... אותה? השאלה המרכזית שאליעד כהן עוסק בה היא, מה באמת טוב בחיים ומהי ההנאה האמיתית שאדם יכול לחוות בחייו? אליעד מציין שכל ההנאות שהאדם חווה בדרך כלל הן זמניות ומלוות
בתחושת חסר. לדוגמה, כאשר אדם אוכל במסעדה, הוא כבר חושב על הארוחה הבאה. כאשר הוא במסיבה, הוא כבר שואל מה תהיה המסיבה הבאה, ובכל פרויקט הוא כבר חושב על הפרויקט הבא. כלומר, כל הנאה רגילה כרוכה תמיד
בתחושת חסר שמלווה אותה. זו איננה הנאה שלמה, אלא הנאה חלקית וזמנית בלבד. מהי ההנאה השלמה היחידה בעולם? אליעד מסביר שקיימת הנאה אחת שלמה בעולם, שהיא הנאה של
תחושת השלמות והאחדות עם המציאות. בהנאה הזאת, האדם חווה הרמוניה ואחדות עם המציאות, הוא אינו
מרגיש שחסר לו משהו, הוא חש מלאות, סיפוק ושלווה עמוקה. כאשר אדם חווה את ההנאה הזו בצורה מלאה, הרצון שלו
להרגיש טוב יותר נעלם, וכך גם הפחד שלו
להרגיש פחות טוב. האדם מגיע לשיא ההנאה, והוא מרוצה מן המציאות בדיוק כפי שהמציאות מרוצה מעצמה. זו ההנאה היחידה שאין בה שום ... מה יעשה ברמה החיצונית, כמו לקנות דברים או לשנות דברים במציאות, או אפילו לשכנע את עצמו בחשיבה חיובית שהכל טוב והכל לטובה, אלו לא דרכים אמיתיות. הן לא יביאו את האדם
לתחושת השלמות, מכיוון שעדיין יחווה חוסר. הדרך האמיתית היחידה היא לחפש את האמת, לשאול את עצמו האם מה שהוא חושב שהוא ... והשלמות. מהן שתי הדרכים בהן באה לידי ביטוי ההנאה השלמה? אליעד כהן מסביר שההנאה השלמה מתבטאת בשתי דרכים מרכזיות, שתיהן קשורות זו לזו באופן עמוק: הדרך השכלית הדרך
הרגשית מהי הדרך
הרגשית להנאה שלמה? הדרך
הרגשית היא
חוויה של הכלה מוחלטת של כל
הרגשות והאירועים ללא כל התערבות שכלית. האדם חווה
חוויה של שתיקה מוחלטת, שבה אין שום מודעות לנפרדות או לעצמו. הוא נמצא במצב דומם לחלוטין, כמו אבן, אינו יודע אפילו שהוא נהנה, ובוודאי שאינו יודע שהוא קיים. ההנאה הזאת היא כל כך אינטנסיבית עד שהרצון של האדם נעלם לחלוטין, ואין לו שום צורך או רצון לקיים אינטראקציה עם העולם. זוהי
חוויה של שיא האחדות, ללא שום הפרדה או נפרדות. מהי הדרך השכלית להנאה שלמה? הדרך השכלית היא
החוויה שבה האדם חווה את האחדות והשלמות דרך ההבנה השכלית. במצב זה, כל אירוע או תהליך בעולם נתפסים כביטויים של השכל הגדול של המציאות, כלומר, האדם רואה את ההיגיון והסיבה שמאחורי כל דבר שקורה, וכך הוא נזכר שוב ושוב שהכל טוב. זוהי
חוויה של התחדשות שכלית מתמדת, שבה האדם מבין שכל אירוע בעולם מחובר לאחדות הכללית, ולכן הוא חווה שלמות גם ברמה השכלית, והיא מלווה אותו בכל רגע ובכל התרחשות. מהו השורש המשותף לכל ההנאות בחיים? אליעד מדגיש שהשורש לכל ההנאות בחיים הוא
התחושה של אחדות עם המציאות. הוא נותן דוגמה לכך שכאשר האדם מקבל משהו שמאוד נהנה ממנו, זה קורה מכיוון שבאותו רגע הרצון העצמי שלו נעלם. הרצון העצמי של האדם יכול להיעלם בשתי הדרכים שתוארו - בדרך
הרגשית של השתיקה המוחלטת, או בדרך השכלית של ההבנה והמודעות המתמדת לכך שהכל טוב. איך להגיע
לחוויית האחדות והשלמות בפועל? כדי להגיע
לחוויה הזו בפועל, אליעד ממליץ לאדם להיות אמיתי עם עצמו לחלוטין. הוא צריך לחקור ולהתבונן על כל דבר בחייו, לשאול ללא ... השלמות. ועל האדם להגיע להבנה שהמציאות מושלמת. ועכשיו אני רוצה לדבר על שתי דרכים בהן באה ההנאה השלמה של האדם. והצורה הראשונה היא הצורה השכלית. והצורה השנייה היא הצורה
הרגשית. חוויה שכלית קודם כל, ולאחר מכן יש הכלה של סך כל
הרגשות, זה לא קשור לשום שכל שתיקה מוחלטת,
הרגשה של שום דבר, אין נפרדות, כמו אבן, האדם לא יודע אפילו שהוא נהנה, הוא אינו קיים, כמו שאומרים אין לו מילים מרוב אושר, וו
חוויה כל כך חזקה, ואם נשארת
החוויה הזו אין שום אינטראקציה בעולם, ואין רצון כלל, הכל שווה באופן מוחלט, וזו שיא האחדות TOP LEVEL ויש חזרה ... ואז בעצם האדם חווה את הרמה של האחדות בשכל. כי כל התהליכים בעולם, כל דבר ודבר שקורה בעולם, זה קשור לאחדות, ויש קישור של כל תהליך וכל מה שקורה לשכל הגדול, לאחדות, ואז
חווים את השלמות לפי ההנאה השכלית מכל דבר ודבר. וכל הנאה שבעולם, קשורה לשורש, שתי פרספקטיבות שנחוות בו זמנית כל הזמן. ומי ... להגיע לכך בכוחות עצמו פרספקטיבה אחת שהכל נעלם לגמרי הכל אחד מושלם ללא הבדלים ופרספקטיבה נוספת של הנפרדות. ולהגיע לזה זה על ידי התבוננות, הבנת עצמך עד הסוף. עד שתהיה
חוויית אחדות. כמו שמישהו מקבל משהו והוא כל כך נהנה ממנו, והוא נהנה ממנו כי הרצון העצמי שלו נעלם באותו הרגע. ורצון העצמי נעלם בשתי הפרספקטיבות, אחת של השתיקה, ואחת של
ריגושים וחידושים לפי השכל שמבין את הכל באחדות, לפי השכל הגדול שלו הוא מבין. ושהאדם יהיה מספיק אמיתי עם עצמו, עד הסוף, ויחקור ...