה יותר מההשפלה הקודמת, ולכן יתרון יכול להרגיש חזק יותר מחיסרון. הוא מציג פתרון שהציע רבי נחמן מברסלב: אם אדם רוצה להפוך את הרע לטוב, עליו למצוא בכל דבר רע ...