... אמת עמוקה יותר, מהותית וחד משמעית יותר, הנקראת האמת לאמיתה. לדברי אליעד כהן, מי שבאמת מחפש את האמת ברמה הגבוהה ביותר, צריך להיצמד אליה באופן
מוחלט, בלי סייגים ובלי ספקות. רבי נחמן מדבר על כך בחיבורו ליקוטי מוהרן בתורה קיב, שם הוא מסביר שאדם חייב להיצמד לאמת באופן
מוחלט, בהתאם למדרגה בה הוא נמצא כרגע. בכל פעם שאתה נאמן לאמת במלואה, אתה עולה לשלב גבוה יותר של אמת. איך אפשר לדעת שהגענו לאמת
המוחלטת? אליעד כהן מדגיש שהגעה לאמת
מוחלטת משמעה להיות בטוח לחלוטין וללא שום ספק, עד כדי כך שגם אם כל הנתונים בעולם היו משתנים, אפילו אם כדור הארץ היה מתהפך, גם אם היית בעל חיים אחר או שהיו לך חושים שונים לחלוטין, עדיין היית בטוח באותה אמת. זוהי רמת ודאות
מוחלטת שאינה משאירה מקום לספקות. אליעד מסביר זאת בדימוי של מצב שבו נשאלת שאלה פשוטה לכאורה, כמו האם יש פה שולחן?, ומסבירים לך שלקביעת התשובה תהיה השפעה דרמטית - אם תטעה תקבל עונש נורא, ואם תצדק תקבל את הטוב ביותר לנצח. מצב כזה מאלץ אותך להגיע לוודאות
מוחלטת, או לומר אינני יודע. הוא מדגיש את הקושי העצום בלומר אני יודע בצורה
מוחלטת לחלוטין, מאחר והסיכון בטעייה כה גבוה. לפי אליעד, רוב האנשים מעדיפים לומר לא יודע כדי להימנע מהסיכון העצום. אך לדעתו, להיות מחובר באמת פירושו להרגיש בוודאות כה גבוהה שאפילו אלוהים בעצמו לא יוכל לערער אותה. מדוע האמת לאמיתה קשה להשגה? הקושי להגיע לאמת לאמיתה טמון
במוחלטות שלה. לפי אליעד, כמעט בלתי אפשרי להגיע לוודאות כזו, מאחר והיא דורשת ממך להיות מוכן לקחת סיכון
מוחלט. הוא מסביר כי
המוחלטות הזאת מובילה לכך שבסופו של דבר האדם מבין שהוא אינו יודע דבר. לכן, להגיע לוודאות
מוחלטת משמע להכיר באופן
מוחלט בחוסר הידיעה שלך. ברגע שאתה מבין שאינך יכול לדעת שום דבר באופן
מוחלט, אתה בעצם מגיע לרמת וודאות
מוחלטת שאתה לא יודע כלום, וזהו מצב של הארה רוחנית ושלמות. מה המשמעות של להתמזג עם האמת
המוחלטת? לפי אליעד, אדם שמצליח להגיע לאמת לאמיתה מתמזג עם המציאות כולה, והופך לאחד עם אלוהים עצמו. רבי נחמן מתאר זאת בכך שאדם הזוכה לאמת
מוחלטת הופך להיות אור, כלומר, הוא הופך להיות אלוהים עצמו. מי שמגיע לאמת לאמיתה הופך להיות מאוחד לחלוטין עם המציאות ועם אלוהים. לעומת זאת, מי שמצליח להיצמד לאמת ברמה פחות
מוחלטת, עדיין לא יכול להפוך להיות אלוהים, כי הוא לא נמצא ברמת
המוחלטות של האמת המלאה. מדוע לפעמים אדם לא מקבל את האמת המלאה? אליעד מסביר כי יש מצבים בהם אדם שואל שאלה על מנת לקבל תשובה, אך הוא בעצם לא מעוניין לשמוע את האמת
המוחלטת . האדם מעמיד פנים שהוא רוצה לשמוע את האמת, אך למעשה הוא רוצה לשמוע את מה שנוח לו. במצבים כאלה, גם הצדיק לא אומר לו את האמת המלאה אלא רק אמת חלקית או מעודנת ... אפילו לשאול את הצדיק, כי הוא יודע לבד מה נכון לעשות. מי שבאמת רוצה להגיע לאמת לאמיתה לא היה צריך את האישור מהצדיק, כי היה כבר מחובר לאמת בצורה
מוחלטת. הנקודה העיקרית שאליעד כהן חוזר עליה שוב ושוב היא חשיבות החיפוש אחר האמת לאמיתה, האמת
המוחלטת, ולא להסתפק באמת פשוטה או חלקית. האמת לאמיתה דורשת חיפוש עמוק, מסירות נפש ואומץ להתייצב מול המציאות כפי שהיא, בלי בריחה, בלי תירוצים ובלי קיצורי דרך. מה ההבדל בין אמת לאמת לאמיתה? איך להגיע לשלמות עצמית? מהי ודאות
מוחלטת? איך לדעת שאני באמת צודק? מה זה להתמזג עם המציאות? איך אפשר לדעת הכל בוודאות? מדוע קשה להיצמד לאמת
מוחלטת? מה ההבדל בין האמת לבין האמת לאמיתה? אליעד כהן מסביר את ההבדל המהותי שבין האמת לבין האמת לאמיתה דרך דוגמה שהביא רבי נחמן מברסלב. כאשר מישהו שאל את רבי ... בה, יזכה להתאחד עם אלוהים בעצמו. העיקר בחיים הוא האמת, וככל שהאדם נצמד יותר לאמת שלו, כך הוא עולה מדרגה לדרגה, עד לרמה שבה הוא נצמד באופן
מוחלט לאמת העליונה. איך נראית היצמדות
מוחלטת לאמת? אליעד מדגיש שהיצמדות
מוחלטת לאמת פירושה שאדם נמצא במצב של ודאות
מוחלטת לגבי התשובה שהוא נותן. הוא מתאר מצב היפותטי שבו שואלים אותך שאלה פשוטה לכאורה, כמו האם יש כאן שולחן. מותר לך לקחת כמה זמן שתרצה כדי לחשוב על השאלה, אבל ברגע שאתה נותן את התשובה, היא
מוחלטת ואין ממנה חזרה. אם צדקת בתשובתך, אתה זוכה בדבר הטוב ביותר שיכול להיות לנצח נצחים, בלי תנאים, ללא אפשרות חרטה וללא אותיות קטנות. אך אם טעית, אתה מקבל את הרע
המוחלט והסבל הנצחי ביותר. אליעד מדגיש שבמצב כזה, אם האדם אינו בטוח לגמרי, עדיף לו לומר לא יודע. כלומר, אסור לתת תשובה שאין לגביה ודאות
מוחלטת, כזו שגם אלוהים בעצמו לא היה יכול לחשוב אחרת ממנה, גם אילו היו לך שכל אחר או חושים אחרים. מה המשמעות של ודאות